گاهی انتخاب بهترین روش از بین بردن موها به دلیل بعضی اطلاعات غلط رایج، فرد را دچار اضطراب و وسواس می‌کند. به عنوان نمونه، بسیاری تصور می‌کنند اصلاح با تیغ باعث ازدیاد موهای ناخواسته می‌شود، در حالی که چنین تصوری واقعیت ندارد.
شاید رفع موهای صورت و بدن، بویژه برای خانم‌ها و از سن پس از بلوغ، در ظاهر امر ساده‌ای به نظر برسد، اما این مساله در بسیاری موارد به روشی چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود که شخص را با عوارض پوستی ناخواسته‌ای از جمله جوش‌های پوستی و زیر پوستی مواجه می‌کند.
حتی گاهی انتخاب بهترین روش از بین بردن موها به دلیل بعضی اطلاعات غلط رایج، فرد را دچار اضطراب و وسواس می‌کند. به عنوان نمونه، بسیاری تصور می‌کنند اصلاح با تیغ باعث ازدیاد موهای ناخواسته می‌شود، در حالی که چنین تصوری واقعیت ندارد.

دکتر نادر اربابی، متخصص پوست و مو در این باره توضیح می‌دهد: هیچ‌یک از روش‌های مختلف اصلاح موی صورت و بدن باعث افزایش یا کاهش دائم مو نمی‌شود، ولی ممکن است باعث ایجاد ضایعاتی شود که به عنوان جوش شناخته می‌شود. این جوش‌ها گاهی بسرعت بهبود می‌یابد و گاهی نیز به درمان تخصصی نیاز پیدا می‌کند.
این متخصص در مورد اثربخشی روش‌های مختلف رفع موهای بدن و صورت بر توقف رشد موها می‌گوید: بین این روش‌ها از نظر تاثیر بر سیر رشد موها تفاوتی وجود ندارد یعنی هیچ یک باعث نمی‌شود رشد موها به صورت دائم متوقف شود یا رشد بیشتری داشته باشند یا ضخیم‌تر شوند.

اصلاح با تیغ، موها را ضخیم نمی‌کند
بسیاری تصور می‌کنند که از بین بردن موهای بدن و صورت با تیغ، منجر به ضخیم شدن تارهای مو می‌شود و به همین دلیل از به کارگیری این روش امتناع می‌کنند.

دکتر اربابی در این باره توضیح می‌دهد: به دنبال استفاده از تیغ برای از بین بردن موها، سرعت رشد مو‌ها چند روزی زیاد می‌شود و این مساله موجب می‌شود که در این چند روز موها ضخیم‌تر به نظر برسند، ولی در نهایت بعد از حدود یک هفته بین مویی که با تیغ اصلاح شده با مویی که با روش‌های دیگر اصلاح شده تفاوتی از نظر ضخامت وجود نخواهد داشت. جالب است بدانید که درمورد موهای زائد، موهایی که اصلاحشان همیشه با تیغ صورت گرفته است، پاسخ بهتری به درمان لیزری می‌دهند.

البته اصلاح با تیغ نیز با عوارضی چون بریدگی، خراشیدگی و تحریک پوستی همراه است. همچنین استفاده از تیغ‌های شخصی در اصلاح موها همیشه باید مد نظر قرار بگیرد چراکه امکان انتقال بیماری‌های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت از طریق تیغ آلوده وجود دارد.

چرا جوش می‌زنیم؟
گرچه بین روش‌های مختلف از بین بردن موهای بدن و صورت از نظر تاثیر بر رشد مو تفاوتی وجود ندارد، اما از نظر بروز عوارض ناشی از رفع موها مثل جوش و التهاب بعد از پاکسازی موها در افراد مختلف، تفاوت وجود دارد.

دکتر اربابی در این باره می‌گوید: وقتی از روش‌های کندنی چون بند، موم، واکس و دستگاه‌های برقی که موها را از ریشه بیرون می‌آورد برای از بین بردن موها استفاده می‌شود، چون با تحریک بیشتری روی ریشه موها مواجه هستیم، شاهد بروز التهاب و تحریک بیشتری نیز بعد از رفع موها خواهیم بود. البته کرم‌های موبر از این لحاظ از بقیه روش‌ها، کم‌مشکل‌تر است.

این متخصص می‌افزاید: مهم‌ترین مشکلی که به دنبال اصلاح به وجود می‌آید، التهاب ریشه‌های مو یعنی فولیکولیت است؛ مشکلی که شاید به عنوان جوش بعد از اصلاح شناخته می‌شود. علت این امر از یک سو به تحریک ریشه‌های مو مربوط می‌شود و از سوی دیگر به وجود باکتری‌هایی بازمی‌گردد که به دنبال اصلاح به داخل ریشه مو رانده می‌شوند که این حالت فولیکولیت نامیده می‌شود.

به گفته دکتر اربابی، درمان فولیکولیت‌ها در شرایطی که این جوش‌ها عفونی شده باشد ممکن است تا چند ماه طول بکشد. برای پیشگیری یا کاهش این جوش‌ها بهتر است از نرم‌کننده برای کاهش التهاب استفاده شود. در مواردی هم که جوش‌ها چرکی و زمان بهبود آن طولانی می‌شود باید با مشورت پزشک متخصص از آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که اصلاح موها با ضایعات پوستی قبلی چه می‌کند، می‌گوید: اصلاح موها نه فقط باعث به‌وجود آمدن جوش‌های جدید (فولیکولیت) می‌شود بلکه در مواردی باعث می‌شود تا جوش‌های قبلی هم بدتر شود.

دکتر اربابی درباره علت بروز چنین اتفاقی می‌گوید: علت بروز این مشکل به تحریک شدن مجدد ریشه‌های مو و ورود باکتری‌ها از پوست به داخل ریشه موها بر‌می‌گردد. در این موارد که معمولا به دنبال اصلاح‌های اول خانم‌ها ایجاد می‌شود باید برای درمان مناسب به پزشک متخصص پوست مراجعه شود. البته استفاده از محلول‌های آنتی‌بیوتیکی، بعد از پاکسازی موها نیز ممکن است به کم شدن این آکنه‌ها کمک کند. از سوی دیگر دکتر اربابی با تاکید بر این که رفع دائمی موها با هیچ روشی ممکن نیست، می‌افزاید: حتی در مورد بعضی کرم‌های موبر یا بعضی داروهای سنتی که ادعا می‌شود باعث رفع دائمی موها می‌شود باید گفت که اغلب این ادعا‌ها از نظر علمی، مورد تایید نیست و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

موهایی که زیر پوست برمی‌گردد
گاهی موهایی که پس از پاکسازی رشد می‌کنند به جای بیرون آمدن از پوست به داخل پوست برمی‌گردند و در آنجا رشد می‌کنند و تظاهرشان به شکل جوش‌هایی است که برای مدت طولانی، بدون بهبود باقی می‌ماند.

دکتر اربابی با اشاره به این موضوع می‌گوید: البته این جوش‌ها معمولا یکی دو روز بعد از اصلاح و موقع در آمدن موها ایجاد می‌شود. علت این مساله این است که مویی که به پوست نفوذ می‌کند باعث تحریک پوست و در نتیجه التهاب و قرمزی آن می‌شود. در این موارد، بهترین کار این است که تا حد امکان، موها با فاصله کمی از سطح پوست کوتاه شوند؛ مانند اصلاحی که با ریش‌تراش‌های برقی صورت می‌گیرد. در صورتی که این کار مطلوب فرد نباشد باید سعی شود پاکسازی موها با تیغ، هم جهت با موها و نه برخلاف جهت آنها انجام گیرد و بعد از اصلاح نیز حتما نرم‌کننده مصرف شود. البته درمان نهایی این حالت نیز سوزاندن ریشه موها با لیزر یا الکترولیز است.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
روشهای مناسب برخورد حذفی با موهای زاید!!
چگونه سیاهی زیر بغل را از بین ببریم؟
معجونی گیاهی برای رفع لکه های صورت و جوشهای بدن
چند پیشنهاد ساده، جالب و سریع برای از بین بردن جوش که نمی دانید !
روشهای خانگی برای از بین بردن خال