ناباروری مردان مساوی با ناتوانی جنسی آنهاست؟
آزمایش اسپرم، آزمایشی نسبتا ساده است که در آن روی مایع منی مطالعه و تعداد اسپرم‌ها و همین‌طور سلامت آنها بررسی می‌شود.
در سال‌هایی نه‌چندان دور هر مردی که از نظر جنسی، توانایی کافی برای زناشویی را داشت به عنوان فردی که می‌توانست بچه‌دار شود، تلقی می‌شد. براساس همین فرضیه وقتی یک زن و شوهر صاحب اولاد نمی‌شدند، زن مقصر قلمداد می‌شد و در بسیاری موارد شوهر به بهانه این‌که نیازمند داشتن اولاد است زن دیگری اختیار می‌کرد.

گرچه در روزگار فعلی همه خانواده‌ها می‌دانند که در مورد درصدی از زوج‌های نابارور، نازایی به دلیل بیماری مرد است، ولی هنوز هم زوج‌های نابارور ابتدا به بررسی و آزمایش زن روی می‌آورند و پس از این‌که از بارور بودن زن اطمینان حاصل می‌کنند تازه سراغ مرد رفته و بررسی‌ها را شروع می‌کنند. باید بدانیم که به طور کلی در بررسی‌های آماری انجام شده در حدود 45 درصد زوج‌های نازا، مشکل ناشی از خانم و در 30 درصد موارد از مرد است. در بقیه موارد نیز یا هر دو زوج مسئول هستند یا هیچ علتی یافت نشده است. نکته بسیار مهم این است که بررسی نازایی در مردان با آزمایش اسپرم که روش بسیار راحت و دقیقی است، صورت می‌گیرد، ولی بررسی علل نازایی در زنان طولانی و وقت‌گیر است بنابراین شروع بررسی با آزمایش اسپرم، منطقی است.

اکنون به سؤال اصلی برمی‌گردیم که آیا ناتوانی جنسی و نازایی متفاوت است؟
واقعیت این است که در اصل یکی از توانایی‌های جنسی، باروری است و بر این اساس جواب این سؤال مثبت است البته از منظر آنچه بین مردم رایج است، توانایی جنسی به مفهوم انجام زناشویی است و به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که بیشتر مردان نابارور توانایی کاملی برای زناشویی دارند ولی به دلایل مختلفی توانایی بارور سازی زوجه را ندارند. توضیح این موضوع به دانستن سیستم هورمونی مردان نیازمند است.

در مردان دو سیستم هورمونی جنسی وجود دارد؛ سیستم ساخت و فعالیت هورمون جنسی یعنی تستوسترون که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با تاثیر در بسیاری از نقاط بدن باعث صفات مردانه شده و توانایی انجام زناشویی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، برای باروری علاوه براین‌که این هورمون و فعالیت طبیعی آن لازم است، وجود یک سیستم بسیار دقیق و کارآمد برای ساخته شدن اسپرم و بلوغ این سلول جنسی نیز مورد نیاز است. به عبارت دیگر موارد زیادی وجود دارد که یک مرد تمامی صفات مردانه را داشته و توانایی زناشویی نیز دارد، ولی اسپرم‌سازی در او ناقص یا به طور کلی وجود ندارد.

آزمایش اسپرم، آزمایشی نسبتا ساده است که در آن روی مایع منی مطالعه و تعداد اسپرم‌ها و همین‌طور سلامت آنها بررسی می‌شود. همان‌گونه که در ابتدا گفته شد بهتر است درمورد تمامی زوج‌های نابارور ابتدا این آزمایش صورت گیرد و سپس توانایی زایایی زن مورد بررسی قرار گیرد البته در بسیاری موارد، زوج‌های نازا در واقع از ترکیب یک زن کم‌زا و یک مرد با توانایی زایایی کم تشکیل شده‌اند.

در نهایت، خبر خوب این است که علم پزشکی امروز راه‌های بسیار زیادی را برای این زوج‌ها گشوده است و اکثر آنان بچه‌دار شدن را تجربه خواهند کرد.

دکتر رضا کریمی - فوق تخصص بیماری‌های غدد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
بهترین زمان باروری!؟
خوراکی هایی که باروری مردان را افزایش می دهد!
این تفریح باروری آقایان را کاهش می دهد
واقعیت ها و افسانه ها در باره ی باروری