با به كارگیری روش­هایی می­توان فست فودی مصرف كرد كه ارزش تغذیه ایی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال:
منظور از فست فود، غذای آماده­ ای است که معمولاً بدون قاشق، چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو مى شود و غذاى انگشتى به حساب مى آید. فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند كه خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس، پنیر، مرغ سرخ كرده ،ناگت مرغ به همراه سیب زمینی سرخ كرده و... می باشند.

مصرف بی رویه فست فودها می تواند مشكلاتی را برای سلامت ایجاد كند. چاقی و اضافه ‌وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد از عوارض مصرف این مواد می باشد زیرا این نوع غذاها با كالرى، نمك و چربى به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنى اندك، در دراز مدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.
نان‌های مورد استفاده درغذاهای آماده نیز غالبا بدون سبوس است که منجر به کاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن می شود. این غذاها معمولا دارای نمك زیادی هستند. نمك به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده (به علت خاصیت ضد باكتریایی) و پیوند دهنده ذرات گوشت عمل می كند. جذب كلسیم در بدن با مصرف زیاد این غذاها به علت نمك بالای آن­ها كم شده و فرد درمعرض كمبود كلسیم قرار می گیرد.
 
با به كارگیری روش­هایی می­توان فست فودی مصرف كرد كه ارزش تغذیه ایی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال:
1 -  از میوه ها و سبزی­های سالم و تازه (گوجه فرنگی، خیار، كاهو، كلم، فلفل دلمه ای) همراه با آن­ها استفاده نمایید. مصرف مقادیر مناسب این مواد می تواند ویتامین ها واملاح مورد نیاز بدن تامین نموده و فیبر موجود درآن­ها با كاهش جذب چربی ازاضافه وزن و چاقی پیشگیری می كند.

2 - انواع سس ها و پنیر پیتزا مملو از چربی است. به جای سس مایونز از سس گوجه فرنگی كه چربی كمتری دارد استفاده كنید.

3 - اصرار نداشته باشید كه میزان پنیر پیتزا زیاد باشد. به این ترتیب چربی كمتری مصرف می كنید.

4 - به جای سیب زمینی سرخ شده هم می توان از سیب زمینی تنوری استفاده كرد.

5 - مصرف نوشـابه های گازدار کولا را به حداقل مقدار برسانید. به جای نوشابه های گازدار از آب، دوغ های کم نمک و بدون گاز یا انواع آب میوه طبیعی وتازه استفاده نمایید. 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamaneh.com



مطالب پیشنهادی :
4 برنامه غذایی مفید برای 4 دهه مهم زندگی تان
4 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند
یک صبحانه کامل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
باورهای غلط تغذیه ای که باورشان داریم
کم خونی تان را با این غذاها درمان کنید