آیا نگران کسی هستید که عفونت واگیردار دارد؟ بعضی از بیماری‌های کودکان خیلی سریع به دیگر اعضای خانواده سرایت می‌کنند.


بعضی از بیماری‌های کودکان خیلی سریع به دیگر اعضای خانواده سرایت می‌کنند. آیا نگران کسی هستید که عفونت واگیردار دارد؟ احتیاط کردن در این موقع برای اینکه خود را محافظت کنید، بسیار مهم است. خیلی وقت‌ها به دلیل اینکه مردم با فرد بیمار مواجه می‌شوند اما نمی‌دانند که آن فرد بیمار است و نشانه‌های بیماری را ندارد، متوجه نیستند که باید از خود مراقبت کنند. برای مثال، آنفلوانزا قبل از بروز علائم آن، قابل سرایت می‌باشد. از طرفی گلودرد استرپتوکوکی 5 روز قبل از بروز بیماری واگیردار است. بچه‌هایی که سالم می‌باشند در طی سال 5 بار بیمار می‌شوند. بیماری آنها گاهی آنفلوانزا، ورم ملتحمه چشم (سرخ چشمی) و دیگر بیماری‌های واگیردار که خیلی سریع به دیگر اعضای خانواده سرایت می‌کنند هستند. باکتری‌ها و ویروس‌ها مهمترین عامل می‌باشند. سه کارشناس در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری صحبت کرده‌اند.


برای مراقبت چه باید کرد؟

کنترل شیوع بیماری و فرستادن بچه‌ها به مدرسه به محض سالم شدن آنها از وظایف پرستاران در صد سال پیش بوده است. (بر اساس گفته دکتر واندامیلر رئیس NASN در آمریکا). واکسینه کردن کودکان از وظایف پرستاران مدرسه بوده است، واکسن‌هایی مثل آبله، سرخچه، اوریون، سرخک، دیفتری، کزاز و فلج اطفال. اما اغلب کنترل بیماری‌های مسری مشکل می‌باشد. هر چند که بزرگسالان برای زدن واکسن آنفلوانزا اقدام می‌کنند، اما همیشه واکسن‌ها 100 درصد موثر نمی‌باشند. و آنفلوانزا می‌تواند منجر به بعضی بیماری‌های تنفسی شود، از قبیل سینه پهلو. امروزه توجه خاصی به سیاه سرفه می‌شود. کودکان به طور مرتب واکسینه می‌شوند، اما شواهد حاکی از آن است که تاثیر واکسن بعد از 5 یا 10 سال از بین می‌رود. یک واکسن بزرگسالی که شبیه واکسن نوزادان می‌باشد، وجود دارد، که این واکسن به افراد بین 11 تا 64 ساله توصیه می‌شود.


سیاست‌های پیشگیرانه اساسی

پیشگیری با اصول بهداشتی شروع می‌شود. مثلا شستن دستها یک مهارت می‌باشد. هرگز بدون شستن دستهای خود به دهان، بینی یا چشم‌های خود دست نزنید. به بچه‌های خود آموزش دهید که پاکت شیر را سر نکشند یا پاکت‌های چیبس دو نفره را دست خوری نکنند. زمانی که یکی از اعضای خانواده سرفه یا عطسه می‌کند باید دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشاند و بعد از مصرف آن را دور بریزد. وسایلی مثل اسباب حمام، حوله ها، متکاها باید شخصی باشند. شاید باور نکنید اما شرایط بهداشتی مناسب یکی از بهترین راههای جلوگیری از بیمار شدن می‌باشد. برای مثال در حدود 4/1 همه کودکان بدون بیمار بودن آزمایش استرپتوکوک آنها مثبت می‌باشد. زمانی که فرد بیمار باشد، استراحت کافی و تغذیه مناسب مقاومت او را افزایش می‌دهد.


توصیه در مورد هیولای میکروبی

آقای آلیسن جانس می‌گوید قبل از اینکه به بعضی وسایل نیاز پیدا کنید، آنها را در خانه نگهداری کنید، این وسایل شامل یک دماسنج برای هر کدام از بچه‌ها، مسواک اضافی و خمیر دندان، دستمال کاغذی فراوان، دستمال توالت، حوله کاغذی، آب نبات‌های مخصوص گلودرد و هر چیز دیگری که باعث راحتی شخص بیمار می‌شود، می‌باشد. به مجرد اینکه فردی در خانواده علائمی را از خود بروز می‌دهد، دیگر اعضای خانواده باید از عطسه و سرفه‌های او دوری کنند. در این مواقع است که باید حوله‌های کاغذی را به جای حوله‌های معمولی، در آشپزخانه و حمام استفاده کرد. اگر همسر شما بیمار است با فاصله از یکدیگر بخوابید. یا اگر فرزندتان مریض شد و روی تخت، کنار شما دراز کشید پشت او بخوابید. از تماس با پیشخوان، ظروف، تلفن و اشیایی که فرد بیمار دست زده است، دوری کنید.


شستن دست، شستن دست، شستن دست

همان طور که قبلا متذکر شدیم شستن دست‌ها یک راه موثر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مسری می‌باشد. بنابراین قبل و بعد از طبخ غذا، قبل از خوردن غذا، بعد از دستشویی رفتن، بعد از دست زدن به حیوانات و بعد از عطسه و سرفه کردن، زمانی که دستها کثیف هستند و یا اگر شخصی در خانه بیمار باشد باید دستها را با آب و صابون شست. به این طریق که دستها را مرطوب کرده، از صابون استفاده کنید و دستها را به هم مالیده و به مدت 15 تا 20 ثانیه بسایید (به اندازه دو بار تولدت مبارک گفتن) و خوب آبکشی کرده و خشک کنید. در بعضی مکان‌های عمومی حوله‌های کاغذی یا سشوار وجود دارد، و در آخر صابون را در یک جا صابونی مناسب قرار دهید تا سریع خشک شود. در صورت نبودن آب و صابون از ژل‌های بهداشتی استفاده کنید.


بحث صابون ضد باکتری

صابون‌های ضد باکتری میکروب‌ها را می‌کشند، در حالیکه صابون‌های معمولی میکروب‌های روی پوست را آزاد می‌کنند و این میکروب‌ها روی حوله خشک می‌شوند. بحث بر سر این موضوع است که آیا صابون‌های ضد باکتری، که 3/1 بازار صابون را به خود اختصاص داده‌اند، در مقابله با میکروب موثرتر از صابون‌های معمولی می‌باشند. تولید کنندگان ادعا می‌کنند که پاسخ مثبت است اما در یک تحقیق مشخص شده است که استفاده‌کنندگان این صابون‌ها سالمتر از بقیه افراد نبوده‌اند.


هر روز، روز شست و شو است

بیمار بودن خیلی مشکل است. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که لباس‌ها، حوله‌ها، پشتی‌ها و روتختی‌ها را مرتب بشویید، چون که این کار راحت‌تر از بیمار شدن است.


چه چیزی را ضد عفونی باید کرد و چگونه؟

میکروب‌ها خائن می‌باشند. نه تنها نامرئی هستند، بلکه روی سطوح کمین می‌کنند، از چندین ساعت برای ویروس‌ها تا 3 روز برای باکتری‌ها امکان زندگی در محیط آزاد وجود دارد، لذا  باید تمام جاهایی را که آنها مخفی هستند تمیز و ضد عفونی کرد.


چه چیزی را باید ضد عفونی کرد و چگونه ادامه داد؟
از مسواک استفاده کنید. در بیشتر خانه ها، ویروس‌ها روی سطحی می‌نشینند و از آنجا به دیگر قسمت‌ها نفوذ پیدا می‌کنند. باید مسواک افراد مریض را از مسواک دیگر افراد جدا کرد. از ضد عفونی کنندگان تجاری برای تلفن‌ها، کنترل‌ها، ماکروفرها، دسته یخچال‌ها، دستگیره درها، کلیدهای برق، اسباب بازی‌ها، و شیرهای آب استفاده کنید. 4/1 پیمانه از محلول سفید کننده را با یک گالن آب گرم مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه روی سطوح بریزید سپس آبکشی نمایید. هر زمان که تصمیم می‌گیرید، جایی را ضد عفونی کنید حتما از دستکش استفاده کنید و هواکش را روشن کنید و در صورتی که به مواد شیمیایی حساس هستید ماسک بزنید. در پایان دست‌های خود را بشویید.
 

لیست کوتاهی از بیماری های واگیردار

برونشیت حاد

برونشیت حاد عفونت دستگاه تنفسی می‌باشد که معمولا عامل آن ویروسی است و در اثر سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد بیمار شیوع پیدا می‌کند. علایم آن، که سرفه و تب خفیف جزء آنها هستند، سه تا چهار روز بعد از یک عفونت  قسمت بالایی دستگاه تنفسی  مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا بروز می‌کنند. برونشیت حاد می‌تواند به برونشیت مزمن یا سینه پهلو منجر شود.
 

آبله مرغان

اگر در کودکی دچار آبله مرغان نشده اید و واکسن آن را هم نزده اید، احتمال دارد در اثر مراقبت از یک کودک بیمار به آن مبتلا شوید. بیماری 2 تا 3 روز قبل از بروز علائم و ظهور تاولها در بیشترین حد واگیر قرار دارد. و از طریق غشای مخاطی بینی و دهان، عطسه و سرفه شیوع پیدا می‌کند، گاهی نیز در اثر تماس با مایع تاولها، فرد مبتلا می‌شود. یک فرد بزرگسال که دچار آبله مرغان می‌شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند.
 

آنفلوانزا

ویروس آنفلوانزا اغلب وقتی که فرد عطسه یا سرفه می‌کند، شیوع می‌یابد. آبریزش بینی، عطسه، تب و لرز و بدن درد جزء علائم آن هستند. این بیماری در بزرگسالان، در حدود یک روز قبل از بروز علائم و 5 روز بعد از آن قابل سرایت می‌باشد. گاهی آنفلوانزا منجر به شرایط وخیم تر مثل بستری شدن و مرگ می‌شود. بهترین راه پیشگیری از آن، واکسیناسیون و دوری از افرادی که به آن مبتلا هستند، می‌باشد.
 

عفونت استافیلوکوکی مقاوم به متی‌سیلین

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین سوشی از باکتریهای استافیلوکوکی است که در مقابل آنتی بیوتیک‌های معمول مقاوم می‌باشد. بیشتر اوقات، باعث عفونت خفیف روی پوست، کورک و جوش می‌شود. و همچنین سبب عفونت خون، ریه‌ها یا دستگاه ادراری می‌شود. اگر افراد به پوست افرادی که این بیماری را دارند، دست بزنند، به آن مبتلا می‌شوند. بهترین راه جلوگیری از آن بهداشت و تمیز نگه داشتن دستها می‌باشد و باید از تماس با زخم‌ها و باندهای افراد مبتلا جلوگیری کرد. همچنین اگر زخم و جراحتی دارید روی آن را با باند بپوشانید تا بهبود یابد.
 

ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه خیلی واگیردار است، اگر چه خیلی خطرناک نیست. عامل آن ویروسی یا باکتریایی است. اگر دست خود را به چیزی که فرد بیمار تماس داشته بزنید، سپس به چشم خود بمالید، به این بیماری مبتلا می‌شوید. علاوه بر سرخی، چشم دردناک شده و دچار خشکی و سوزش می‌شود. قبل از دست زدن به چشم های خود، دستهایتان را بشویید. از وسایل مخصوص آرایش چشم و حوله شخصی خود استفاده کنید.
 

آنفلوانزای معده (گاستروانتریت ویروسی)

قلنج، اسهال و استفراغ از ویژگیهای عمده ورم معده واگیردار هستند. علایم یک یا دو روز بعد از ورود ویروس، که در مدفوع فرد آلوده وجود دارد، بروز می‌کنند. از این رو باید بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن به غذا یا تماس با سطوحی که غذا را تهیه می‌کنید، دستها را بشویید تا از انتشار آلودگی جلوگیری به عمل آورید. چند نوع ویروس در این بیماری دخیل می‌باشند و گروه سنی خاص را هدف قرار می‌دهند. بزرگسال بیشتر به نوع Norwalk آسیب‌پذیر هستند. بچه‌ها به روتاویروس، اما به خاطر داشته باشید که هر کسی احتمال دارد آن را بگیرد. بنابراین دستهای خود را بشویید.
 

گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی، یک بیماری شایع در کودکان، بوسیله باکتری که از طریق هوا منتقل می‌شود، ایجاد می‌شود و در اثر سرفه، عطسه یا تنفس فرد آلوده شیوع پیدا می‌کند. از علایم آن التهاب، تب و درد گلو و لوزه را می‌توان نام برد. بیماری سه تا پنج روز قبل از بروز علایم قابل سرایت می‌باشد. زمان سرایت تا 24 ساعت بعد از تزریق آنتی بیوتیک پایان می‌یابد.
 

سیاه سرفه

علی رغم واکسیناسیون گسترده ای که بر علیه سیاه سرفه صورت گرفته است، اما بیماری واگیردار شدید آن در حال برگشت است. CDC گزارش داد که در سال 2004 بیست هزار مورد وجود داشته، در مقایسه با سال 1976 که هزار مورد گزارش داده شده است. بزرگسالانی که در کودکی واکسینه شده‌اند، 40 درصد کل را شامل می‌شوند. بیشترین خطر مربوط به کودکانی است که واکسینه نمی‌شوند.

پزشکان باید آگاه باشند که این بیماری ممکن است سخت تشخیص داده شود، زیرا سرفه بزرگسالان مانند آنچه که در کودکان می‌باشد مشخص نیست. سرفه و مسری بودن تا 10 هفته به طول می‌انجامد.  

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چطور سرماخوردگی را از آنفلوآنزا تشخيص دهيم؟
پیشگیری از آنفلوانزا
موثرترین راه كار برای مقابله با آنفلوآنزا و سارس 
چرا فرزندم مدام مریض می‌شود؟
ارتباط بین درآمد خانواده و ابتلا به بیماریهای عفونی