غفارپور درباره نظر عوام که سفیدک ناخن یا برخی عوارض دیگر را به کلسیم نسبت می‌دهند گفت :‌
یک متخصص پوست و مو قارچ را عامل بیماری کچلی ناخن دانست و گفت : کلسیم نقشی در سلامت ناخن انسان ندارد و فقط در نوک و چنگال حیوانات کاربرد دارد.
غلامحسین غفارپور متخصص پوست و مو یک نوع از اختلالات و بیماری‌های ناخن را بیماری‌های قارچی برشمرد و تصریح کرد: اصولاً زمانی که قارچ به صفحه ناخن حمله می‌کند از این صفحه تغذیه می‌کند.
وی گفت: معمولاً قارچ‌ها از روی پوست حرکت می‌کنند و بر روی صفحه ناخن که از جنس کراتین سخت و ساخته شده از پروتئین است قرار می‌گیرد که این کراتین یک منبع غذایی کامل برای قارچ‌هاست.
این متخصص پوست و مو افزود : قارچ‌ها بر روی صفحه ناخن رشد می‌کنند و به شکل‌های مختلف می‌توانند خود را نشان دهند؛ ممکن است سفیدک‌هایی بر روی ناخن ایجاد شود که در صورت تراشیدن این سفیدک‌ها با تیغ متوجه می‌شویم که این سفیدک‌ها نرم است و مانند گچ به راحتی برداشته می‌شود و از بین می‌رود ولی بیماری قارچی در جای خود است.
غفارپور خاطرنشان کرد : زمانی که صفحه ناخن درگیر قارچ می‌شود از حالت سفید و بی‌رنگ به سمت تیرگی و قهوه‌ای شدن تغییر رنگ می‌دهد، ترد و شکننده و ضخیم می‌شود و گاهی تمام ناخن خرد شده و از بین می‌رود.
 
وی افزود: برای تشخیص این بیماری بایستی از آزمایش کشت قارچ که توسط متخصصان قارچ‌شناسی انجام می‌شود استفاده شود و بین 3 تا 9 ماه خواهیم توانست این بیماران را درمان کنیم.
 
این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد : ضایعات قارچی ناخن به تظاهرات بیماری‌های دیگر شباهت دارد برای مثال ممکن است بیمار مبتلا به پسوریازیس باشد و ناخنهایش به همین شکل تیره، خرد، ضخیم، شکننده و در برخی موارد نازک شود بنابراین حتماً باید متخصص پوست این فرد را معاینه کند و با توجه به نتیجه آزمایش کشت قارچ به درمان اقدام کنند.
 
غفارپور افزود: این نوع ضایعات قارچی که به ناخن افراد سالم حمله می‌کنند توسط قارچ‌هایی به‌نام درماتوفیت ها ایجاد می‌شوند اما نوع دیگری از قارچ‌ها هستند که حالت مخمری دارند که به آن‌ها کاندیداآلبیکنس می‌گویند که در افراد دارای نقص ایمنی سلولی بروز می‌کنند و ناخن‌ها را درگیر می‌کنند.
 
وی درباره نحوه ابتلا به این عارضه گفت: افراد خانه‌دار که مرتب دستهایشان در آب است و همواره محیطی مرطوب در محیط ناخن وجود دارد و همواره با مواد شوینده در تماسند یا کسانی که ناخن‌هایشان مستمراً آسیب می‌بیند یا گوشه‌های ناخن می‌شکند ضایعات قارچی کاندیداآلبیکنس دور تا دور بافت ناخن ضایعه ایجاد می‌کند دورش قرمز و ملتهب شده و ناخن کدر می‌شود بنابراین این ضایعات هیچگاه افراد سالم را مبتلا نمی‌کند.
 
این متخصص پوست و مو درباره بروز سفیدک روی ناخن خاطرنشان کرد: موارد ذکرشده در بالا باعث می‌شود تا کراتین تولید شده رسیده و بالغ نباشد و باعث شود تا هسته سلول‌ها در درونشان بماند و سفیدک بزند.
 
غفارپور با تأکید بر تأثیر بهداشت فردی در ابتلا به این بیماری گفت: انتقال از محیط و انسان به انسان راه انتقال قارچ مسبب کچلی ناخن است البته به شرطی که ناخن آسیب دیده باشد تا این قارچ آن را درگیر کند.
 
وی درباره انتقال این قارچ به بخش‌های مختلف بدن نیز تصریح کرد: فرد مبتلا ممکن است با ناخن مبتلا سرخود را بخاراند و قارچ در ریشه‌های مو قرار بگیرد و باعث کچلی شود بنابراین به هر نقطه قابل انتقال است.
 
این متخصص پوست و مو افزود: این بیماری درمان شونده است ولی بدن ایمن نمی‌شود یعنی اگر مجدداً در معرض این قارچ قرار گرفته شود احتمال ابتلا وجود دارد ولی نکته مهم این است که ناخن‌ها پس از درمان به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.
 
غفارپور درباره نظر عوام که سفیدک ناخن یا برخی عوارض دیگر را به کلسیم نسبت می‌دهند گفت:‌ بر خلاف نظر عوام که کجی و مشکلات ناخن را به کلسیم نسبت می‌دهند، کلسیم در استحکام صفحه ناخن هیچ نقشی ندارد. کلسیم فقط در استحکام نوک پرندگان ناخن و چنگال‌های ماکیان چنگال‌های حیوانات و استحکام سم چهارپایان موثر است و در استحکام ناخن انسان نقشی ندارد. 
 


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : farsnews.com



مطالب پیشنهادی :
3 روغن که ناخن هایتان را تقویت می کند
چه کنیم ناخن هایمان نشکند
چگونه ناخن هایمان را تقویت کنیم؟
چگونه ناخن هایی محکم و زیبا داشته باشیم؟
ناخنها درباره سلامت بدن چه می‌گویند