وقتی نوزاد با چشم های سفید متولد می شود!
اگر مشکل کودک آب مروارید مادرزادی است، درنگ جایز نیست چون تاخیر در درمان آب مروارید باعث تاری دید و تنبلی چشم کودک می‌شود.
بعضی از نوزادان با یک نقطه سفید کاملا مشهود در مردمک چشم متولد می‌شوند. لیلی 32 ساله می‌گوید به تازگی صاحب نوزادی شده که با این لکه سفید در مردمک چشم که پزشک آن را آب مروارید تشخیص داده، متولد شده است. او می‌گوید در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته و تا به حال هیچ کودک دیگری با این شرایط در اقوامشان متولد نشده است. داروهایی که در طول بارداری مصرف می‌کرده هم همان ویتامین‌های معمولی بوده و فقط اواخر بارداری به دلیل بالا رفتن فشار خون، مجبور به استفاده از داروی ضد فشار خون شده است. لیلی از اینکه نوزاد کوچکش را باید به تیغ جراحی بسپارد ناراحت است و می‌خواهد بداند عاقبت چشم‌های کودکش در آینده چه خواهد شد.

تاخیر در درمان آب‌مروارید مادرزادی باعث تنبلی چشم می‌شود
دکتر محمود بابایی، متخصص بیماری‌های چشم، عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌ا...
اگر مشکل کودک آب مروارید مادرزادی است، درنگ جایز نیست چون تاخیر در درمان آب مروارید باعث تاری دید و تنبلی چشم کودک می‌شود. تنبلی چشم در سن بالا درمان ندارد ولی اگر زود تشخیص داده شود، مشکل کودک کاملا برطرف خواهد شد. درمان تنبلی چشم بستن چشم سالم است. این کار به این دلیل انجام می‌شود که مغز کودک وادار به دیدن با چشم تنبل شود. البته در مواردی که هر دو چشم گرفتار هستند، مراحل درمانی بعد از جراحی کمی دشوارتر می‌شود. درمان تنبلی چشم ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. درمان تنبلی چشم در سال‌های ابتدایی تولد کودک بسیار راحت است. تکامل چشم انسان تا سن 8 تا 10 سالگی است و بعد از 10سالگی می‌توان گفت که درمان بی‌فایده است و متاسفانه احتمال از دست رفتن دید کامل کودک وجود دارد. خانواده‌ها باید کودکشان را برای پیگیری‌، مرتب به پزشک ببرند. البته تنبلی چشم فقط بعد از جراحی آب مروارید رخ نمی‌دهد و حتی در کودکان معمولی هم اتفاق می‌افتد. پس بهتر است گاهی برای اطمینان از سلامت چشم، کودک را به متخصصص چشم نشان داد.

نگاه فوق‌تخصص استرابیسم کودکان
دکترمحمدرضا اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چرا بعضی نوزادان با مردمک سفید به‌دنیا می‌آیند؟
از شایع‌ترین علل بیماری لکوکوریا (مردمک سفید) می‌توان به آب مروارید مادرزادی، التهاب‌های چشمی، تومورهای داخل چشم (رتینوبلاستوما) و رتینوپاتی در نوزادان نارس (آسیب به شبکیه) اشاره کرد. شکل دوطرفه آب مروارید مادرزادی معمولا ارثی و با بیماری‌های عمومی مثل اختلال‌های متابولیک، اختلال‌های کروموزومی و عفونت‌های داخل رحمی همراه است ولی شکل یک طرفه ارثی است و معمولا با بیماری‌های عمومی همراه نیست. در بخش نوزادان بیمارستان‌ها، از همه نوزادانی که متولد می‌شوند، آزمونی به نام رد رفلکس انجام می‌شود. این آزمون کدورت‌های مسیر بینایی از قرنیه تا شبکیه را مشخص می‌کند. اگر نتیجه، کاهش رد رفلکس باشد، نوزاد باید به چشم‌پزشک ارجاع شود.
چند ماه اول زندگی دوران تکاملی بینایی است. مناطق‌بینایی در مغز با تحریکات بینایی تکامل می‌یابند و در صورت وجود آب مروارید مادرزادی، روند تکاملی دچار اختلال می‌شود و تنبلی شدید چشم به‌وجود می‌آید. کودکان مبتلا به آب مروارید مستعد بیماری گلوکوم یا آب سیاه هستند بنابراین از نظر تنبلی چشم و وجود بیماری آب سیاه باید پیگیری دقیقی از آنها به‌عمل آید. درمان آب مروارید مادرزادی که باعث سفیدی چشم شده باشد، جراحی در اسرع‌وقت است. البته گاهی آب مروارید خفیف است و جراحی نیاز نیست؛ فقط کودک باید پیگیری شود. بعد از جراحی نیز کودکان باید از عینک، لنز کاشتنی یا لنز تماسی استفاده کنند.

نگاه فوق‌تخصص قرنیه
دکتر رضا زارعی ابیانه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران


از آب‌مروارید مادرزادی تا رتینوبلاستوما
لکوکوریای نوزادی (تولد با چشم‌های سفید)، یک توده سفید در مردمک چشم است که باید علت آن پیدا شود. ارث، مصرف بعضی داروها، ضربه وارده به چشم نوزادانی که با فورسپس متولد شده‌اند، قرار گرفتن چشم در معرض اشعه ایکس و... ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. این لکه سفید ممکن است از بدو تولد یا بعد از چند هفته تا چند ماه بروز کند. اینکه مادر هنوز به دنبال راه حل است و اقدامی انجام نشده، به این معناست که پیگیری جدی انجام نشده و این بسیار خطرناک است. زمان برای درمان این کودکان طلایی است و اصلا نباید حتی یک روز وقت را تلف کرد. وقتی چنین کودکی را مشاهده می‌کنیم، اولین شک وجود آب مروارید است. علت بعدی کدر بودن قرنیه است که در اثر بیماری‌ای به نام آب سیاه یا گلوکوم به‌وجود آمده است. بیماری دیگری که خطرناک‌تر است، وجود غده‌ای به نام رتینوبلاستوماست که با همین علامت یعنی لکه سفید در مردمک آشکار می‌شود. رتینوبلاستوما سرطان بدخیم چشم است که معمولا در کودکان دیده می‌شود. این بیماری معمولا دو طرفه است و چشم بعدی به فاصله کوتاهی دچار این تومور خواهد شد. اگر رتینوبلاستوما دیر تشخیص داده شود، منجر به نابینایی یا حتی فوت کودک می‌شود.
هر دارویی عارضه دارد ولی اصلا به این معنا نیست که هر مادری در طول بارداری داروی ضد فشار خون مصرف کند، نوزادش با لکوکوریا متولد شود.

دکتر محمود بابایی متخصص بیماری‌های چشم
دکتر محمدرضا اکبری فوق‌تخصص استرابیسم
دکتر رضا زارعی‌ابیانه فوق‌تخصص قرنیه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
رازهایی كه چشم ‌پزشكان نمی‌گویند
نکاتی راجع به خشکی چشم
غذاهای تقویت کننده چشم!!
شخصيت شناسی از روی رنگ چشم ها
وقتی قرنیه چشم كدر می‌شود