اگرچه داروخانه ها شامپوها و مواد مناسب برای رفعشوره سر را عرضه می کنند اما درمان های خانگی نیز در بسیاری مواقع مفید واقع می شوند.
شوره سر ممکن است بر اثر خشکی پوست به وجود آید اما گاهی علت آن اگزما، پسوریازیس یا عفونت قارچی است. اگرچه داروخانه ها شامپوها و مواد مناسب برای رفع این مشکل را عرضه می کنند اما درمان های خانگی نیز در بسیاری مواقع مفید واقع می شوند.

آسپرین
آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار ۲ عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت ۲ دقیقه روی موها بماند سپس آن را با آب شست وشو دهید.

جوش شیرین
پس از مرطوب کردن مو، مقداری جوش شیرین به موها بمالید سپس با آب بشویید. جوش شیرین، قارچ های بیش فعال را که باعث ایجاد شوره سر می شود کاهش می دهد. احتمالا در روزهای اول موها خشک می شود اما پس از چند هفته پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی خواهد کرد که موها را نرم می کند.

سرکه سیب
اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سخت می شود. یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با یک چهارم پیمانه آب مخلوط کنید و به موها بپاشید. موها را با حوله ببندید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید. این کار را هفته ای ۲ بار تکرار کنید.

روغن نارگیل
این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

لیموترش
کافی است ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به پوست سر بمالید و با آب بشویید. سپس یک قاشق مرباخوری آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و موها را با آن بشویید. این روش را به طور روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود. اسیدیته لیمو کمک می کند تا در میزان PH پوست سر تعادل به وجود آید.

نمک
نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.

آلوئه ورا
خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بمالید.

سیر
خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

روغن زیتون
ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com



مطالب پیشنهادی :
سرتان شوره دارد؟ این کارها را انجام دهید
9 مشکل اصلی در مو، 9 درمان موثر
شوره سر؛ چگونه آن را کنترل کنید؟!
این مواد طبیعی موهایتان را تقویت می کنند
به جز کوتاهی چه راه بهتری برای درمان موخوره پیشنهاد می کنید؟