چرا مردها راحت تر لاغر می شوند؟
اشتهای زنان در مقایسه با مردان، پس از ورزش بیشتر می‌شود.
متخصصان سلامت می‌گویند وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید تساوی جنسیتی مفهومی ندارد چون مردها به لحاظ بیولوژیکی راحت‌تر از زنان وزن کم می‌کنند و عضلات، علت اصلی برتری مردان در این مقوله است.

مردان در مقایسه با زنان چربی کمتر و عضلات بیشتری دارند. در واقع عضلات مردان پنج تا 10 برابر کالری بیشتر در مقایسه با زنان می‌سوزاند. عضلات، مرکز ذخیره گلوکز (قندخون) هستند و عضلات فعال، این قند را به عنوان سوخت در بدن استفاده می‌کنند. این ویژگی از مقاومت بدن در برابر انسولین جلوگیری کرده و بنابراین شرایط بهتری را برای کاهش وزن به وجود می‌آورد. در واقع مقاومت انسولینی موجب تولید بیشتر این هورمون در بدن و به طبع آن ذخیره بیشتر چربی می‌شود. در این میان زنان نمی‌توانند وضعیت جسمی خود را تغییر دهند اما می‌توانند با ورزش و کمک به ساخته شدن حجم بیشتر عضلات به وزن متناسب‌تری دست یابند.

به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، در واقع اگر شما ورزش نکنید از سن 30 سالگی به بعد سالانه حدود 200 گرم از عضلات خود را از دست می‌دهید و پس از گذشت یک دوره 10 ساله سوخت و ساز بدن شما به کندی صورت می‌گیرد. اما اگر عضلات را در سن 40 سالگی به اندازه 30 سالگی در خود حفظ کنید، وزن متناسب‌تری خواهید داشت.

از طرف دیگر پزشکان معتقدند اشتهای زنان در مقایسه با مردان، پس از ورزش بیشتر می‌شود و دلیل اینکه بسیاری زنان پس از فعالیت‌های جسمی بیشتر می‌خورند ترشح هورمون‌های اشتهاآور در آنها پس از ورزش است. با این حال، کاهش وزن برای مردان هم همیشه آسان نیست. چراکه اگر به این آسانی بود، 70 درصد مردهای استرالیایی دچار اضافه وزن و چاقی نبودند.

در وهله اول مردها باید بدانند که اضافه وزن دارند چراکه برخی مردان با وجود وزن زیاد آن را مشکل به حساب نمی‌آورند و نسبت به عواقب آن آگاهی ندارند. به طور کلی با توجه به اینکه اهمیت دادن به ظاهر در زنان از سنین ابتدایی آغاز می‌شود، اقدام برای کاهش وزن در آنها بیشتر است اما در مردان احتمال پذیرفتن اضافه وزن و ثبت نام در برنامه‌های ورزشی کمتر از زنان است. ولی زمانی که مردان اقدام به فعالیت‌های ورزشی و کاهش وزن می‌کنند، وزن کم کردن در آنها با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسد. از طرف دیگر اختلالات تغذیه‌ای در زنان نیز بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین برای کاهش وزن تفاوت جنسیت‌ها را باید در نظر گرفت و یک نسخه کلی برای همه افراد در کاهش وزن نپیچید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!