این مواد غذایی را اگر چه نمی توان جایگزینی برای وعده های غذایی دانست اما می توان آنها را به صورت میکس شده به هنگام ناهار میل کرد و از خاصیت آنها بهره برد .
مواد غذایی وجود دارند که یک وعده غذایی کامل نمی باشند، بلکه می توان آنها را بعد از هر وعده غذایی میل کرد .این مواد غذایی که در زیر آنها را برایتان معرفی کرده ایم نه تنها محبوب کودکان هستند بلکه بسیار مناسب برای بزرگسالان هم می باشد .این مواد غذایی را اگر چه نمی توان جایگزینی برای وعده های غذایی دانست اما می توان آنها را به صورت میکس شده به هنگام ناهار میل کرد و از خاصیت آنها بهره برد .

به دلیل اینکه بعد از خوردن وعده های غذایی احساس سیری به شما دست میدهد و شاید نتوانید این مواد غذایی را میل کنید، پیشنهاد می شود که این مواد غذایی را به همراه وعده های روزانه میل کنید .مثلا دور غذا را با آنها تزئین کنید و یا اینکه آنها را با دسرها مخلوط کنید و با استفاده از این مواد غذایی ،روزانه غذاهای سالمی را مصرف کنید و در نهایت سلامت خود را تضمین کنید .

1 - کلم پیچ
به یاد داریم زمانی را که از کلم پیچ برای تزئین ظرف های غذا بسیار استفاده می شد و هنگامی که دور غذا یا سالاد یا هر چیزی چیده می شد آن غذا را خوشمزه تر نشان می داد .دکتر درو رمزی و جنیفر ایزرلو کلم پیچ را حاوی انرژی دانسته و موارد استفاده از آن را در کیک و غذا و دسر و ....می دانند . در یک پیاله از آن تنها 33 کالری و 9 درصد از مقدار نیاز روزانه به کلسیم در آن گنجانده شده است و همچنین شامل ویتامین A, K و C است . کلم همچنین منبع خوبی از مواد معدنی آهن و مس و پتاسیم و فسفر و منگنز می باشد .

2 - دانه ی چیا 
این دانه ها برعکس اندازه ریز و کوچکی که دارند بسیار پرانرژی می باشند .چیا سرشار از امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری می باشد و تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند به کاهش تری گلیسیرید و فشار خون کمک زیادی کرده و ممکن است به شرایط سلامتی مانند آرتریت روماتوئید و افسردگی هم کمک کند .دانه ی چیا منبع کربوهیدرات و پروتئین و فیبر و آنتی اکسیدان ها و کلسیم می باشد. این دانه به عنوان یک ماده انرژی زا معرفی شده است . طعم بسیار ملایمی دارد و به همراه دیگر مواد غذایی و هم چنین نوشیدنی ها سرو می شود . این دانه را می توان به سس سبزیجات, غذاهایی که شامل برنج می باشند و هم چنین به  ماست اضافه کرده و میل کرد .دانه ی چیا را هم چنین می توان با آب مخلوط کرد و برای درمان مریضی ها ازآن استفاده کرد .

3 - زغال اخته
چرا بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه این میوه را بسیار دوست دارند؟ زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان ها بوده  و سرشار از پتاسیم و ویتامین C است .هم چنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ها کمک کرده و همچنین خاصیت ضد التهابی آن (التهاب در بسیاری از بیماری های مزمن) بسیار ارزشمند می باشد . هرچه زغال اخته ها تیره تر باشند ، آنتی اکسیدان بیشتری هم دارند و چون معمولا بلافاصله بعد از برداشت محصول سرو می شوند در نتیجه حاوی انرژی بالایی می باشند . 

4 - شکلات تیره
تحقیقات نشان می دهد که انواع شکلات های تیره حاوی آنتی اکسیدان زیادی بوده و در کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند. با اینکه شکلات تیره حاوی چربی زیادی می باشد اما کره موجود در این شکلات به مانند روغن زیتون عمل کرده و برای سالم نگه داشتن قلب بسیار مفید می باشد . تنها باید گفت در هر گرم از شکلات تیره ،155 کالری ذخیره شده است .

5 - آجیل
می دانید که خوردن یک سیب در روز چقدر برای بدن مفید می باشد . این در حالی است که در مقایسه با سیب می توان از انواع آجیل ها نام برد. محققان به این نتیجه رسیده اند که آجیل در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سرطان کمک بسیاری می کند . آجیل رشد یافته روی درختان و آجیل های زمینی مانند بادام زمینی به صورتی مشابه با هم مفید می باشند . مطالعات نشان داده از دیگر فواید آجیل، کاهش خطر سرطان لوزالمعده, سنگ صفرا, سرطان روده بزرگ و کلسترول می باشد .




تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
این میوه خوش طعم همه فن حریف است
با 6 وسیله بیماری زا در حمام تان آشنا شوید
این میوه قدرت جنسی تان را زیاد می کند
بهترین و بدترین بستنی کدام نوع هستند؟
آقایان صورت تان را اینگونه اصلاح کنید