تیم کرو، متخصص تغذیه‌ی دانشگاه دیکین، و یکی از نویسندگان وب‌سایت Thinking Nutrition، به ما کمک کرده است تا برخی از این باورهای غلط در مورد لاغر شدن را بشناسیم.
این روزها ما با تعداد بیشماری از باورهای غلط درباره‌ی خوراکی‌ها، ورزش‌ها، رابطه‌ی جنسی، رژیم‌های غذایی و خیلی چیزهای دیگر بمباران می‌شویم!
تیم کرو، متخصص تغذیه‌ی دانشگاه دیکین، و یکی از نویسندگان وب‌سایت Thinking Nutrition، به ما کمک کرده است تا برخی از این باورهای غلط در مورد لاغر شدن را بشناسیم.

باور غلط شماره 1 : ورزش باعث می‌شود بیشتر بخورید و بدتر وزنتان زیاد شود
بسیاری از ما فکر می‌کنیم چون پس از ورزش بیشتر می‌خوریم، تمام تلاش‌هایمان برای لاغر شدن از بین می‌رود. تیم می‌گوید: «هر مقداری که ورزش کنید، مطمئنا به از بین بردن چربی‌هایتان کمک می‌شود.»
مطابق با تحقیقات مختلف و متعدد، ورزش بهترین راه برای کاهش وزن و چربی سوزی است. در حقیقت هر چه بیشتر تکان بخورید، بیشتر هم وزن کم می‌کنید. و تغذیه‌ی شما در کنار ورزش، هرگز به اضافه وزن تبدیل نخواهد شد.

باور غلط شماره 2 : غذاهای کالری منفی مثل کرفس، انرژی بیشتری می‌سوزانند
در واقع، کلا چیزی به نام غذاهای کالری منفی وجود ندارد! تیم می‌گوید: حتی ساقه‌ی کرفس، در حالیکه ۹۵ درصدش آب است، هنوز هم مقداری کربوهیدرات دارد (دقیقا ۶۵ کیلوژول انرژی). او توضیح می‌دهد که این درست است که بدن ما برای هضم غذاها انرژی مصرف می‌کند، اما این مقدار برابر با حدود ۱۰٪ از انرژی آن غذاست، نه بیشتر.
بنابراین حتی کرفس هم مقداری انرژی به رژیم غذایی ما می‌افزاید، هرچند مقدار کمی است، اما بهرحال منفی نیست!

باور غلط شماره 3 : کندی سوخت و ساز مسبب افزایش وزن اکثر مردم است
افرادی که تلاش می‌کنند تا وزنشان کم شود، معمولا همیشه شکست یا کندی کاهش وزنشان را به گردن سوخت و سازشان می‌اندازند. بر طبق برخی از تحقیقات، وقتی شخصی وزنش زیاد شود، سوخت و ساز بدن وی در حالت استراحت، یعنی مقدار انرژی که بدنش هنگام استراحت می‌سوزاند، افزایش می‌یابد نه اینکه کمتر شود!
وقتی شخصی وزنش بواسطه‌ی ذخیره‌ی چربی زیاد می‌شود، بدنش نیاز دارد تا برای پشتیبانی آن مقدار وزن اضافه، عضلات بیشتری بسازد. نتیجه اینکه هر چه عضله‌ی بیشتری داشته باشید، سوخت و سازتان بیشتر خواهد شد و نه کمتر!

باور غلط شماره 4 : شما باید در « محدوده‌ی چربی سوزی » ورزش کنید
برخی از دستگاه‌های ورزشی، برنامه‌هایی از پیش تنظیم شده به نام « محدوده‌ی چربی سوزی » دارند. تیم می‌گوید:«حقیقت این است که برای چربی سوزی، باید با شدت ملایم تا معتدل ورزش کنید. بله! این صحیح است که با شدت پایین‌تر، مقدار بیشتری چربی سوزانده می‌شود، اما ورزش‌های شدید، بیشتر کالری خواهند سوزاند.
بنابراین درست است که ورزش ملایم چربی سوزی بهتری دارد، اما برای تاثیر یکسان نیاز دارید تا مدت زمان بیشتری ورزش کنید.»

باور غلط شماره 5 : هر وقت سیگار کشیدن را ترک کنید، وزنتان زیاد می‌شود
اگر در طولانی مدت نظاره‌گر باشید، سیگاری‌ها نسبت به غیر سیگاری‌ها هیچ کنترل ویژه ای بر روی وزنشان ندارند. در حقیقت، با توجه به مطالعات انجام شده، سیگاری‌هایی که بیشتر سیگار می‌کشند، نسبت به آنهایی که سبک‌تر سیگار می‌کشند، بیشتر اضافه وزن پیدا می‌کنند!



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : fitnessmagazin.ir



مطالب پیشنهادی :
باورهای غلط متداول در لاغر شدن
این میوه همیار لاغری تان است
چرا لاغر نمی شویم؟
این غذاها کالری منفی دارند
5 اشتباه که رژیم لاغری تان را خراب می کند