هنجار وزن کوله‌پشتی دانش‌آموزان ایرانی در این برنامه محاسبه شده است.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از محاسبه هنجار وزن کوله‌پشتی دانش‌آموزان ایرانی خبر داد و گفت: این برنامه جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود. بهزاد دماری ضمن اشاره به مطالعه انجام شده توسط پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، گفت: هنجار وزن کوله‌پشتی دانش‌آموزان ایرانی در این مطالعه محاسبه شد.
وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده از این گزارش، حداکثر وزن مجاز برای کوله‌پشتی دانش‌آموزان 10 درصد وزن بدن آنها توصیه می‌شود. بنابراین وزن‌های بیشتر کوله‌پشتی‌ها در دانش‌آموزان علاوه بر آنکه به بروز تغییرات منفی در سیستم قلبی - عروقی و تنفسی منجر می‌شود، افزایش معنی‌دار دردهای شانه، پشت و کمر را به دنبال خواهد داشت. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در آستانه بازگشایی مدارس به دانش‌آموزان و والدین آنها توصیه کرد که از جاسازی وسایل سنگین و غیرضروری در کوله پشتی خودداری کنند.

وی با اشاره به تدوین برنامه "کوله‌ پشتی سالم" در وزارت بهداشت جهت جلوگیری از بروز مشکلات در ستون فقرات و ایجاد دردهای مزمن و حاد پشت و کمر در دانش‌آموزان، گفت: طی جلسه‌ای با مسوولان وزارت آموزش و پرورش در مورد مقدمات این کار صحبت شده است. در مجموع این برنامه پس از طی مراحل تصویب در وزارت بهداشت، جهت اجرا در مدارس سراسر کشور، به زودی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین به والدین، مدیران و مسوولان وزارت آموزش و پرورش توصیه کرد که به منظور اطلاع از وزن کوله پشتی دانش‌آموزان، به صورت تصادفی کوله پشتی آنها وزن کشی شود تا از رعایت وزن استاندارد کوله پشتی مطمئن شوند. وی بر نقش و اهمیت وزن کوله‌پشتی در حفظ سلامت وضعیت اسکلتی - عضلانی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: لازم است والدین و همچنین مسوولان مربوطه در وزارت آموزش و پرورش نسبت به حمل کوله پشتی‌های سنگین‌تر از وزن مجاز توسط دانش‌آموزان حساس باشند.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
مدارس فرسوده برای این دانش آموزان خطرناک است
این نوشیدنی برای دانش آموزان ضروریست
اهميت مراقبت‌های بهداشتی در دانش‌آموزان
توصیه هایی برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به آسم
بهترین میان وعده برای دانش آموزان