با رعایت رژیم غذایی سالم و مفید به سلامت كل بدن كمك می‌كنید و نیاز ندارید برای سلامت هر عضوی یك رژیم غذایی خاص داشته باشید

 

مواد غذایی رنگی موادی دارند كه مانع ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان می‌شوند و به حالت تعادل روحی، حافظه و قدرت تفكر نیز كمك می‌كنند.

آقای استیون پرت كه یكی از محققان مواد غذایی و یكی از پزشكان بیمارستان كالیفرنیا می‌گوید:" بسیاری از بیماران با رعایت یك رژیم غذایی ساده پیشرفت خوبی درجریان درمان از خود نشان داده اند."

 او می‌گوید:" مهم نیست كه شما قصد دارید از ابتلا به بیماری های قلبی،‌ضعف عضلانی یا سرطان پیشگیری كنید زیرا تمام بدن یك سیستم واحد است و سلامت قلب به اندازه سلامت چشم یا پوست اهمیت دارد، پس با رعایت رژیم غذایی سالم و مفید به سلامت كل بدن كمك می‌كنید و نیاز ندارید برای سلامت هر عضوی یك رژیم غذایی خاص داشته باشید."

 

و اما این مواد غذایی عبارت اند از:

انواع لوبیا، زغال اخته، گل كلم، جو، پرتقال، كدوتنبل، سویا، اسفناج، چای سبز یا سیاه، گوجه فرنگی،‌ گردو و ماست،‌ ماهی آزاد و بوقلمون.

 

به عقیده این متخصص مواد غذایی وقتی شما این مواد را به رژیم غذایی خود بیفزاید، بسیاری از تغییراتی كه در بدن ایجاد شده و به بیماری هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، آلزایمر و برخی سرطان ها منجر می‌شوند،‌متوقف شده و شما از بدنی سالم برخوردار خواهید بود. نكته جالب دیگر این است كه در هر نقطه از جهان كه زندگی كنید، می‌توانید آنها را مصرف كنید و غذاهایی نیستند كه مصرف آنها برای افرادی در مناطق خاص دشوار باشد و اما حالا بپردازیم به دلیل مصرف این گونه مواد:

 

گردو، سرشار از چربی خون

گردو یكی از بهترین مواد غذایی است. حتی چرب ترین انواع آن حاوی روغن امگا3 است كه بسیار مفید است. این روغن در ماهی آزاد نیز یافت می‌شود و ماهی آزاد برای سلامت قلب نیز مورد توجه است و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را كاهش دهد. اگر شما پنج بار در هفته یك مشت گردو بخورید، علاوه بر مصرف كالری خوب از فواید آن نیز بهره مند می‌شوید.

 

به رژیم غذایی خود كمی هم رنگ بدهید

یك ضرب المثل می‌گوید:" همیشه چیزهای خوب در بسته های كوچك هستند. زغال اخته نیز از جمله موادی است كه شامل مواد مغذی گوناگون است؛‌ یعنی نمی توان گفت سرشار از یك نوع ماده مفید است. اما شامل ویتامین C ، اسید فولیك، فیبر، كاروتن و صدها ماده مفید دیگر است كه در یك میوه خوش رنگ كوچك جمع شده است. بورسی كلویدنس از محققان تغذیه است و عقیده دارد غذاهایی كه رنگ دارند یعنی قرمز، سبز، بنفش و نارنجی هستند، موادی دارند كه مانع ابتلا به بیماری های قلی و سرطان می‌شوند و در ضمن به حالت تعادل روحی،‌حافظه و قدرت تفكر نیز كمك می‌كنند.

برای رنگین كرد سفره خود به سوپ یا كباب، گوجه فرنگی اضافه كنید. در ساندویچ از فلفل دلمه ای،‌ گوجه فرنگی و اسفناج یا جعفری تازه استفاده كنید. در میان روز از بادام، گردو، گل كلم و انگور به عنوان مبان وعده غافل نشوید. انواع میوه ها علاوه بر داشتن مواد مغذی،‌ انرژی كافی نیز برای بدن تامین می‌كنند.

 

سویا و تاثیر خوب آن بر كلسترول

استفاده از سویا به این معنی نیست كه تا حد ممكن از سس سویا در غذاها استفاده كنیم بلكه باید از انواع دانه های محتوی سویا بهره مند شویم. سویا یكی از موادی است كه برای قلب مفید است، زیرا كلسترول را پایین می‌آورد و دارای فیبر و پروتئین فراوان نیز هست.

 

جو لوبیا، سرشار از فیبر

فیبری كه در جو و لوبیا موجود است مانع بالا رفتن قند و كلسترول خون می‌شود و به تنظیم كارروده نیز كمك می‌كند. مطالعات حاكی از آن است كه غذاهایی شامل جو، لوبیا،‌برنج، میوه ها و به ویژه سبزی به ویژه سیب منابع سرشار فیبر هستند كه علاوه بر فواید خود به تدریج هضم می‌شوند و مانع بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شوند، در صورتی كه نان و شیرینی ها چنین نیستند. منابع سرشار فیبر به كنترل وزن نیز كمك می‌كنند،‌درضمن مصرف 5 تا 9 وعده در روز از میوه هاو سبزی ها برای سلامت بسیار مفید است، از آنجا كه انواع لوبیا سرشار از پروتئین است، می‌توان آن را به سوپ، سالاد و تخم مرغ نیز اضافه كرد.

 

كلسیم و استخوان ها

ماست و دیگر محصولات لبنی با تقویت استخوان ها مانع شكستگی آنها می‌شود. همچنین در سلامت دندان ها و كمك به انقباض عضلات و تنظیم ضربان قلب نیز موثر است. احتمال ابتلابه بیماری های روده را كاهش می‌دهد و در كاهش وزن نیز تاثیر دارد. مصرف روزانه حداقل 1000 میلی گرم كلسیم نیز مانع افزایش وزن مریض می‌شود. می‌توانید روز را با یك استكان چای آغازكنید و یك لیوان شیر كم چرب و تازه به همراه تكه ای از نان گندم كامل برای صبحانه كافی است، با غذا ماست را فراموش نكنید و در میان روز نیز از هویج و میوه استفاده كنید. از پنیر نیز برای رفع گرسنگی و تامین انرژی می‌توانید استفاده كنید. مطمئن باشید اگر این 14 غذا را در برنامه خود بگنجانید،‌علاوه بر سلامت كلی نیازی به رژیم های كاهش وزن نخواهید داشت واز ظاهری شاداب تر برخوردار خواهید شد.
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:هفته نامه سلامت شماره 195
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
ده دستور مفید برای سرما خوردگی!
توصیه های ایمنی برای داشتن بدنی سالم!!
چند نكته برای سلامتی مژه‌ها
عادات افراد دارای حافظه فوق العاده
وقتی استرس داریم چه بخوریم؟