خانم ها تا زمانی خاص توانایی بچه دار شدن را دارند، این سن چند سال است ؟
 
بهترین شرایط برای بچه دار شدن، زمانی است که هر دو نفر کاملاً راغب باشند و شرایط زندگی شان ثابت و پایدار باشد. اما اگر بخواهند مدت زیادی صبر کنند تا این شرایط فراهم شود، ممکن است با مشکلات دیگری از جمله عدم باروری روبه رو شوند.

برای بچه دار شدن برنامه ریزی می کنید:
این برنامه ریزی را با یک مشاوره پیش از بارداری شروع کنید.

من بچه می خواهم: چگونه فرصت ها را برای فرزندانتان افزایش می دهید

بارداری و راه حل ها: خطرهایی که جنین را تهدید می کند

" زمان مناسب" کاملاً نسبی است
سن بچه دار شدن برای زنان اهمیت دارد و بهتر است تا قبل از 35 سالگی بچه دار شوند زیرا علم نمی تواند برای همه چیز چاره ای داشته باشد!

همچنین، کاهش قدرت باروری حقیقتی است که حتی زنان کاملاً سالم را قبل از 35 سالگی هم غافلگیر می کند. حتی اگر تمامی شرایط مناسب باشد، شانس بچه دار شدن هیچ وقت 100 درصد نیست.

متخصصان معتقدند که در بهترین شرایط ( زوج جوان و سالم با رابطه ای مناسب) احتمال بارداری تا قبل از 25 سالگی 25 درصد، تا 35 سالگی 21درصد و تا چهل سالگی 6 درصد است.

با افزایش سن، قدرت باروری زنان و همچنین تمایل شان به بچه دار شدن کاهش می یابد. زایمان زنان بالای چهل سال به بیش از 3 درصد نمی رسد. ( زنان بالای چهل و سه سال 6 درصد و بالای چهل و شش سال 1 درصد)

تخمدان ها عمر زیادی ندارند!
در سن چهل سالگی همچنان می توان احساس جوانی داشت که دور از حقیقت هم نیست ولی این موضوع برای تخمدان ها صدق نمی کند.

زیرا در این سن تخمدان ها تقریباً روزهای آخر عمرشان را به سر می برند. مطمئناً، برخی زنان در زمینه قدرت باروری خوش شانس تر از بقیه اند: هرگاه بخواهند بچه دار می شوند ( کافیست که اقدامات پیشگیرانۀ بارداری را متوقف کنند) و حتی در چهل سالگی هم تخمدان هایشان به خوبی فعالیت دارند. اما فریب دادن خود، بیهوده است، این روندِ طبیعی نیست.
و هر زنی دورۀ خاصی را برای تخمک گذاری به نحو مطلوب دارد. زنان سیگاری شانس بسیار کمتری برای بارداری دارند زیرا سیگار دشمن شناخته شدۀ تخمدان ها و بارداری است.

اختلافات بسیار در قدرت باروری
زنانی که در چهل سالگی برای اولین بار بچه دار می شوند تجربه ای غم انگیز را پشت سر می گذارند: در واقع به هیچ وجه نمی توان گفت که زنان در 25 سالگی این ناراحتی ها را برای باردار شدن ندارند ولی تفاوتی وجود دارد: اگر آنها در 25 سالگی با این مشکلات روبه رو شوند "روش های کمکی پزشکی زایمان" احتمال موفقیت بیشتری نسبت به 15 سال دیرتر خواهد داشت.

آمارها نیز روشن اند: یک زن 30 تا 35 ساله که از "روش های کمکی پزشکی زایمان" استفاده می کند، 50 درصد احتمال باردار شدن در یک دوره معین را دارد. اما بعد از 40 سالگی احتمال موفقیت در این روش ها به حد زیادی پایین می آید.

برخی " شاهکارهای پزشکی" برای مادرانی که سن مادربزرگ ها را دارند باعث می شود که عکس این مطلب را بیاندیشیم. نباید فراموش کرد که این مادران یائسه که تیتر خبرها و مجلات می شوند، فقط به لطف تخمک های یک زن بسیار جوان تر موفق به این کار شده اند. در واقع آنها از تخمک های خود استفاده نکرده اند!

تصور کردن این که که دیگر زمان زیادی برای مادر شدن وجود ندارد و توانایی های علم پزشکی هم نا محدودند تؤام با رفتن به استقبال یک بارداری همراه با دلسردی و ناامیدی خواهد بود.

اگر این زنان و همسرانشان این واقعیت ناخوشایند را می دانستند، احتمالا بچه دار شدن را به تعویق نمی انداختند. متخصصان باروری حقیقت ناراحت کننده ای را آشکار می کنند: آنها در می یابند که این زوج های ناامید از بچه دار شدن که سال هاست دارند با هم زندگی می کنند، به دلیل عدم اطلاع کافی، زمان بچه دار شدن شان را به تعویق انداخته اند.
 
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟
 چهقدر اضافه وزن در بارداری طبیعی است؟
توصیههای تغذیهای دوران بارداری
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
 رابطه پیشگیری از بارداری و بیماری تیروئید؟!