با این حال برخی از جنبه‌های مد که در طول زمان ایجاد می‌شوند، به سلامت جسمی صدمه وارد کرده و به طور کلی رفاه و آسایش بدن را به خطر می‌اندازد.
پیروی از مد روز برای برخی افراد بویژه جوانان بسیار هیجان‌انگیز، تحول‌آفرین و از همه مهم‌تر سرگرم کننده است. با این حال برخی از جنبه‌های مد که در طول زمان ایجاد می‌شوند، به سلامت جسمی صدمه وارد کرده و به طور کلی رفاه و آسایش بدن را به خطر می‌اندازد.

کفش‌های پاشنه بلند
یکی از بدترین چیزهایی که برای بدن مضر است، پوشیدن کفش پاشنه بلند است. به گفته متخصصان پزشکی- ورزشی، راه رفتن با کفش پاشنه بلند مانند راه رفتن روی توپ است که فرد مجبور می‌شود نیم تنه خود را دائم به جلو و عقب خم کند.
این مسأله باعث ایجاد فشار روی ستون فقرات شده و در طول زمان به مهره‌های کمر آسیب می‌رساند. در نظر داشته باشید آسیب بدن در طول زمان اتفاق می‌افتد.
به‌طوری که فرد پس از هفته‌ها، ماه‌ها و گاهی سال‌ها حرکت، بدنش با مشکل مواجه شده و اغلب ناراحتی عضلانی و استخوان درد را با علائم گرفتگی و اسپاسم در انگشتان پا و کشاله ران و درد در پشت و لگن احساس می‌کند.
در حالی که دلایل زیادی درباره پوشیدن کفش پاشنه بلند از جمله افزایش اعتماد به نفس زنان عنوان می‌شود، ولی این کفش‌ها خطرهای جدی به همراه دارند و باعث امراض و دردهای باورنکردنی می‌شوند.
به گفته دکتر «کریستینا لاسی» کارشناس مسائل بهداشتی، کفش‌های پاشنه بلند باعث ایجاد ورم پا، زانو و کمر درد می‌شود؛ به همین خاطر باید در انتخاب کفش دقت بیشتری به خرج داد زیرا قرار دادن پا در کفش‌های نامناسب، به عصب پا آسیب وارد می‌کند.

کیف‌های بزرگ و سنگین
زنان به‌ طور معمول کیف را در یک طرف شانه یا آرنج و دست‌شان حمل می‌کنند. این توزیع وزن ناهموار باعث بی‌تعادلی بدن و تغییر در تعادل عضلات می‌شود به‌ طوری که یک شانه بالا و شانه دیگر پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد.
حمل کیف‌های بزرگ و سنگین در یک طرف شانه به خاطر نداشتن تعادل وزن منجر به ایجاد درد در ستون فقرات می‌شود.
این کیف‌ها باعث ناراحتی گردن و درد شانه می‌شوند. راه حل پیشگیری از این دردها، برداشتن کیف‌های کوچک و گذاشتن وسایل ضروری داخل آن است.
به تازگی کیف‌هایی از الیاف گیاهی که وزن سبکی دارند تولید شده‌اند که برای استفاده روزانه مناسب هستند.
پزشکان توصیه می‌کنند کیف دستی زنان نباید بیش از 10 درصد وزن بدن‌شان باشد در غیر این صورت باعث دردهای قابل توجهی در ناحیه پشت و گردن می‌شوند.

لباس‌های تنگ
لباس‌های تنگ باعث می‌شود اکسیژن کمتری وارد معده شود و این امر سوخت و ساز بدن را کند می‌کند. علاوه بر آن، نبود اکسیژن در بافت‌های بدن، سلول‌ها را از عملکرد طبیعی محروم می‌سازد. تحقیقات نشان داده است لباس‌های چسبان و جذب، عملکرد دیافراگم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد (دیافراگم ماهیچه‌ای است که بین حفره قفسه سینه و حفره شکمی قرار دارد). انقباض طبیعی دیافراگم باعث می‌شود شش‌ها پر از اکسیژن شده و سپس در سراسر بدن گسترش یابند.
افرادی که در تمام طول روز احساس درد در ناحیه شکم و معده دارند، باید به لباس‌هایی که می‌پوشند، توجه کنند، زیرا فشار لباس‌های تنگ باعث فشار روی دیافراگم شده و اجازه نمی‌دهد شش‌ها پر از اکسیژن شوند و این امر موجب تنش در بدن می‌شود. برخی افراد برای رهایی از این نوع احساس مدام عضلات ناحیه شانه و گردن‌ را تغییر حالت داده و در آن ایجاد کشش می کنند که سر درد، ناراحتی معده و اضطراب را به دنبال خواهد داشت، زیرا ایده پوشیدن لباس‌های چسبان مانند این است که یک دست را روی قفسه سینه و دست دیگر را روی شکم قرار داده‌اید و در نتیجه آرامش بدن با تنفس آهسته (دم و بازدم ) به هم می‌خورد.

شلوارهای جین تنگ
مطالعات نشان می‌دهد شلوارهای جین تنگ مشکلات بی‌شماری را در مردان ایجاد می‌کند که عفونت‌های دستگاه ادراری، ضعف مثانه و... از جمله این مشکلات است. همچنین شلوار جین تنگ با ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی موجب کاهش بارداری شده و دستگاه تناسلی را به عفونت قارچی مبتلا می‌کند.

دمپایی‌های لا انگشتی
این نوع دمپایی‌ها هیچ گونه پشتیبانی از پا ارائه نمی‌کنند و خطر آسیب به پا، مچ پا، زانو و کمر را افزایش می‌دهند. همچنین دمپایی‌های لاانگشتی باعث التهاب کف پا و مشکلات عصبی ناحیه پا می‌شوند و فشار غیرضروری بر مجموعه عضلات پا وارد می‌سازند.

سوراخ کردن بینی
سوراخ کردن بینی و حتی ناف یکی از خطرناک‌ترین شیوه‌های پیروی از مد است. بر اساس مطالعات منتشر شده، سوراخ کردن بینی باعث عفونت، زخم زرد و سلولیت می‌شود. برخی از منافذ به ایجاد زخم‌های جانبی کمک کرده که معمولاً به عنوان کلوئید (زخم اضافه) معروف هستند.

تاتو یا خالکوبی
این مد نیز با برخی عوارض همراه است. خالکوبی هم مانند سوراخ کردن بدن خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و این خطر در صورت واکنش منفی بدن به جوهر بیشتر می‌شود.
خالکوبی با افزایش سن و وزن زخم و اسکارهایی را روی پوست ایجاد می‌کند.

برنزه کردن
بیش از 30 میلیون نفر هر سال در امریکا برنزه می‌کنند که نزدیک به 70 درصد آنها را زنان سفیدپوست تشکیل می‌دهند و 3/2 میلیون دیگر نوجوانان هستند. برنزه کردن پوست خطر ابتلا به ملانوم را تا 75 درصد زیاد می‌کند.
استفاده از تخت‌های برنزه بیش از 10 بار در سال خطر ملانوم را تا 80 درصد افزایش می‌دهد و این امری بسیار خطرناک و جدی است.

لوازم جانبی آی‌پد
استفاده از لوازم جانبی آی‌پد‌ها مانند هندزفری که عموماً برای گوش دادن به موسیقی به کار می‌روند، باعث آسیب بافت مغز می‌شوند.

لباس زیرهای تنگ
پوشیدن لباس زیر تنگ توسط مردان باعث افزایش درجه حرارت در اطراف اندام تحتانی شده و به ناباروری منجر می‌شود.
همچنین در اثر اصطکاک، رطوبت طولانی مدت در لباس زیر تنگ باقی مانده و باعث رشد عفونت‌های قارچی در کشاله ران می‌شود.
سلامت نیوز: 10 مد خطرناک که سلامت را در تنگنا قرار می دهد



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه ایران



مطالب پیشنهادی :
آیا مد سلامت را تهدید می‌کند؟(2)
چرا ساپورت خطرناک است؟
لباس هایی که موجب بیماری می شوند
6 رازی که در ناخن هایتان نهفته است
این عوامل لبخندتان را زشت می کند