برنزه شدن برای پوست خطرات بسیاری زیادی دارد با این حال نمی‌توان همه را از برنزه شدن منصرف کرد اما می‌‌توان روش‌های ایمن‌تر را به آنها معرفی کرد.
در این ماهها که فصل تابستان است، خیلی از افراد به استخر می روند ، و در کنار استخرهای دستگاههای مخصوصی برای برنزه کردن وجود دارند که حسابی از مردم پول می گیرند. این دستگاهها چند سالی است که  در ایران رواج یافته است امروز درباره عوارض جبران ناپذیر برنزه شدن بحث می کنیم.

آنها فراموش می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور عوارض نامطلوب این روش‌ها می‌تواند سراغ‌شان بیاید. چرا که وقتی تاثیرات قرارگرفتن در مقابل آفتاب روی هم جمع می‌شوند، می‌توانند به‌ شدت سلامت پوست و حتی بدن شما را به خطر بیندازند که از جمله می‌توان به آسیب دیدن سلول‌ها، چروک شدن زودرس، لک‌های پیری و از همه بدتر سرطان پوست اشاره کرد. تمام پزشکان متخصص پوست و مو نیز برخطرات تاکید می‌کنند.
با این حال نمی‌توان همه را از برنزه شدن منصرف کرد اما می‌‌توان روش‌های ایمن‌تر را به آنها معرفی کرد.

سفیدها بیشتر مواظب باشند
برنزه شدن در برابر آفتاب، در واقع یک واکنش طبیعی از طرف بدن است که بر اثر تحریک اشعه فرابنفش نور خورشید به وجود می‌آید.
برنزه شدن، سپر دفاعی بدن برای حفاظت از سلول‌هایی است که ممکن است بر اثر این اشعه از بین بروند یا پیر شوند یا حتی در این مسیر به یک سلول بدخیم تبدیل شوند.
تیره شدن پوست بر اثر نور آفتاب به دلیل افزایش رنگدانه‌هایی به نام ملانین است که از سلول‌های ملانوسیت ترشح می‌شود. در واقع ملانوسیت‌ها همانند گلبول‌های سفید خون عمل می‌کنند، یعنی دفاع از پوست بدن را بر عهده دارند.
بنابراین افرادی که به طور ذاتی از ملانوسیت‌ کمتری برخوردارند مانند سفیدپوستان بیشتر در معرض خطر سرطان پوست قرار دارند.
این در حالی است که افراد سبزه و دارای رنگ پوست تیره با وجود ملانین بیشتر، از محافظت بیشتری در مقابل نور آفتاب برخوردارند، بنابراین افراد سفیدپوست به علت کافی نبودن دفاع بدن، می‌توانند در درازمدت به سرطان پوست مبتلا شوند.
همچنین افرادی که دچار بیماری پوستی هستند و حساسیت به نور دارند در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد سالم هستند.

بیشتر بدانید : برنزه کردن پوست در تابستان با چند روش بدون ضرر!!

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : hidoctor.ir