در زیر چند راهکار عملی را برای کوچک کردن حجم معده به شما معرفی می‌کنیم.
برای کوچک کردن سایز معده باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. از جمله اینکه به شیوه درستی غذا مصرف کنید، فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید، خواب کافی داشته باشید و ...

وقتی بعد از اینکه سیر شده‌ایم باز هم غذا می‌خوریم و این روند را ادامه می‌دهیم. این کار برایمان عادت می‌شود و آهسته‌آهسته حجم معده‌مان افزایش می‌یابد. معده بزرگ غذای بیشتری را هم طلب می‌کند و همین باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. با بروز چاقی بزرگ شدن معده تشدید می‌گردد و این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند تا جایی که حس سیری‌ناپذیری فراوانی در فرد ایجاد می‌شود و چاقی خطرناکی را به وجود می‌آورد که نهایتاً فرد را مجبور به جراحی کوچک کردن معده می‌کند. در زیر چند راهکار عملی را برای کوچک کردن حجم معده به شما معرفی می‌کنیم.
 
به شیوه درستی غذا بخورید
1 - وعده‌های غذایی را فراموش نکنید
 مصرف نکردن صبحانه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و اضافه‌وزن را به همراه خواهد داشت. تمام وعده‌های غذایی خود بالأخص صبحانه را مصرف کنید؛ زیرا مصرف صبحانه باعث افزایش متابولیسم شما می‌شود و بدون مصرف صبحانه متابولیسم شما کاهش می‌یابد و بدن شما چربی کمتری می‌سوزاند.

2 - کمتر از آنچه به طور معمول می‌خورید، مصرف کنید
به جای حذف وعده‌های غذایی مانند صبحانه، نهار یا شام؛ حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید و تعداد وعده‌ها را در طول روز افزایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید یک صبحانه بسیار مفصل میل کنید. بعد حدود ساعت 10 یک میان‌وعده، در زمان ظهر یک نهار سبک و در ساعت 3 عصرانه‌ای کوچک و در غروب شام سبکی میل نمایید. حواستان باشد در هر یک از این وعده‌ها مقدار کمی غذا میل کنید.

3 - غذاهایی مصرف کنید که به شما احساس سیری را منتقل می‌کند
 به جای خوردن مقادیر زیادی غذای پر کالری، از غذاهایی که در حجم کم به شما احساس سیری می‌دهند، مصرف کنید. برای این منظور انواع سبزیجات و سالادها، میوه‌هایی چون موز، سیب و پرتقال، سوپ‌ها مانند سوپ جو، آجیل‌هایی چون بادام‌زمینی و بادام، سیب‌زمینی پخته، تخم‌مرغ آب پز، ماکارونی، حبوبات پخته، فرنی، پاپ کورن و ... مناسب می‌باشند. مصرف این قبیل مواد غذایی باعث احساس سیری سریع‌تری می‌شود؛ درعین‌حال کالری زیادی را به بدن منتقل نمی‌کنند.

4 - مصرف هله‌هوله را متوقف کنید
بسیاری از ما در خارج از منزل، یک تکه شکلات را به میوه ترجیح می‌دهیم. برای اینکه بتوانید در خارج از خانه هم میوه و سبزی مصرف کنید؛ می‌توانید شب هنگام میوه‌ها و سبزی‌ها را خرد کنید و در ظروف درب دار بریزید سپس در یخچال نگه‌داری کنید و صبح آن را به مدرسه یا محل کار خود ببرید. این کار باعث می‌شود در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید، مواد غذایی سالم و کم کالری دریافت کنید. البته میوه‌های خشک‌شده و برگه‌ها هم گزینه‌های مناسبی هستند.

5 - وعده‌های غذایی خود را با روش سالمی تهیه کنید
 برای نهار به جای اینکه از همبرگر استفاده کنید، یک سالاد تازه تهیه کنید. جوجه‌کباب به همراه نان سبوس‌دار هم پیشنهاد مناسبی است. به عنوان دسر هم به جای بستنی‌های شکلاتی پرکالری می‌توانید از ماست استفاده کنید.

6 - وقتی احساس گرسنگی کردید یا کمی قبل از آن، دست از غذا خوردن بکشید
هیچ‌گاه خود را مجبور نکنید که غذای خود را تا ته آن بخورید. اگر در رستوران هستید از پیشخدمت تقاضای ظرف یک‌بار مصرف کنید و اگر در خانه هستید باقیمانده غذا را در ظرف جداگانه‌ای در یخچال نگه‌داری کنید. به آهستگی غذای خود را میل کنید تا معده فرصت داشته باشد تا کمی از غذا را هضم کند و سیگنال‌های احساس سیری را به مغز شما بفرستد. در نتیجه زودتر احساس سیری خواهید کرد و دست از غذا خواهید کشید.

سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید
1 - از هر فرصتی برای انجام فعالیت بدنی استفاده کنید
 لازم نیست به صورت حرفه‌ای ورزش کنید، همین که فعالیت بدنی را وارد شیوه زندگی خود کنید، کافی است. وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید به جای اینکه بنشینید، بایستید. می‌توانید کمی حرکات ملایم هم انجام دهید. به این صورت مقداری کالری خواهید سوزاند و یا در هنگام پخش پیام‌های بازرگانی دور تا دور اتاق قدم بزنید.

2 - روز خود را با ورزش صبحگاهی آغاز کنید
 قبل از هر کاری در صبح، درحالی‌که همچنان در تختخواب قرار دارید 50 دراز نشست بزنید. تعداد آن را آرام‌آرام طی 1-2 ماه به 100 عدد افزایش دهید. این کار باعث افزایش سطح متابولیسم شما در ابتدای صبح و قبل از خوردن هر گونه ماده غذایی می‌شود.

3 - هر زمان برایتان مقدور بود ورزش کنید
هر مقدار از مسیر خانه تا محل کار یا تحصیل خود را پیاده‌روی کنید. وقتی پیاده‌روی می‌کنید سریع راه بروید. این کار باعث افزایش متابولیسم شما می‌شود.

4 - از جای خود بلند شوید و ورزش‌های کششی انجام دهید
 اگر کار شما به صورت نشسته می‌باشد. بعد از هر یک ساعت کار به خود استراحتی بدهید. از جای خود بلند شوید و برای مدت چند دقیقه در محیط کار قدم بزنید. می‌توانید کمی از زمان ناهار خود را به قدم زدن اختصاص دهید.

5 - ورزشی را به صورت حرفه‌ای پیگیری کنید
 ورزش‌های گروهی مانند بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال و...؛ ورزش‌های هوازی، ایروبیک، شنا و ... بسیار مناسب هستند.

6 - زیاد بدوید
به این شیوه کالری بسیار زیادی خواهید سوزاند و بدنتان روی فرم خواهد بود. می‌توانید با دوستانتان برنامه‌ای برای این منظور بریزید.

7 - ماشین خود را با فاصله زیادی تا محل کار یا تحصیلتان پارک کنید
به این صورت شما مجبور خواهید شد تا مقداری پیاده‌روی در برنامه‌تان داشته باشید. همچنین می‌توانید به جای ماشین با دوچرخه به محل کار بروید.

برای سلامتی خود ارزش قائل شوید
1 - به اندازه کافی بخوابید
خواب برای استراحت بدن و بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز ضروری است. حداقل 7-10 ساعت خواب شبانه داشته باشید. نیم ساعت قبل از خواب بدن و ذهن خود را آرام کنید. کتابی مطالعه کنید، کمی دمنوش گیاهی بنوشید یا به موزیکی آرام‌بخش گوش دهید.

2 - در همه کارها اعتدال را رعایت کنید
مثلاً لازم نیست شکلات را برای همیشه حذف کنید یا 4 ساعت در روز بدوید. همه چیز را در حد متعادل انجام دهید. می‌توانید هر از گاهی شکلات بخورید و نیم ساعت دویدن در طول روز هم کافی است.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
10 روش ساده برای کوچک کردن شکم
یک راه ساده برای لاغر کردن شکم
6 حرکت عالی برای کوچک کردن شکم
صاف شدن شکم در کوتاهترین زمان !
3 حرکت جادویی برای کوچک کردن شکم