اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی هستید یعنی نامتان بین ورزشکاران جا دارد معنی‌اش این است که باید کمی بیشتر به خورد و خوراکتان برسید.
اهل ورزش و فعالیت بدنی هستید یعنی نامتان بین هرکول‌ها جا دارد معنی‌اش این است که باید کمی بیشتر به خورد و خوراکتان برسید.
فرقی نمی‌کند که شما ورزشکار حرفه‌ای باشید یا کلاً کاری به این حرف‌ها نداشته باشید. بدن برای سالم ماندن نیاز به مواد غذایی خوب و باکیفیت دارد؛ اما اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی هستید یعنی نامتان بین ورزشکاران جا دارد معنی‌اش این است که باید کمی بیشتر به خورد و خوراکتان برسید. بدون شک مربی‌تان موارد تغذیه‌ای را به شما گوشزد می‌کند و خودتان به خوبی می‌دانید که چه باید بخورید؛ اما ما هم در این مطلب سعی داریم با مروری بر این مواد غذایی تاکید بیشتری روی اهمیت تغذیه‌تان داشته باشیم.

موز : متخصص پتاسیم رسانی
موز سرشار از کربوهیدرات و حاوی میزان زیادی پتاسیم است که برای احیای سلول‌ها و بازگردانی انرژی‌تان لازم و ضروری است. زمانی که ورزش می‌کنید به خصوص زمانی که هوا گرم است انرژی بیشتری از دست می‌دهید و در نتیجه لازم است که به فکر بازیابی انرژی باشید. خوشبختانه موز بهترین میوه برای احیای دوباره‌ی انرژی از دست رفته‌ی شما خواهد بود.
متخصصان توصیه می‌کنند که قبل از شروع جلسات ورزشی بهتر است یک عدد موز (نه نارس و نه کاملا رسیده) میل کنید. موزهایی که کمتر رسیده‌اند حاوی نشاسته‌ی بیشتری هستند و کمتر قند خون را بالا می‌برند. بعد از ورزش یک عدد موز کاملا رسیده را انتخاب کنید. به خاطر اینکه حاوی گلوسیدهای ساده و شاخص گلیسمی بالایی است و به سرعت قندخون تان را بالا می‌برد.

میوه‌های ریز : بمب آنتی‌اکسیدان‌ها
انواع توت‌ها، انگور فرنگی، زغال‌اخته، مورد صحرایی و غیره. تمام این میوه‌های کوچک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که با رادیکال‌های آزاد تولیدشده در حین ورزش مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های موذی و مخربی هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند. توجه داشته باشید که این میوه‌ها با وجود آنتی‌اکسیدان بالا حاوی میزان کالری کمی هستند. می‌توانید در فصل تابستان از این میوه‌ها به میزان زیاد استفاده کنید و در فصل‌های دیگر از یخ زده آن‌ها در اسموتی‌ها و غیره استفاده کنید.
 
مرغ : 100 درصد پروتئین
مرغ مانند تمام انواع گوشت‌های سفید دیگر منبع پروتئین بوده و میزان کالری آن بدون پوست و چربی مشهود کمتر از انواع گوشت‌های قرمز است. مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین ضروری برای ساخت فیبرهای عضلانی و ویتامین‌های B مورد نیاز سوخت و ساز پروتئین‌ها و قندهاست. توجه داشته باشید که سینه‌ی مرغ کم کالری تر و حاوی زینک بیشتری از ران مرغ است.

عدس : متخصص IG
عدس برای تامین کربوهیدرات‌های مورد نیاز ورزشکاران فوق‌العاده است. باید بدانید که بدن شما نیاز به کربوهیدرات بیشتری نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند دارد. حبوباتی مانند عدس، نخود، انواع لوبیاها، لپه و غیره علاوه بر کربوهیدرات حاوی میزان قابل‌توجهی پروتئین، فیبرها و مواد معدنی (بیش تر از پاستاها) هستند. این مواد غذایی درعین‌حال شاخص گلیسمی پایینی دارند و قند خون را با سرعت بالا نمی‌برند.
 
محصولات لبنی : متخصص احیای سلول‌ها
پروتئین‌های محصولات لبنی مانند کازئین و لاکتوزروم باعث احیای سلول‌های عضلانی می‌شوند. بعد از پایان هر جلسه‌ی ورزشی، یک پیاله ماست یا پنیر سفید برای شما فوق‌العاده خواهد بود. بهتر است از محصولات لبنی نیمه چرب استفاده کنید. به خاطر اینکه محصولات لبنی کامل (چرب) حاوی کالری زیادی هستند.
 
آجیل‌ها : هلو بپر تو گلو از نوع مواد مغذی
آجیل‌ها همزمان پروتئین، فیبرهای غذایی، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 به بدنتان وارد می‌کنند. در نتیجه بهترین گزینه به عنوان میان وعده‌تان محسوب می‌شوند. امگا 3 ها حاوی خواص ضدالتهابی بالایی هستند و از عضلات قلب و غشای سلولی‌تان محافظت می‌کنند. حتی می‌توانید داخل سالادتان نیز آجیل بریزید. فراموش نکنید که بادام، فندق، پسته و روغن کلزا را در الویت قرار دهید.
 
تخم‌مرغ : پروتئین سیار
پروتئین با آن قد و قواره‌ کوچکش به راحتی حمل می‌شود و به راحتی نیز آماده‌ی خوردن می‌شود. در واقع تخم‌مرغ منبع پروتئینه‌ ورزشکاران است که درعین‌حال تامین کننده ویتامین A و D و همچنین انواع مواد معدنی آن‌ها نیز خواهد بود. شما با خوردن تخم‌مرغ علاوه بر ویتامین‌های ذکرشده فسفر خوبی نیز به بدن خواهید که برای سلامت استخوان‌ها و احیای بافت‌هایتان لازم و ضروری است. زینک موجود در تخم‌مرغ به جریان بهتر خونتان کمک کرده و شما دچار کم خونی و یا کمبود اکسیژن در بافت‌هایتان نخواهید شد. توصیه می‌کنیم که یک تا دو مرتبه در هفته دو عدد تخم‌مرغ میل کنید.

کینوا و گندم سیاه : هر آنچه از غلات می‌خواهید
کینوا و گندم سیاه جزو جایگزین‌های فوق‌العاده‌ی پاستا و برنج هستند که می‌شود به عنوان غذای گرم یا در سالاد استفاده کرد. از آنجایی که این دانه‌ها جزو غلات مرسوم محسوب نمی‌شود اما بهتر است بدانید که فاقد گلوتن بوده و بسیار زودهضم هستند. علاوه بر این، پروتئین موجود در این دانه‌ها حاوی تمامی اسیدهای آمینه‌ی ضروری بوده و شاخص گلیسمی موجود در آن‌ها کمتر از غلات تخمین زده شده است.

ماهی آزاد : آقای امگا 3 جهان
ماهی آزاد سرشار از پروتئین‌ها و به ویژه امگا 3 ها می‌باشد. امگا 3 ها جزو اسیدهای چرب ضروری هستند که برای عملکرد خوب سیستم قلب و عروق مناسب‌اند و خواص ضدالتهابی بالایی دارند. برای اینکه از خواص حداکثری این اسیدهای چرب بهره‌مند شوید مصرف ماهی آزاد را در الویت قرار دهید. مدت زمان پخت این ماهی‌ها را زیاد نکنید. از حرارت ملایم مانند بخارپز شدن و غیره استفاده کنید تا امگا 3 بیشتری نصیبتان شود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
عصرانه‌ای مقوی برای ورزشكاران
تغذیه مناسب برای كودكان ورزشكار
بخور نخور های ورزشی برای داشتن اندامی متناسب
مراقبت از مو مخصوص خانمهای ورزشکار
7 پیشنهاد غذایی عالی برای خانمها