دارویی که برای کودکان مرگ بار است
این دارو دارای اثرات مخرب و مرگباری برای بسیاری از کودکان است به خصوص در موقعیت‌هایی که کودکان آسیب پذیرتر هستند مانند پس از عمل جراحی لوزه.
تحقیقات محققان بیمارستان کودکان UCSF Benioff نشان می‌دهد با وجود اثرات مخرب و مرگبار مصرف کدئین در کودکان، پزشکان باز هم به تجویز این دارو ادامه می‌دهند.

کدئین برای درمان درد و سرفه استفاده می‌شود، اما آکادمی اطفال آمریکا (AAP ) در سال 1997 با صدور دستورالعملی تجویز کدئین را برای کودکان به دلیل اثرات مخرب و مرگبار آن، ممنوع کرد. در سال 2006 این دستوالعمل دوباره مورد تاکید قرار گرفت. کالج آمریکایی متخصصان قفسه سینه نیز تجویز کدئین را برای کودکان مناسب نمی‌دانند.

در برخی از افراد سرعت سوخت‌و‌ساز کدئین بسیار بالاست که این امر می‌تواند خطرات جانبی مصرف این دارو مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی حاد را افزایش دهد و منجر به مرگ شود.

سونیتا قیصر، استادیار بالینی اطفال در بیمارستان کودکان UCSF Benioff و همکاران وی در تحقیقات خود تعداد دفعات تجویز کدئین را برای کودکان سه تا هفت سال در بین سالهای 2001 تا 2010 مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند با وجود کاهش تجویز کدئین بازهم بسیاری از پزشکان این دارو را برای کودکان تجویز می‌کنند. تجویز کدئین سالانه برای 877 هزار نفر صورت پذیرفته است.
محققان به منظور کاهش تجویز کدئین برای کودکان چند راه حل ارائه کرده‌اند؛ از جمله تجویز هیدرو کورتیزون به عنوان جایگزین کدئین و ایبوپروفن برای درمان دردهای ناشی از آسیب دیدگی. آنان همچنین ایجاد تغییرات در سیاست بازپرداخت بیمه و حذف این دارو را از بیمارستان‌ها پیشنهاد کرده‌اند.

سونیتا قیصر معتقد است کدئین دارای اثرات مخرب و مرگباری برای بسیاری از کودکان است به خصوص در موقعیت‌هایی که کودکان آسیب پذیرتر هستند مانند پس از عمل جراحی لوزه. بنابراین تجویز داروهای جایگزین بسیار امن‌تر است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:

هشدار در مورد پوشاندن كفش‌های بزرگ به كودكان

چطور ایمنی کودک نوپا را تامین كنیم؟

هشدار درباره استفاده از ویکس در خردسالان

بهترین راه برای درمان بریدگی و خراش کودکان

چرا كودكان از دكتر رفتن می ترسند؟