لیفت کردن و جوانسازی پوست صورت و گردن
تزریق بوتاکس از سنین جوانی اثرات بهتری در پیشگیری از پیدایش و عمیق شدن خطوط چهره ایفا می‌کند.

تزریق کنیم یا جراحی؟

یکی از ویژگی‌های فرایند سالخوردگی تحلیل رفتن حجم چربی و قوام و انسجام آن در نواحی مختلف بدن و از جمله صورت است. این امر به ویژه در نواحی گونه‌ها، دورچشم، خط‌خنده (نازولبیال) و ... خودنمایی کرده و ظاهری خسته و فرتوت به چهره می‌دهد. اگرچه تجمع بافت چربی اضافی در نواحی خاص مانند شکم، پهلوها و پایین‌تنه سبب از بین رفتن تناسب‌اندام شده و سلامت شخص را به مخاطره می‌اندازد، اما همین سلول‌های چربی راز اصلی جوانسازی چهره به‌شمار می‌آیند. تحلیل رفتن بافت چربی صورت در اثر عواملی چون رژیم‌های غذایی سخت،‌ مصرف سیگار، عوامل محیطی نظیر نیروی جاذبه و اشعه آفتاب شدید شده و همزمان با تغییرات رشته‌های کلاژن و الاستین پوست منجر به ظهور خطوط عمیق صورت شده، شادابی و انعطاف‌پذیری پوست را کاهش داده و درنهایت منجر به افتادگی و سالخوردگی پوست صورت می‌شود.

 

لیفتینگ و جوانسازی پوست صورت و گردن

تزریق بوتاکس

انتقال یا پیوند چربی؛ همچنان پیشتاز

تزریق چربی عمدتا به‌منظور حجم‌دهی به نواحی مختلف صورت نظیر گونه‌ها، شقیقه (ناحیه گیجگاهی) خطوط خنده (Nasolabial fold) و سایر خطوط عمیق چهره مثلا در ناحیه پیشانی صورت می‌گیرد. پشت دست ناحیه مچ و ساق پا و بالای ران نیز جزء مناطقی است که نتایج خوبی از تزریق چربی گرفته است. معمولا این فرایند به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. مفهوم انتقال چربی (Lipotransfer) از قدرت زیادی در علم پزشکی برخوردار است،‌ اما بهبود تکنیک‌ها طی دهه اخیر منجر به افزایش ماندگاری سلول‌های چربی و کیفیت نتایج به دست آمده شده است. اخیرا از این روش به نام پیوند بافت چربی (Fat grafting) یاد می‌شود زیرا سلول‌های چربی در ناحیه هدف کاشته شده و قادرند به رشد دائمی خود ادامه دهند.

 

مزایا و معایب تزریق چربی در مقایسه با ژل یا فیلر

امروزه چربی جایگزین بسیار مناسبی برای فیلرها، ژل‌ها و پروتزهای مصنوعی شده، زیرا به صورت طبیعی از بدن خود فرد و به مقدار کافی قابل دسترسی است، هیچ‌گونه واکنش حساسیت یا جسم خارجی ایجاد نکرده و با هزینه پایین‌تری قابل انجام است. اگرچه برندهای مختلف ژل و فیلر در بازار موجود است اما همه آنها از کیفیت و ماندگاری یکسانی برخوردار نیستند. کیفیت نامناسب و تکنیک نادرست تزریق این فیلرها گاه منجر به بروز عوارض نامطلوبی چون حساسیت، عفونت،‌ نکروز و از بین رفتن عفونت بدن، گرانراوم (توده‌های گلوله مانند زیرپوستی)، جابه‌جایی ژل، چسبندگی و دفرمه شدن اجزای چهره می‌شود که اصلاح آنها در بسیاری از موارد دشوار یا غیرممکن است. امروزه بسیاری از این بیماران برای خارج کردن فیلرهای قبلی به ما مراجعه می‌کنند که حتی‌الامکان سعی می‌شود بدون جراحی باز اقدام به تخلیه فیلرها کرده و نقایص (Defects) ایجاد شده را با تزریق بافت چربی از خود شخص مرتفع کنیم.

 

لیفتینگ و جوانسازی پوست صورت و گردن

جوانسازی پوست

 

 فیلرهای خوب را بشناسید

فیلرهای استاندارد از جایگاه ویژه‌ای در حجم‌دهی و جوانسازی چهره برخوردارند. درحال حاضر ژل اسیدهیالورونیک به‌عنوان فیلر انتخابی در نواحی گونه، لب، خط‌اخم و خنده و حتی زیرچشم‌ها کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. مع‌الوصف نحوه فرآوری کیفیت و غلظت این ماده بین برندهای مختلف موجود در بازار بسیار متفاوت بوده و انتخاب آن برای تزریق به نواحی سطحی و عمقی زیرپوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اسیدهیالورونیک فرآورده‌ جاذب آب است که به‌طور طبیعی در بافت‌های بدن یافت می‌شود و بروز حساسیت و عوارض دیگر ناشی از آن بسیار نادر است ولی ماندگاری و نتایج تزریق به کیفیت و غلظت فرآورده و تکنیک تزریق آن بستگی دارد.

 

با افتادگی و پف پلک‌ها چه کنیم؟

فرایند کلی تحلیل رفتن نسج چربی درصورت، به ویژه در ناحیه اطراف چشم موجب می‌شود که توده‌های چربی دورچشم به صورت برجستگی و پف غیرعادی تظاهر کرده که همراه با شلی و افتادگی پوست پلک بالا و پایین، ظاهری خسته و سالخورده به چهره شخص می‌دهد. در چنین مواردی فرد معمولا نیازمند جراحی ترمیم پلک یا بلفاروپلاستی خواهد بود. طی این عمل که معمولا تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می‌شود، پوست و چربی اضافی از طریق برش ظریفی برداشته شده و چشم‌ها ظاهری کشیده‌تر و جوان‌تر پیدا می‌کنند. برداشتن بیش از حد چربی دورچشم از اشتباه‌های رایجی است که در برخی بیماران شاهد آن هستیم و منجر به گود رفتن چشم‌ها و خالی شدن حدقه چشم می‌شود.

 

لیفتینگ و جوانسازی پوست صورت و گردن

افتادگی پلک ها

 

بوتاکس؛ تزریق سم یا نوشدارو

معرفی بوتاکس (Botulinum Toxin) تحولی شگرف در حوزه جراحی ترمیمی و پلاستیک ایجاد کرد. این ماده که از سم نوعی باکتری استخراج می‌شود با مهار فعالیت عضلات پیشانی و چهره منجر به از بین رفتن خطوط اخم،‌ خطوط افقی پیشانی و خطوط ظریف دورچشم (crow is feet یا پنجه کلاغ) می‌شود که نتایج بسیار خوبی در جوانسازی چهره و لیفت پلک و ابروها به روش غیرجراحی دربرخواهد داشت. تزریق بوتاکس از سنین جوانی اثرات بهتری در پیشگیری از پیدایش و عمیق شدن خطوط چهره ایفا می‌کند. از سوی دیگر تکنیک نادرست تزریق یا استفاده از فرآورده‌های غیراصلی گاه منجر به عوارض نامطلوبی چون افتادگی پلک‌ها، عدم تقارن،‌ سکه شدن صورت و... خواهد شد. امروزه از بوتاکس به منظور درمان تعریق بیش از حد در نواحی کف دست و پا و زیربغل و نیز پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی و عصبی (Tension headache) استفاده می‌شود.

 

لیفت صورت به روش جراحی

هرچند انجام روش‌های غیرجراحی بالا در سنین پایین‌تر و افتادگی خفیف صورت و پیشانی نتایج مطلوبی به همراه داشته اما هنوز عمل‌های جراحی لیفتینگ صورت و پیشانی  از جایگاه ویژه‌ای در افتادگی‌های شدیدتر پوست صورت برخوردار است، به‌ویژه در سنین بالای 45سال افتادگی منحصر به پوست نیست بلکه چربی زیرپوست و لایه عضلات سطحی صورت نیز افت کرده و منجر به خطوط عمیق خنده و آویزان شدن چربی‌های زیرفک و چانه می‌شود. طی عمل جراحی midface lift با برش ظریف ناحیه کنار گوش، پوست صورت در نواحی گونه، اطراف لب و فک تحتانی و قسمت بالای گردن آزاد شده،‌ سپس لایه عضلات سطحی کشیده و به نقطه بالاتری فیکس می‌شود و درنهایت پوست اضافی برداشته می‌شود.

 

مانکن لیفت و لیفت محدود پیشانی

طی سال‌های اخیر پیدایش روش‌های کم‌ تهاجمی و اندوسکوپی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این روش با استفاده از برش‌های کوچک و میلی‌متری و با استفاده از اندوسکوپ، عضلات و پوست ناحیه پیشانی و ابرو آزاد شده و بالا کشیده می‌شود. مزایای این روش اسکار کوچک‌تر تورم و کبودی کمتر و نقاهت کوتاه‌تر است.

 

گردآوری: گروه پیشنهادی برای سلامت و زیبایی
seemorgh.com