سؤالاتی درباره‌ی روزه‌داری در ماه رمضان
آیا افراد دیابتی می‌توانند روزه بگیرند ؟ آیا روزه مانع درس خواندن می‌شود ؟ آیا روزه سبب زخم معده می‌شود ؟ آیا خوردن دو وعده غذا به جای سه وعده برای بدن ایجاد مشکل می‌کند ؟ و.... در این مقاله به سوالاتی درباره روزه داری در ماه رمضان جوابمی دهیم؟

آیا روزه در ماه رمضان سبب لاغری می‌شود ؟

در کسانی که به نحو صحیح روزه می‌گیرند و دو وعده غذای نسبتاً سبک در سحری و افطار می‌خورند روزه سبب لاغری می‌شود . به بیان دیگر ، اگر در هنگام روزه داری یک وعده غذای انسان حذف شود طبعاً کالری دریافتی کمتر از میزان نیاز بوده و برای تأمین مازاد نیاز به انرژی از چربی ذخیره در بدن استفاده خواهد شد و فرد لاغر می‌شود . اما اگر غذای مصرفی در سحر ، افطار و تا هنگام خواب ، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد لاغری رخ نمی دهد .

 

چه غذاهایی برای سحری ماه رمضان مناسب است ؟

سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد . ضمن این که باید به گونه ای باشد که احساس تشنگی را به حداقل برساند . غذاهایی که آب جذب می‌کنند مثل ماکارونی ، ته دیگ و آش رشته ایجاد تشنگی می‌کنند . استفاده از سالاد و هندوانه تا حدود زیادی مانع تشنگی می‌شود .

 

چه غذاهایی برای افطار ماه رمضان مناسب است ؟

به دلیل آن که معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی که تقریباً درجه حرارت بدن را دارند شروع کنید . آب جوش یا چای کم رنگ یا سوپ هایی که زیاد غلیظ نباشند برای این منظور مناسبند . قند یا خرما که سریعآً جذب می‌شود بهتر است ابتدا با آب جوش یا چای خورده تا قند خون را کمی افزایش دهد .

 

آیا خوردن دو وعده غذا به جای سه وعده برای بدن ایجاد مشکل می‌کند ؟

اصولاً هیچ ترجیحی برای آن که در طول روز مثلاً سه وعده یا چهار وعده غذا بخوریم در بزرگسلان وجود ندارد . اما در کودکان و نوجوانان به سبب کوچک بودن حجم معده حتماً سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده لازم است .
در مورد نوجوانانی که روزه بر آنان واجب است باید حجم و کیفیت دو وعده غذای سحری و افطار در حدی باشد که نیازهای آنان را تأمین کند و رشد آنان را به تعویق نیندازد .

 

آیا روزه مانع درس خواندن می‌شود ؟

ممکن است در ساعات آخر روز و قبل از افطار ، به دلیل کاهش نسبی قند خون قدرت تمرکز و یادگیری پایین بیاید . البته افراد با هم تفاوت دارند . توصیه ما این است که دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع کنند و ساعات های آخر روز را برای استراحت بگذارند .

 

آیا روزه در ماه رمضان سبب پیدایش کمبود ویتامین ها و املاح بدن می‌شود ؟

با خوردن سبزی و میوه و شیر در دو وعده سحر و افطار نیاز بدن به ویتامین ها و املاح بدن به خوبی تأمین می‌شود .

 

 

گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : yahosein.com