پروستات یكی از اعضای ویژه مردان است و پایین‌تر از مثانه و در لگن قرار گرفته است. پروستات قسمت ابتدایی مجرای ادراری مردان را احاطه می‌كند...
 
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بزرگی خوش خیم پروستات، سرطان پروستات و عفونت پروستات از بیماری‌های مهم پروستات هستند.

 بزرگی خوش خیم پروستات و عوارض عدم درمان این بیماری
بزرگی خوش خیم پروستات بیماری شایع مردان مسن است. در اثر بزرگ شدن پروستات، مجرای ادرار تحت فشار قرار گرفته و راه خروجی ادرار مسدود می‌شود. شیوع این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ به طوری كه بیش از 50 درصد مردان بالای 50 سال و 90 درصد بیماران بالای 80 سال به بزرگی خوش خیم پروستات مبتلا هستند.

تاكنون علت بزرگ شدن پروستات مشخص نشده است.
علایم این بیماری به علت فشار پروستات بر مجرای ادراری ایجاد می‌شوند. كاهش فشار و قطع و وصل شدن جریان ادرار، تاخیر در شروع ادرار، نیاز به تخلیه مكرر ادرار و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه و تكرر ادرار در روز و شب از جمله علایم بیماری پروستات است. بیمارانی كه این علایم را دارند باید به متخصص اورولوژی مراجعه كرده تا تحت معاینه و بررسی قرار گیرند.

در صورت عدم درمان، بزرگی خوش خیم پروستات می‌تواند عوارضی نظیر انسداد كامل راه خروج ادرار، خونریزی ادراری، تشكیل سنگ مثانه، عفونت‌های ادراری، نارسایی كلیه و از كار افتادن مثانه را به دنبال داشته باشد.
بر اساس اعلام انجمن اورولوژی ایران، بهتر است بدانید بزرگی خوش خیم پروستات علت سرطان پروستات نیست. اما احتمال دارد بزرگی خوش خیم و بدخیم پروستات با هم وجود داشته باشند. بنابراین لازم است در تمام بیمارانی كه با علام بزرگی خوش خیم پروستات مراجعه می‌كنند آزمایش PSA خون و معاینه پرستات انجام شود.

روش‌های درمانی بزرگی خوش خیم پروستات
درمان بزرگی خوش خیم پروستات به دو صورت دارویی و جراحی است. نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار دارد.

درمان‌های دارویی:
- شل كننده‌های عضلات پروستات: مهم‌ترین داروهای استفاده شده در درمان بزرگی خوش خیم پروستات هستند. این داروها موجب بهبود جریان ادراری و تخفیف علایم می‌شوند، اما تاثیری بر اندازه پروستات ندارند. عوارض این داروها عبارتند از سرگیجه هنگام تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده، احساس سبكی سر، ضعف و ...

- فیناستراید: دارویی است كه به تنهایی اثر كمی در بهبود علایم ناشی از بزرگی پروستات دارد، اما در موارد كمی باعث كوچك شدن پروستات نیز می‌شود.

بیمارانی كه یك یا چند علامت از علایم‌ زیر را دارا باشند به عمل جراحی پروستات نیاز دارند:
- عفونت‌های مكرر ادراری

- سنگ مثانه

- خونریزی مكرر ادراری

- علایم نارسایی كلیه

- عدم پاسخ مناسب به درمان دارویی

روش‌های جدید درمان بزرگی پروستات مانند استفاده از امواج رادیویی، لیزر یا امواج مافوق صوت نیز در حال تحول بوده و هنوز نتایج طولانی مدت آنها مشخص نشده است.

سرطان پروستات و علت بروز آن
سرطان پروستات عبارت است از رشد سلول‌های بدخیم در داخل پروستات. سرطان پروستات یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان در كشورهای غربی است. بهتر است بدانید احتمال بروز این سرطان با افزایش سن افزایش می‌یابد به طوری كه می‌توان گفت احتمال این كه یك مرد 50 ساله تا آخر عمرش از نظر بافت شناختی به سرطان پروستات مبتلا شود نسبتا زیاد است اما اكثر آنها در طول عمر از نظر بالینی بدون علامت باقی می‌مانند و تا پایان عمر هیچ مشكلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی‌كنند.
علت سرطان پروستات نیز مانند اغلب سرطان‌ها ناشناخته است.

بهتر است بدانید خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی كه سابقه فامیلی این بیماری را دارند بیشتر است. این مردان حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند باید از سن 45 سالگی به بعد به طور نظم تحت بررسی و معاینه قرار گیرند. برخی محققان نشان داده‌اند مصرف چربی زیاد در رژیم غذایی شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

 علایم سرطان پروستات چیست؟
سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی‌كند. در مراحل بعدی ممكن است علایم زیر مشاهده شود:

- علایم اولیه:
این علایم شبیه علایم بزرگ شدن خوش خیم پروستات است.

- علایم مراحل پیشرفته این بیماری نیز پس از دست‌اندازی سرطان به سایر نقاط بدن ایجاد می‌شوند مانند دردهای استخوانی، بالا رفتن اوره خون، كم خونی و كاهش وزن شدید.

سرطان پروستات با معاینه پروستات توسط پزشك، آزمایش PSA خون و نمونه‌برداری پروستات قابل تشخیص است.

بهتر است در مردان بالای 50 سال آزمایش PSA خون و معاینه پروستات توسط متخصص اورولوژی انجام شود. در بیمارانی كه سابقه فامیلی مثبت دارند، این بررسی‌ها باید از 45 سالگی آغاز شود.
در صورت عدم تشخیص به موقع سرطان پروستات و گسترش بیماری به سایر نقاط بدن این بیماری غیرقابل درمان و منجر به مرگ می‌شود.

انتخاب نوع درمان سرطان پروستات نیز بر اساس میزان پیشرفت سرطان صورت می‌گیرد.
- در سرطان محدود به پروستات كه به سایر نقاط انتشار نداشته باشد، با هدف ریشه كنی بیماری دو انتخاب وجود دارد؛ جراحی پروستات و اشعه درمانی.

- در سرطان پیشرفته درمان شامل اشعه درمانی، هورمون درمانی و درمان‌های حمایتی است. توقف هورمون‌های ضروری برای رشد و نمو سلول‌های بدخیم به دو روش قابل انجام است؛ تجویز داروهای هورمونی خاص و جراحی و خارج كردن بیضه‌ها.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA خون و معاینه سالانه از 50 سالگی به بعد امكان پذیر است. تشخیص زود هنگام، درمان به موقع و ریشه كن كردن سرطان پروستات را ممكن می‌سازد.

 پروستاتیت چیست؟
پروستاتیت عفونت پروستات است كه بیماری ویژه مردان جوان بین 20 تا 40 سالگی است.
نوع حاد این بیماری با تب و لرز، درد استخوانی و درد تمام بدن تظاهر می‌كند. سوزش ادرار، تكرر ادرار، سخت ادرار كردن، كدر شدن ادرار و احساس سنگینی در ناحیه زیر بیضه‌ها و داخل مقعد از علایم اختصاصی آن است. پروستاتیت حاد ممكن است منجر به بند آمدن كامل ادرار شود.

برای درمان معمولا نیاز است بیمار در بیمارستان بستری شود و آنتی بیوتیك از راه ورید برای وی تزریق شود. بیماری در عرض چند روز پس از درمان مناسب بهبود می‌یابد.

ممكن است پروستاتیت حاد تبدیل به پروستاتیت مزمن یا آبسه پروستات شود.

آبسه پروستات نیاز به جراحی برای تخلیه آبسه دارد.

پروستاتیت مزمن بیماری است كه مدت‌های طولانی باعث ایجاد مشكل برای شخص مبتلا می‌شود. درمان آن طولانی است و به همكاری مستمر پزشك و بیمار نیاز دارد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
التهاب در پروستات
علائم هشدار دهنده پروستات بزرگ
درمان سرطان پروستات با فلفل و گوجه فرنگی
تغذيه و سرطان پروستات
راه حلی برای جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات