کودکانی که دچار پیری زودرس می شوند
زوج‌هایی که قصد دارند صاحب فرزند شوند باید از استعمال سیگار خوداری کنند.
متخصصان اطفال در یک مطالعه جدید هشدار دادند که قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار موجب می‌شود که رگ‌های خونی آنان آسیب بیشتری ببینند.
متخصصان فنلاندی و استرالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که دود ناشی از سیگار باعث می‌شود عروق خونی کودکان بیش از سه سال دچار پیری زودرس شوند. این آسیب که ضخیم شدن جداره‌های رگ‌های خونی را به همراه دارد، احتمال ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

در این بررسی که روی بیش از 2000 کودک و نوجوان 3 تا 18 ساله انجام گرفت مشخص شد این آسیب زمانی تشدید می‌شود که پدر و مادر هر دو سیگار می‌کشند. در تصاویر سونوگرافی آشکار شد جداره رگ‌های اصلی در بدن کودکانی که هر دوی والدینشان سیگار می‌کشند دچار چه تغییراتی می‌شود. دکتر «سینا گال» از دانشگاه تاسمانیای استرالیا گفت: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که تماس با دود سیگار در دوران کودکی موجب تخریب ساختار رگ‌ها می‌شود. دکتر گال تاکید کرد: زوج‌هایی که قصد دارند صاحب فرزند شوند باید از استعمال سیگار خوداری کنند. این کار نه تنها به حفظ سلامت آنان کمک می‌کند بلکه در عین حال تضمین‌کننده سلامت فرزندشان در آینده است. جزئیات این مطالعه در مجله قلب اروپا منتشر شده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
آیا سیگار به کم شدن استرس کمک می‌کند؟
با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(1)
با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(2)
اگر نمی خواهید سیگار را ترک کنید، این مطلب را بخوانید