افراد می توانند در منزل به راحتی دهانشویه طبیعی تهیه کنند.
دهانشویه ها انواع مختلفی دارد. از سفید کننده گرفته تا ضدعفونی کننده، انتخاب نامناسب دهانشویه می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. بنابراین افراد می توانند در منزل به راحتی دهانشویه طبیعی تهیه کنند. برای این کار کافی است مقدار کمی نمک را داخل آب حل کنید. این محلول باید آن قدر رقیق باشد که شوری آن حس نشود، درست مانند سرم فیزیولوژیک که در داروخانه ها به فروش می رسد.

مراقب میزان فلوراید باشید :
دکتر آرش منصوریان متخصص بیماری های دهان، فک و صورت در این باره می گوید: دهانشویه حاوی فلوراید می تواند به مقاوم شدن ساختمان دندان کمک و از پوسیدگی پیشگیری کند. اما اگر پوسیدگی اتفاق افتاده باشد، دیگر استفاده از دهانشویه به هیچ عنوان نمی تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. باید در نظر داشته باشید که فلوراید یک ماده سمی است و اگر بیشتر از حد مشخصی وارد بدن شود، به ویژه در کودکان می تواند مسمومیت ایجاد کند. بنابراین دهانشویه های فلورایددار و سایر دهانشویه های درمانی حتما باید با تجویز دندانپزشک مصرف شود.

باکتری های مفید دهان :
گروهی از دهانشویه ها، ضدعفونی کننده است که معروف ترین آن ها کلرهگزیدین است. در شفا آنلاین آمده است که این دهانشویه ها معمولا برای جلوگیری از عفونت دندان بعد از جراحی آن تجویز می شود. اگر دهانشویه های ضدعفونی کننده برای مدت طولانی استفاده شود، فلور طبیعی میکروبی دهان را به هم می ریزد.
در واقع با از بین بردن باکتری های مفید باعث می شود بعضی میکروب ها بیشتر رشد کند. بنابراین فرد با مصرف طولانی مدت آنها ممکن است دچار قارچ داخل دهان شود. علاوه بر این مصرف طولانی مدت آنها، به ویژه کلرهگزیدین، باعث بدرنگی دندان ها می شود. این بدرنگی داخل درزهای دندان و در سطوح بین دندان های مجاور رسوب و تمیز کردن آنها را بسیار دشوار می کند.

آفت را درمان نمی کند :
دهانشویه ها به هیچ عنوان نمی تواند به درمان آفت دهان کمک کند. آفت یک بیماری ویروسی عود کننده است، بنابراین دهانشویه های آنتی باکتریال در بهبود آن تاثیری ندارد. منتهی از آنجایی که محیط دهان را ضدعفونی می کند ممکن است از عفونت های ثانویه در اطراف زخم آفت جلوگیری کند. همچنین اگر سوزش آفت باعث شود بیمار نتواند به خوبی مسواک بزند، دهانشویه می تواند در تمیز کردن کلی محیط دهان به او کمک کند، اما تاثیری روی خود آفت ندارد. به طور کلی افرادی که مشکل عمده دندان و لثه ندارند، نیازی هم به دهانشویه ندارند، چون بخش اصلی تمیز شدن دندان و لثه ها از طریق مسواک و نخ دندان است.
از دهانشویه وقتی استفاده می شود که بوی بد دهان یا عفونت لثه وجود داشته باشد، یا اینکه بیمار از لحاظ پوسیدگی جزو افراد پرخطر باشد که در این صورت دندانپزشک استفاده از آن را برای مدتی محدود به بیمار توصیه می کند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com



مطالب پیشنهادی :
این مواد غذایی را 8 شب به بعد نخورید
بهترین و بدترین غذاها به هنگام مریض شدن!!!
4 برنامه غذایی مفید برای 4 دهه مهم زندگی تان
4 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند
یک صبحانه کامل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟