تركیب مواد شوینده ممنوع!

یكی به سرش دستمال بسته و گرد و غبار سطح بالای كتابخانه و كمدها را می‌گیرد، دیگری ماسك زده و كاشی‌های آشپزخانه را با اسپری تمیز می‌كند، یكی از همسایه‌ها تا كمر از پنجره خم‌شده و شیشه‌ها را برق می‌اندازد و آخرین نفر هم روی پشت‌بام ایستاده و سعی می‌كند فرش را درست و مرتب لبه بام پهن كند!

همه مشغولند و این روزها اگر هنگام راه‌ رفتن در كوچه و خیابان كمی دقت كنید، حتما یكی دو نمونه از این نوع كارها را خواهید دید؛ كارهایی كه قرار است برای استقبال از سال‌نو باشد و نه رفتن به پیشواز بیماری. با این حال، متأسفانه خیلی‌ها‌ یادشان می‌رود خانه‌تكانی چیست و با چه هدفی انجام می‌شود.برای همین هم گاهی سلامت‌شان را نادیده می‌گیرند و فقط به فكر تمیزكردن و شستن و پاك‌كردن لوازم خانه هستند.

هر شوینده، برای یك كار!
قفسه‌های فروشگاه‌ها و سوپرماركت‌ها پر از اسپری‌ها و مواد مختلف برای شست‌وشوی لوازم خانه است؛ اسپری‌ها و موادی كه هر كدام وظیفه خاصی دارد و نمی‌توان از یكی به جای دیگری استفاده كرد.البته بعضی مشتریان وقتی كالای مورد نظرشان را پیدا نمی‌كنند، ابتكار به خرج می‌دهند و با خرید یكی دیگر از مواد شوینده و اضافه‌كردن چند قطره استون، مایع ظرفشویی یا مواد دیگر به آن، كارشان را پیش می‌برند.
این در حالی است كه متخصصان هشدار می‌دهند و می‌گویند حتما قبل از استفاده از هر محصول، نحوه استفاده از آن را بخوانید و مطابق آن عمل كنید. آنهایی هم كه فكر می‌كنند خودشان استادند و بهتر از كارخانه سازنده شیوه استفاده از محصول را می‌دانند، خوب است نظرشان را تغییر دهند و تا از نحوه مصرف آن مطمئن نشده‌اند، كاری نكنند.

همچنین یادتان باشد هیچ‌وقت هنگام كار با مواد شوینده و پاك‌كننده‌، بچه‌ها را كنار این مواد و مایعات تنها نگذارید؛ شاید همان چند دقیقه‌ كوتاه كه تصور می‌كنید اتفاقی نخواهد افتاد، كودك یكی از این مواد را به اشتباه بخورد یا آن را روی بدنش بریزد.

تا می‌توانید از این مواد كمتر استفاده كنید
«كمی مایع سفیدكننده به اضافه مقداری جوهر نمك!» از نظر بعضی‌ها این تركیب تاثیری فوق‌العاده دارد و با استفاده از آن می‌توانند خانه‌ای تمیزتر از دیگران داشته باشند. در حالی كه متخصصان تاكید می‌كنند این تركیبات می‌تواند بسیار دردسرساز شود و به هیچ عنوان نباید این مواد را با هم مخلوط كرد.
 بسیاری از مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده تركیبات گازی هستند كه با استفاده از ماسك هم نمی‌توان استنشاق آنها را كنترل كرد بنابراین توصیه می‌شود تا حد امكان از این‌گونه مواد استفاده نكنید.

 به هیچ‌وجه نباید مواد شوینده مختلف را با هم مخلوط كنید. البته بعضی از افراد تصور می‌كنند چنین كاری برای نظافت بهتر و كامل‌تر به آنها كمك خواهد كرد؛ در حالی كه بسیاری از آنها دچار بیماری شده و مشكلاتی در این زمینه برایشان ایجاد می ‌شود.

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار هم فكر می‌كنند هیچ‌كاری از دستشان ساخته نیست و باید مقدار زیادی مایع شست‌وشودهنده و ضدعفونی‌كننده استفاده كنند تا خانه‌شان تمیز شود و مثل گل برق بزند، اما  بهتر است برای نظافت از تركیباتی كه بوی تندی دارد و محرك است، استفاده نكنید و به جای آنها شوینده‌های غیرمحرك را به كار ببرید.

توصیه می شود آنها كه ناچارند از مواد شوینده محرك ـ كه معمولا بوی تندی هم دارد ـ استفاده كنند باید در محیطی كار نظافت را انجام دهند كه تهویه خوبی برقرار است و هوا جریان دارد.

بهتر است كسانی كه آلرژی های تنفسی دارند این‌ گونه كارها را انجام نداده و از فردی دیگر برای نظافت كمك بگیرند. این موضوع بویژه در محیط‌های بسته و سرپوشیده مانند حمام و سرویس‌ بهداشتی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند و استفاده از این‌گونه مواد می‌تواند آنها را دچار علائم بیماری كند.

با این‌ كه استفاده از هر ماده شوینده قانون خاصی دارد، اما بهتر است برای گردگیری‌كردن هم نكاتی را در نظر بگیرید تا مشكلات به حداقل برسد. بهتر است هنگام گردگیری نیز از ماسك استفاده كنید و با كمك یك دستمال مرطوب این كار را انجام دهید تا گرد و غبار كمتری به هوا بلند شود.

لباس‌ها را دو مرتبه آب بكشید
این روزها در بازار، انواع مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده با عطرهای مختلف به فروش‌ می‌رسد؛ عطر گل‌ها و انواع میوه‌ها كه باعث شده است بعضی از خانم‌های خانه‌دار مقدار بیشتری از این مواد برای تمیزكردن به كار ببرند.
این مواد به هر شكلی كه مورد استفاده قرار بگیرد و وارد ریه انسان شود، هم موجب بروز علائم حاد مانند تنگی‌نفس خواهد شد و هم می‌تواند نشانه‌های پایدار ایجاد كند كه اثرش تا مدت‌ها باقی می‌ماند؛ بنابراین استفاده بیش از حد از این مواد به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بهتر است افرادی كه آلرژی دارند و بخصوص كسانی كه دچار آلرژی‌های پوستی هستند، حداقل دو بار لباس‌ها و ملحفه‌های‌شان را آبكشی كنند تا بوی مواد شوینده روی آنها نماند یا از شوینده‌های خیلی ملایم استفاده كرده و بعد از آبكشی مناسب در فضای باز آنها را خشك كنند.

به موقع به پزشك مراجعه كنید
اشك‌ریزش،‌ آبریزش چشم، تنگی‌نفس، خارش و قرمزی شدید چشم‌ها، خس‌خس سینه و سرفه شدید از جمله علائمی است كه ممكن است در طول خانه‌تكانی و هنگام كار با مواد شوینده برای افراد ایجاد شود. به كسانی كه به‌چنین علائمی دچار می‌شوند، توصیه می‌شود حتما به پزشك مراجعه كنند تا در صورت نیاز اقدامات لازم صورت گیرد.
بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده كنید كه خیلی غلیظ نیست و همچنین سریع‌تر آنها را با آب پاك كنید تا عوارضش كمتر شود. استفاده از ماسك و دستكش محافظ را نیز نباید به هیچ‌وجه نادیده بگیرید.
 


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
چگونه همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشیم؟
7 کاربرد مهم جوش شیرین در خانه داری
تخم مرغ را بشوریم یا نه؟
7 نکته ظریف در خانه داری که نمی دانستید!