باید بدانید چه مواد غذایی را باید در رژیم غذایی خود قرار دهید و ما در اینجا بهترین ها و بدترین مواد غذایی را برای نفخ و گاز معده برایتان دسته بندی کرده ایم .
اجازه دهید تا این بار در مورد یک مساله ناراحت کننده صحبت کنیم : نفخ و گاز شکم.
بسیاری از ما روزانه  12 تا 25 بار با این مشکل مواجه می شویم . با توجه به نظر سنجی های انجام شده در بیمارستان این نتیجه حاصل شده است که تا 30 ٪ مردم آمریکایی درگیر این مساله بوده اند. متخصص سلامت و کمک تغذیه در این باره می گوید : داشتن معده ای که این گازها را تولید نکند ،عادی نمی باشد. پس از غذا خوردن و نوشیدن مایعات فضای داخل معده و روده مقداری انبساط پیدا کرده و بزرگتر می شود که این باعث نفخ آن خواهد شد .
باید بدانید چه مواد غذایی را باید در رژیم غذایی خود قرار دهید و ما در اینجا بهترین ها و بدترین مواد غذایی را برای نفخ و گاز معده برایتان دسته بندی کرده ایم .

بیشتر بدانید : درمان نفخ شکم و معده با 3 دمنوش خانگی

بدترین : کلم بروکلی ، کلم ، کلم پیچ
کلم بروکلی و کلم و اینگونه سبزیجات حاوی قند هستند و به اندازه ی کافی به دلیل داشتن آنزیم ها در روده گاز تولید می کنند و به نوبه خود باعث باد کردن و نفخ معده می شوند .اما از خوردن این سبزیهای سالم اجتناب نکنید چرا که همواره غنی از مواد مقوی بوده و به دلیل فیبر بالایی که دارند در سالم نگه داشتن سیستم گوارشی مفید می باشند .
بنابراین خوردن سبزیجات سبز را ادامه دهید و اگر به این نتیجه رسیدید که اصلا با معده شما نمی سازد بهترین راه این است که این سبزی ها را کاملا بپزید و بعد مصرف کنید . در این صورت فضای کمتری را در دستگاه گوارشی خواهد گرفت .دکتر ساس می گوید : بدن خود را چندین بار با این سبزیجات امتحان کنید و در نهایت بدانید که اگر سازگار با معده اتان نبود می توانید پخته شده آن را بخورید و مطمئن باشید که هضم آن در این صورت چندین برابر افزایش خواهد یافت . 

بدترین : حبوبات
این احتمالا خبر خوبی برای شما نیست. اما باید بدانید لوبیا، همراه با عدس، سویا و نخود فرنگی در غذاها باعث ایجاد گاز زیادی می شود .اساسا این مواد حاوی قندی می باشند که البته بدن قادر به جذب آن نمی باشد اما هنگامی که این حبوبات، به روده بزرگ می رسند، باکتری های روده را به شکل سرب درآورده و این فرایند منجر به تولید گاز در معده خواهد شد .
حبوبات به همراه غلات سبوس دار به راحتی قابل هضم می باشند, مثلا ترکیب آنها با برنج  بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب اگر از دسته کسانی هستید که به خوردن حبوبات عادت دارید می توانید با این روش هم از حبوبات مورد علاقه اتان بخورید و هم اینکه از تولید گاز معده جلوگیری کنید .

بدترین : فراورده های لبنی
اگر چند برش پنیر را با یک کاسه غلات و یا مقداری شیر بخورید به زودی احساس می کنید گاز زیادی در معده تان جمع شده است و این به دلیل عدم تحمل لاکتوز ایجاد شده می باشد . به این معنی که بدن با خوردن این مواد غذایی فاقد آنزیم های لازم برای شکستن لاکتوزمی باشد ( قند موجود در محصولات لبنی ) که این در نهایت می تواند به شکل گاز در دستگاه گوارش تولید شود که گاهی اوقات ممکن است باعث نفخ هم شود.
محقق آمریکایی می گوید : بهتر است از قرص هایی که در هضم عذاهای حاوی لاکتوز کمک می کنند استفاده کنید و در ضمن از میان لبنیات ،آنهایی که در برابر این لاکتوز آزاد شده ،مقاوم تر هستند را برای خوردن انتخاب کنید.

بدترین : سیب
همه ما درباره فواید سیب در سلامت بدن شنیده ایم ولی از این نکته غافل هستیم که خوردن یک سیب در روز چقدر می تواند در ایجاد گاز معده دخیل باشد. فیبر بالای موجود در یک سیب، فروکتوز و سوربيتول دارد که به دلیل قند زیادی است که در آن نهفته است و بسیاری از مردم این را نمی دانند. دکتر ساس در این باره می گوید : خوردن سیب باعث نفخ شکم و تولید گاز در معده می شود و بسیاری از مردم نمی توانند آن را تحمل کنند .
سیب میان وعده پر انرژی می باشد و به طور متوسط حاوی 4.5 گرم پروتئین و حدود 10 درصد ویتامین C مورد نیاز بدن در روز می باشد. دکتر ساس می گوید : خوردن سیب به طور خاص با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی از جمله آسم، برونشیت ارتباط دارد .اما باید در حد اعتدال خورده شود و در ساعات مشخصی از روز سرو شود و از دیگر میوه هایی که دارای گاز می باشند می توان به گلابی و هلو وآلو اشاره کرد.

بدترین : غذاهای شور
خوردن غذاهای شور که دارای سدیم بالا می باشد در تولید گاز معده و نفخ در شکم بسیار تاثیر گذار می باشد .گزارش CDC نشان داده است که حدود 90 درصد ازآمریکایی ها مصرف سدیم را در یک رژیم غذایی سالم اینگونه کنترل کرده اند که  ( 2,300 میلی گرم در روز برای اکثر افراد و 1500 میلی گرم برای بزرگسالان بالای 50 سال و برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا ) در نظر گرفته شده است . سدیم در غذاهایی چون سوپ و نان و غذاهای شور بسیار وجود دارد و تنها راه درمان آن خوردن مقدار بسیار زیادی آب با این غذاها می باشد .

بهترین : خیار
مردم استفاده از خیار را برای کاهش پفکردگی زیر چشم و هم چنین پشت پلک ها کم کرده اند و این در حالی است که خیار در کاهش و از بین بردن گاز معده کمک زیادی می کند .دکتر ساس در این باره می گوید : خیار حاوی فلاونوئيد که یک نوع آنتی اکسیدان است می باشد که در کاهش تورم و نفخ معده کمک زیادی می کند .
عملکرد خیار در برابر آنزیم های التهابی بسیار موثر می باشد و مهمترین روش خوردن آن به صورت رنده شده و به همراه نوشیدنی های شیرین و یا به صورت یک لیوان آب خیار می باشد .

بهترین : موز
غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، پرتقال ، پسته به دلیل آبی که در آنها ذخیره شده است در تنظیم سطح سدیم بدن و جلوگیری از ایجاد نفخ شکم بسیار موثر می باشند .موز همچنین فیبر بالایی دارد که می تواند باعث پیشگیری از یبوست شود .
دکتر ساس می گوید : نفخ نیز از یبوست ایجاد می شود. موز قادر به از بین بردن ضایعات در دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ شکم خواهد شد .

بهترین : پاپایا
آنزيم موجود در پاپایا ( پاپائين ) کمک می کند تا پروتئینها در سیستم دستگاه گوارشی از بین برود و در نهایت هضم غذا را آسان تر می کند. دکتر ساس می گوید : این میوه گرمسیری دارای خواص ضد التهابی می باشد و در پشتیبانی از دستگاه گوارش عملکردی بسیار قوی خواهد داشت .
خوردن پاپایابه صورت تازه بسیار پیشنهاد می شود .

بهترین : مارچوبه
مارچوبه کاملا ضد نفخ است. مطمئنا، باعث می شود که بوی ادرارتان عوض شده و به دلیل آب زیادی که از خوردن آن تولید می شود در تسکین ناراحتی های معده و جلوگیری از نفخ شکم بسیار موثر می باشد .
همچنین حاوی پریبیوتیک هایی می باشد که در حمایت از رشد باکتریهای مفید کمک کرده و دکتر ساس در این باره می گوید : مارچوبه در حفظ تعادل سالم در دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ و کاهش گاز بدن بسیار موثر می باشد .
در نهایت، سبزیجاتی که حاوی فیبرهای محلول و نامحلول هستند در سالم نگه داشتن گوارش بدن کمک زیادی می کنند .

بهترین : ماست پروبیوتیکها
برخی از باکتری های مفیدی که در این نوع ماست وجود دارد برای سلامت روده بسیار موثر بوده و پروبیوتیک موجود در آن در تنظیم سیستم گوارشی و هضم غذا کمک بسیاری می کند . مطمئنا، شما می توانید از مکملهای پروبیوتیک، مخصوصا در وعده صبحانه استفاده کنید و در نهایت از گاز معده و تورم آن جلوگیری کنید .
خوردن ماست معمولی با مقداری عسل و یا مربا هم دارای همین خاصیت می باشد .

بهترین : دانه رازیانه
رازیانه نجات دهنده دستگاه گوارش است. دانه رازیانه شامل موادی می باشد که در تسکین گاز معده بسیار موثر می باشد .
رازیانه و دانه رازیانه در نان و گوشت و دیگر غذاهای گوشتی یافت می شود .شما هم چنین می توانید دانه های رازیانه را به طور مستقیم بجوید و یا مقداری از آن را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید .

بهترین : زنجبیل
زنجبیل در درمان سرماخوردگی و درد ماهیچه و گرفتگی عضلات و دریازدگی بسیار موثر است. از دیگر فواید زنجبیل کمک به از بین بردن نفخ شکم به دلیل خاصیت ضد التهابی آن می باشد. زنجبیل در شل کردن عضلات بسیار مفید بوده وآنزیم هایی که در آن وجود دارد باعث می شود تا پروتئین های لازم را برای سلامت سیستم گوارش آزاد سازد و در کاهش نفخ و گاز معده کمک کند.
زنجبیل تازه را می توان به سس سالاد اضافه کرد و علاوه بر عطر خوبی که دارد ، طعم خوشایندی هم داشته و هم چنین می توان با چای هم آن را میل کرد.

بهترین : نعناع و چای بابونه
اگر بعد از غذا خوردن احساس سیری شدیدی دارید و نفخ در معده تان ایجاد شده است می توانید با خوردن یک فنجان داغ چای نعناع یا بابونه در از بین بردن گاز معده و شل کردن عضلات کمک کنید. علاوه بر این ها بابونه به دلیل خاصیت آرام بخشی و تسکین ناراحتی های معده در بهبود هضم غذا کمک زیادی خواهد کرد.
 

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ