ظاهرشدن جوش و دانه‌های قرمزرنگ روی پوست شیرخواران برای هر مادری بسیار نگران‌كننده است.

 

گاهی ضایعات تنها ناشی از نیش حشرات یا حساسیت است و به مرور از بین می‌رود اما گاهی مساله بسیار مهم‌تر است و نیاز است والدین فورا فرزندشان را به پزشك نشان دهند تا از وخیم‌تر شدن وضعیت پیشگیری كنند...

بیماری‌های ویروسی و تظاهرات پوستی آنها:
یكی از تظاهرات مهم بیماری‌های ویروسی در دوران نوزادی و شیرخوارگی درگیری‌های پوستی است. همه افراد بیماری‌هایی نظیر سرخك و سرخجه را شاید به خوبی بشناسند ولی ما بیماری‌های پوستی دیگری داریم كه شكل و شمایل ضایعات سرخك و سرخجه را ندارند ولی تظاهرات پوستی مختلفی ایجاد می‌كنند. مثلا ویروس‌های خاصی تحت عنوان پارگوویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد ضایعات پوستی همراه با خارش شوند كه شاید تا یك ماه دوام داشته باشند. با دیدن برخی ضایعات پوستی در شیرخواران مانند دانه‌های قرمز یا آبدار، مادر حتما باید به پزشك مراجعه كند زیرا احتمال اینكه شیرخوار به بیماری‌ ویروسی مبتلا شده باشد وجود دارد.

آبله مرغان:
آبله مرغان یك بیماری پوستی بسیار شایع است كه در دوران شیرخوارگی ممكن است اتفاق بیفتد. معمولا ابتدا در شیرخوار برخی علایم تنفسی، گلودرد، علایم سرماخوردگی، گاها تب ظاهر می‌شود و بعد از چند روز ضایعات پوستی ترشح‌دار و آبدار از سروصورت و به تدریج پایین‌رونده بروز می‌كند. این ضایعات خارش شدید داشته و بسیار مسری است. بین 7 تا 10 روز گاها دو هفته طول می‌كشد تا ضایعات به تدریج خشك شوند. اگر كودك ضایعات پوستی را دستكاری نكند جای اسكار یا جوشگاه آن نمی‌ماند. معمولا هر چه سن بالاتر می‌رود شدت ضایعه و ریسك به جا ماندن جوشگاه بیشتر می‌شود.

سرخجه و سرخک:
بیماری سرخجه بیماری ویروسی دیگری است كه ممكن است در یك شیرخوار ایجاد شود و ضایعات پوستی آن از سروصورت و پشت و كنار گوش با درگیری غدد لنفاوی پشت گوش و گردن و بزرگ شدن آنها آغاز می‌شود. 3 تا 5 روز این بیماری طول كشیده و برطرف می‌شود.

سرخك علایم جدی‌تری دارد.
حال عمومی بیمار بدتر است و ممكن است با تب شدید، سرفه و ضایعات پوستی به صورت دانه‌های قرمزرنگ در كل بدن بروز ‌كند.

عفونت‌های قارچی:
عفونت‌های قارچی در شیرخواران زیر یك سال به صورت عفونت‌های قارچی كشاله ران و ناحیه پوشك اتفاق می‌افتد و مزمن شدن آن آسیب‌رسان است و سبب آزار كودك می‌شود. در صورت بروز این حالت مادر باید به متخصص پوست مراجعه كند.

عفونت‌های میكروبی:
از جمله ضایعات دیگر در نوزادان و شیرخواران كه با دیدن آنها مادر باید به پزشك مراجعه كند، عفونت‌های میكروبی است. برخی میكروب‌ها می‌توانند سبب زخم زرد شوند. زخم زرد بیماری میكروبی است كه در اثر خارش زیاد و انتقال میكروب از پوست و دست آلوده به منطقه زخم ایجاد می‌شود. مادر با دیدن زرد رخم باید به پزشك مراجعه كند تا درمان صحیح صورت بگیرد.

خال‌ها:
برخی بیماری‌های پوستی ممكن است از زمان تولد وجود داشته باشند و وجود آنها در شیرخوار یا نوزاد برای خانواده نگران‌كننده است. برخی از خال‌های عروقی به نام همانژیوم می‌تواند از حین تولد ایجاد و تا یك سالگی به تدریج رشد كند ولی خال‌های معمولی خال‌های‌ با شكل و شمایل غیرمعمول به صورت وسیع و به رنگ قهوه‌ای كم‌رنگ و مودار ممكن است در نوزادان بروز كند و والدین باید با دیدن آنها با پزشك مشورت كنند.

اگزمای اتوپیك یا سرشتی و حلقوی:
اگزمای سرشتی نوعی اگزمای رایج است كه در نوزاد یا شیرخوار بدون تماس داشتن با یك عامل مشخص تحریك‌كننده وجود دارد. با استفاده از چرب‌كننده‌ها و لباس مناسب می‌توان اگزمای سرشتی را در كودكان كنترل كرد. اگزمای حلقوی همراه با قرمزی و خارش و پوسته‌ریزی است و در نوزادان و شیرخواران رایج است و ممكن است در صورت، اندام‌ها و دست و پا ایجاد شود. به هر حال لازم است با دیدن ضایعات پوستی مربوط به اگزما مادر با متخصص پوست مشاوره داشته باشد تا بیماری كنترل شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
تيز كردن هوش كودكان
تشنج در کودکان چیست؟
کودکان بصورت روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز دارند
با ١٥ اصل تغذیهای برای كودكان آشنا شوید
بهترین زمان برای عمل لوزه در کودکان