مهم ترین دلیل درد در آلت تناسلی مردان
این بیماری به دلیل ضربات مکرر و دست‌کاری مکرر آلت تناسلی تظاهر پیدا می‌كند.
یك استاد دانشگاه و رییس انجمن علمی سلامت خانواده در پاسخ به این سؤال كه چه چیزی باعث ایجاد درد در آلت تناسلی می‌شود، گفت: «ابتدا باید ماهیت درد در آلت تناسلی مشخص شود یعنی آیا فرد در حالت معمولی هم احساس درد می‌كند یا فقط در حالت نعوظ دچار آن می‌شود.»

دكتر محمدرضا صفری نژاد دراین‌باره اظهار داشت: «درد در آلت تناسلی می‌تواند علامت یک بیماری مهم در پس‌زمینه باشد مثل عفونت و التهاب پروستات، عفونت‌های مقاربتی یا همان بیماری‌های آمیزشی، مشکل در مجرای ادرار مثل تنگی مجرا و....» وی با اشاره به اینكه شاید مهم‌ترین علت درد آلت تناسلی، دست‌کاری آلت تناسلی و استفاده از دستگاه‌های توان‌بخشی جنسی باشد، افزود: «هرگونه ضربه به آلت تناسلی در حالت نعوظ می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد که شایع‌ترین آن‌ها، شکستگی آلت تناسلی است.»

این اورولوژیست، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین علت درد در آلت تناسلی هنگام نعوظ را بیماری پیرونی دانست و ادامه داد: «این بیماری به دلیل ضربات مکرر و دست‌کاری مکرر آلت تناسلی تظاهر پیدا می‌كند. بیماری پیرونی دارای 3 مرحله حاد، مزمن زودرس و مزمن دیررس و شاه علامت مرحله حاد، احساس درد در آلت تناسلی به‌خصوص حین نعوظ است.»
صفری نژاد در ادامه افزود: «اگر در این مرحله بیمار به پزشک مراجعه کند، احتمال اینکه با درمان جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود، بسیار است، ولی صد درصد نیست. این مرحله حدود 12-6 ماه طول می‌کشد و بیشتر مردان مبتلا نیز یا به آن اهمیت نمی‌دهند یا اینکه به علت خجالت به پزشک مراجعه نمی‌کنند. پس از سپری شدن این مرحله، بیمار وارد فاز مزمن زودرس می‌شود که در آن به‌تدریج بافت فیبری در اجسام غاری ایجاد و پلاک تشکیل می‌شود. درنهایت آلت تناسلی حین نعوظ به‌طرف پلاک کج خواهد شد.» رییس انجمن علمی سلامت خانواده با اشاره به اینكه اندازه و تعداد پلاک با توجه به‌شدت بیماری و مدت‌زمانی که از آن سپری‌شده، متغیر است، گفت: «گاهی اندازه پلاک مثلاً 5×5 میلی‌متر و منفرد است و گاهی بیمار مثلاً دو عدد پلاک 2×2 سانتی‌متری روی آلت تناسلی خود دارد. این پلاک‌ها به‌راحتی با دست قابل‌لمس هستند و ضمن کج و کوتاه کردن آلت‌، به توانایی نعوظ بیمار نیز آسیب می‌زنند. اگر این بیماری به‌موقع تشخیص و درمان نشود، سیر آن به‌طرف ناتوانی جنسی کامل است.»

به گفته صفری نژاد، ‌بیماری پیرونی معمولاً پس از دهه پنجم زندگی ایجاد می‌شود و بیماری نسبتاً نادری است. ولی متأسفانه در کشور ما بیشتر در دهه سوم و چهارم زندگی تظاهر پیدا می‌كند و بسیار شایع هم است. وی بابیان اینكه یکی از علل مهم، استفاده از دستگاه‌هایی است که سازندگان آن به‌دروغ مدعی هستند اندازه آلت تناسلی را تغییر می‌دهد، گفت: «خوانندگان محترم به‌خصوص مردان جوان باید دقت داشته باشند كه این‌ها تبلیغات موهومی و دروغ محض هستند و هیچ دستگاه، کرم، داروی خوراکی و... باعث تغییر اندازه دستگاه تناسلی نمی‌شود و نباید در دام آن افتاد. اندازه آلت تناسلی فقط با جراحی تغییر می‌کند، آن‌هم در مواردی که با تعریف علمی، مردی دچار مشکل در اندازه آلت باشد. به‌عبارت‌دیگر، عمل جراحی به‌دلخواه بیمار انجام نمی‌شود. اگر هر مردی از این دستگاه‌ها استفاده كند باید ازنظر وجود احتمالی بیماری پیرونی بررسی شود.»

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :  سلامانه

مطالب پیشنهادی:
غذاهای موثر بر قوای جنسی مردان
ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن
5 اشـتـبـاه جـنـسـی مـردان
اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان (1)
اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان (2)