این پارچه‌ها اکثرا از نفت مشتق شده‌اند و کیفیت خاصشان، آن‌ها را در برابر لکه‌ها و چین و چروک‌ها مقاوم می‌سازد. ولی به مرور زمان این مواد شیمیایی در هوای منزل تجمع پیدا می‌کنند و وارد بدن انسان می‌شوند.
1 - مبلمان
بسیاری از مبلمان ها از چوب ساخته می‌شوند. حتی اگر به مبل های راحتی که اکثرا از جنس پارچه هستند، خوب نگاه کنیم می بینیم که در قسمت های زیر آن‌ها، چوب بکار رفته است.
معمولا این چوب‌ها به وسیله چسب به یکدیگر متصل شده‌اند تا از پوسیدگی و جداشدن جلوگیری شود. این چسب‌ها حاوی فرمالدئید و دیگر ترکیبات آلی فرار (VOCS) هستند که به مرور زمان در هوا پخش می‌شوند. فرمالدئید می‌تواند پس از آزاد شدن در فضای بسته، منجر به سوزش و آبریزش چشم، تهوع و نیز حملات آسم در افراد مبتلا گردد.
 
تذکر :
معمولا مقدار زیادی فرمالدئید در اکثر محصولات چوبی (حاوی چوب فشرده) وجود دارد که می‌تواند آلودگی‌های زیادی را در فضای بسته منزل ایجاد کند.
 
2 - پارچه ها
بسیاری از ما زمانی که می‌خواهیم پرده اتاق و یا پذیرایی خود را عوض کنیم به دوام و زیبایی و جنس آن دقت می کنیم. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این پارچه‌ها مقاوم، ضد چروک و دارای رنگ ثابت هستند؟
این پارچه‌ها اکثرا از نفت مشتق شده‌اند و کیفیت خاصشان، آن‌ها را در برابر لکه‌ها و چین و چروک‌ها مقاوم می‌سازد. ولی به مرور زمان این مواد شیمیایی در هوای منزل تجمع پیدا می‌کنند و وارد بدن انسان می‌شوند.
همچنین رنگ‌های مصنوعی که برای رنگ کردن پارچه‌ها استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که به مرور زمان بر سلامت انسان‌ها اثر می‌گذارد، مثلا بسیاری از رنگ‌های نساجی حاوی فلزات سمی مانند کادمیوم و کروم می‌باشند.

3 - رنگ کردن خانه
 موادی که برای رنگ کردن خانه بکار می‌رود از مواد شیمیایی خطرناک و گازهای سمی تشکیل شده است که بوی آن می‌تواند تمام اتاق را پر کند. برای همین است که به زنان باردار توصیه می‌شود که از قرارگرفتن در ساختمانی که در حال رنگ شدن است پرهیز کنند.
هنگامی که رنگ در حال خشک شدن است، حلال رنگ که سبب مرطوب ماندن آن می‌شود، در فضای اتاق پخش می‌شود و فضا را آلوده می‌کند، یعنی یک اتاق از زمانی که در حال رنگ شدن است تا زمانی که خشک می‌شود دارای آلودگی می‌باشد. حتی پس از خشک شدن نیز ذرات آن می‌توانند از طریق هوا وارد بدن ما شوند.
بسیاری از افرادی که در اتاق تازه رنگ شده قرار می گیرند، دچار سردرد و سرگیجه می شوند.
اگر تا کنون نصب کاغذ دیواری را تجربه کرده باشید متوجه بوی تند چسب آن شده‌اید که استشمام آن نیز می تواند خطرناک باشد.
 
4 - فرش
با توجه به قیمت بالای فرش‌های دستباف که از الیاف طبیعی و کم ضرر تولید می‌شوند، امروزه بسیاری از افراد مجبورند تا از فرش‌های ماشینی که از الیاف مصنوعی و فراورده‌های نفتی ساخته شده اند، استفاده کنند که استشمام بوی فرش ماشینی نو می‌تواند ذرات شیمیایی را وارد مجاری تنفسی کند و مشکلات تنفسی را برای افراد ایجاد کند.
علاوه بر آن ذرات گردوغبار و کثیفی ها به مرور زمان در لابلای پرزهای فرش نفوذ می‌کنند و با راه رفتن روی آن در هوا پخش می‌شوند که می‌توانند مشکلات تنفسی ایجاد کنند.
برای همین توصیه می‌شود که هفته‌ای دو بار فرش‌های خانه را جاروبرقی بکشید.
 
5 - دکور چوبی
امروزه دکور چوبی خانه مثل کابینت‌های آشپزخانه، بوفه، کتابخانه و ... یکی از مهم‌ترین چیدمان های منزل به حساب می‌آید.
امروزه کابینت‌های آشپزخانه از ام دی اف تهیه می شوند که اگر جنس آن مرغوب نباشد، به علت رطوبت و گرمای زیادی که در آشپزخانه وجود دارد، احتمال شکستگی چوب و ورود ذرات آلاینده به هوا بیشتر می‌شود.
 
تذکرها
1 - به افراد خانواده توصیه می‌شود که برای کاهش سطح آلاینده‌ها در منزل، حداقل روزی یک مرتبه پنجره‌های منزل را مدتی باز کنند تا هوای تازه وارد منزل شود.
اگر در فصول سرد سال از بخاری استفاده می‌شود، باز کردن پنجره‌ها ضروری است.
 
2 - هر روز پس از خواب و قبل از خوابیدن به ملافه تختخواب خود با دست ضربه بزنید تا ذرات آلوده آن به خارج پرتاب شود و پنجره اتاق خواب را مدتی باز بگذارید تا این ذرات از هوای اتاق خارج شوند.
 
3 - بسیاری از افرادی که آلرژی دارند، می‌توانند با شناخت آلاینده‌های داخل منزل و کنترل آلودگی آن‌ها، از شدت بیماری خود بکاهند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tabyan.net



مطالب پیشنهادی : 
کثیف ترین وسایلی که در کیف تان دارید
این میان وعده ها خوب هستند، فراموش شان نکنید
خوردنی هایی که خسته تان می کند
خوراکی هایی که باید روی میز کارتان باشد