نوعی از افسردگی است که تقریباً تمام طول روز و در تمام روزها بمدت حداقل 2 هفته یا ماهها در بیمار وجود دارد و شامل...
افسردگی شدید چیست؟

نوعی از افسردگی است که تقریباً تمام طول روز و در تمام روزها بمدت حداقل 2 هفته یا ماهها در بیمار وجود دارد و شامل نشانه ها و رفتارهایی است که عملکرد شغلی ، روابط بین فردی و رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و شخص را بطور کلی لز محیط خود دور می سازد.

در طی این مدت فرد حداقل 4 تا از علائم زیر را تجربه می کند:

1.  تغییر اشتهاء که ممکن است به صورت افزایش یا کاهش وزن نمایان گردد.

2.  بی خوابی و یا پرخوابی

3.  تاخیر در گفتار و یا انجام وظایف و یا برعکس عدم آرامش و بی قراری

4. در بیشتر اوقات احساس خمودی و کمبود انرژی

5. مشکلات عدم تمرکز و تصمیم گیری

6.احساس پوچی و یا احساس گناهکاری

7.افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی

از دیگر علائم می توان به کاهش میل جنسی، احساس نا امیدی و علائم فیزیکی مانند سردرد ، دردهای غیر قابل توصیف یاعلائم گوارشی نام برد.

همچنین ، خانمها تقریبا 2 برابر مردان از افسردگی رنج می برند و ممکن است ابتلاء به این بیماری در هر سنی اتفاق بیفتد که البته شروع آن بطور متوسط در نیمه دوم 20 سالگی می باشد.

نکته قابل توجه در مورد این بیماران زمان شروع درمان است که دیده شده کسانیکه در طی 2 الی 6 هفته اول بیماری درمان مناسب را گرفته اند خیلی بهتر و سریعتر به زندگی عادی برگشته اند در حالیکه بیمارانی که درمان نشده اند برای ماهها علائم در این افراد ادامه داشته است. در واقع عدم درمان می تواند سبب تغییرات بیوشیمیایی و سلولی در مغز گردیده که نهایتاً سبب تغییر خلق می گردد همچنین افراد درمان نشده در آینده در معرض خطر ابتلاء به بیماری دو قطبی نیز می باشند.
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیرا سرخوش
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health