حذف نوشیدنی‌های ناسالم، استفاده بیشتر از نان سبوس‌دار به جای نان معمولی، مصرف غذاهای بخارپز به جای سرخ کرده و... باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.
- سلامت :
مصرف روغن، نمک و ادویه‌ها باید حداقل باشد تا مشکلات گوارشی، کاهش یافته و راندمان کاری آن‌ها افزایش یابد. علاوه بر این، مصرف غذای چرب و شور باعث سنگینی و خواب آلودگی کارمندان و کاهش راندمان کاری آن‌ها می‌شود.

- سبک :
هر چه میزان مصرف غذاهای بدون برنج کاهش یافته و به جای آن، مصرف غذاهای سبک مانند مرغ، ماهی، سبزیجات و ... افزایش یابد، سلامت کارمندان بیشتر حفظ می‌شود، چون این غذاها، سبک و زودهضم هستند.

- غنی :
حذف نوشیدنی‌های ناسالم، استفاده بیشتر از نان سبوس‌دار به جای نان معمولی، مصرف غذاهای بخارپز به جای سرخ کرده و ... باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.

- گرم :
یکی دیگر از ویژگی‌های غذا، گرم بودن آن است. غذای سرد، عطر و طعم مناسبی ندارد؛ بنابراین گرم بودن غذا یکی دیگر از شاخص‌های مهم در کیفیت غذاست.
 
فضای ایده‏آل برای صرف غذا در محل کار
مکانی که کارمندان غذا می‌خورند نیز بسیار مهم است. بررسی‌ها نشان داده‌اند زمانی که فضای تغذیه آن‌ها از نظر افق دید (منظره‏های قابل مشاهده)، تهویه، شرایط مبلمان و چیدمان سالن غذاخوری، سالم و زیبا باشد، تغذیه کارمندان سالم‌تر انجام شده و تعداد بیشتری از آن‌ها به حضور در سالن غذاخوری، رغبت نشان می‌دهند.

نکته 1 :
ناهار خوردن در فضای مناسب، باعث تمدد اعصاب و آرامش کارمندان شده و ساعت‌های بعد از ناهار، به اوقات بی‌حوصلگی و چرت کارمندان تبدیل نمی‌شود.

نکته 2 :
بدترین وضعیت تغذیه، غذا خوردن پشت میزی است که کارمند آنجا کار می‌کند، چون مدت زمان زیادی را در یک جا ثابت می‌مانند و این عدم تغییر موقعیت، باعث افسردگی کارمند می‌شود.
 
میان وعده ایده‏آل در محل کار
یکی از وعده‏های غذایی مغفول در ادارات، میان وعده صبح و بعد از ظهر است. این میان وعده، از دو نظر اهمیت دارد.

بازگرداندن انرژی :
در فاصله بین صبحانه تا ناهار، باید خوراکی مصرف شود تا انرژی مورد نیاز کارمندان تأمین شود. بهترین نوع این میان وعده‌ها، شیر همراه با بیسکویت ساده یا شکلات و میوه، بسته به فصل است.

کنترل وزن :
با مصرف میان وعده، میزان گرسنگی کارمندان کنترل می‌شود. به این ترتیب، تا حد زیادی مشکل اضافه وزن کارمندان برطرف می‌شود، اما این تأثیر، زمانی مشاهده می‌شود که کارمندان میان وعده سالم مصرف کنند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
نکاتی مهم برای سلامتی کارمندان
10 توصیه مهم سلامتی به کارمندان پشت میز نشین
پیشنهادهایی برای رژیم غذایی کارمندان
5 نسخه دوپینگی برای کارمندان