ایست وزنی زمانی اتفاق می‌افتد که علی رغم پیروی از عادات غذایی و ورزشی سالم‌، دیگر کاهش وزنی ندارید.
دلایل توقف کاهش وزن به شرح زیر است :
1- متابولیسم (سوخت و ساز) بدن کاهش می یابد
در اثر مصرف کم غذا و کمبود انرژی، پروتئین و کربوهیدرات های موجود در سلول ها استفاده می شوند، در نتیجه مقدار توده عضلانی کم می شود و متابولیسم بدن نیز کاهش می یابد. در این حالت، فرد برای حفظ وزن جدید به انرژی کمتری نیاز دارد. به عبارت دیگر، بدن به تدریج با مصرف کم انرژی سازگار می شود.

2 - بدن کالری کمتری می سوزاند
هر چقدر فرد لاغرتر می شود، بدن انرژی کمتری برای جابه جایی و حرکت می سوزاند، در نتیجه مصرف کل انرژی در بدن کاهش می یابد.
کاهش توده عضلانی و کاهش مصرف انرژی در بدن باعث می شوند همان مقدار کم انرژی نیز در بدن ذخیره شود و تعادل انرژی برقرار شود و حتی روند کاهش وزن در اثر ورزش شدید را آهسته می کند .
اگر در شروع رژیم لاغری روزانه 500 کالری کمتر مصرف شود، وزن بدن به تدریج کم می شود، ولی بعد از مدتی روند کاهش وزن کند می شود. در این صورت باید رژیم کم کالری تری نسبت به قبل اجرا کنید. همیشه بدن به راحتی با دریافت کمتر کالری سازگار می شود، زیرا برای حفظ حیات باید انرژی را ذخیره کند.
ایست وزنی زمانی اتفاق می‌افتد که علی رغم پیروی از عادات غذایی و ورزشی سالم‌، دیگر کاهش وزنی ندارید. یادتان باشد هر کسی که برنامه کاهش وزنی دارد ممکن است گرفتار ایست وزنی شود اما با اینکه ایست وزنی امری طبیعی در کاهش وزن است، بیشتر افراد مبتلا به آن، شوکه شده و از ادامه مسیر خود باز می‌ مانند. 

راههای درمان توقف کاهش وزن :
_ میزان کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید
۲۰۰ کالری از کالری روزانه‌تان را کم کنید. اما مقدار کالری دریافتی روزانه‌تان را به زیر ۱۲۰۰ کالری نرسانید. 

_ میزان فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید
زمان فعالیت بدنی‌ همیشگی‌تان را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بیشتر کنید. اگر هم امکانش هست، شدتش را افزایش دهید. فعالیت بدنی بیشتر کالری بیشتری می‌سوزاند.

_ زندگی‌تان را فعال‌تر کنید
ساعات نشستن و دراز کشیدن خود را به ساعات ایستادن، راه رفتن و فعالیت بدنی بیشتر تبدیل کنید. جایی که می‌توانید بنشینید بایستید، جایی که امکان ایستادن دارید راه بروید، اگر هم می‌توانید راه بروید بدوید. از ماشین خود کمتر استفاده کنید. به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. موقع صحبت با تلفن بایستید و یا راه بروید و…

اجازه ندهید که ایست وزنی منجر به یک فاجعه شود
فراموش نکنید که اگر عادات غذایی‌تان را بهبود بخشیده‌اید و یا سطح فعالیت بدنی‌تان را افزایش داده‌اید در حقیقت سلامت خود را تضمین کرده‌اید حتی اگر وزنی هم کم نکرده باشید. افراد چاقی که حتی ۱۰ درصد وزنشان را کم می‌کنند ریسک بیماریهای مزمن مرتبط با چاقی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. بنابراین اگر در غلبه بر ایست وزنی‌ موفق نشدید با برگشت به عادات غلط گذشته خود باعث برگشت وزن کم کرده‌تان نشوید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
8 نسخه طبیعی برای لاغر شدن
بهترین ورزش برای لاغر شدن و چربی سوزی چیست؟
چند نکته سالادی برای لاغر شدن
کلیدهای طلایی برای لاغر شدن بدون رژیم و ورزش !
برای لاغر شدن چگونه معده مان را کوچک کنیم؟