انجام برخی کارها و رعایت برخی نکات، شما می‌توانید تا حد زیادی به کاهش چربی‌های دور شکم بعد از زایمان کمک کنید. درادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.
پس از تولد نوزاد، یک سوال ذهن اکثر مادران را به خود مشغول می‌کند؛ چگونه چربی‌های شکم را می‌توان سوزاند؟ اندازه دور شکم خانم‌های باردار معمولا به حدود 127 سانتی متر می‌رسد، با توجه به این نکته که هر خانم سالم با قد متوسط باید دور شکمش تنها 60 سانتی متر باشد. این نکته بدین معناست که اکثر خانم‌ها باید حدود 67 سانتی متر از اندازه دور شکمشان بعد از زایمان بکاهند. تولد نوزاد موجب کاهش اندازه دور شکم تا حدود 40 سانتی متر می‌شود، اما باقی چربی‌ها در جای خود می‌مانند.چربی دور شکم، در مقایسه با سایر اعضای بدن کمی متفاوت است و از دست دادن آن دشوارتر. بارداری تنها یکی از علل و عوامل افزایش چربی‌های دور شکم است. بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان موفق به کاهش وزن خود می‌شوند و حتی اندام‌های خود را لاغرتر می‌کنند. اما در مواجهه به چربی‌های دور شکم، ناامید می‌شوند. علت این امر این است که چربی‌های دور شکم با سایر نقاط بدن متفاوت اند و برای از بین بردن آنها باید تلاش بیشتری کرد.

چربی‌های شکم به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند : چربی‌های درونی و چربی‌های بیرونی. چربی‌های درونی، چربی‌هایی هستند که دور اندام‌های داخلی بدن جمع می‌شوند. این نوع چربی‌ها قابل مشاهده نیستند و در ظاهر اندازه دور شکم افزایش پیدا نمی‌کند، اما اتفاقا می‌توانند بسیار خطرناک باشند. نوع دیگر چربی‌های بیرونی هستند. این چربی‌ها همان‌هایی هستند که قابل مشاهده‌ هستند و باعث می‌شوند اندازه دور کمر فرد افزایش یابد. اگر فرد هم چربی درونی و هم چربی بیرونی داشته باشد، چربی درونی باعث می‌شود چربی بیرونی به جلو مایل شود و شکم بزرگتر به نظر برسد.یکی از علل افزایش چربی‌های شکم، بارداری است. چربی‌های شکم در این دوره به دو دلیل اتفاق می‌افتند: اولا پوست دور شکم باید بتواند کشیده شود و چربی‌ها در این مورد کمک کننده هستند. دوم هر چه شکم بزرگتر و چربی‌های اطراف آن بیشتر باشند، از جنین بهتر محافظت می‌شود. برای بسیاری از خانم‌ها، کوچک کردن و سوزاندن چربی‌های شکم بعد از زایمان تبدیل به یک کابوس پایان ناپذیر شده است. اما نگران نباشید. با انجام برخی کارها و رعایت برخی نکات، شما می‌توانید تا حد زیادی به کاهش چربی‌های دور شکم بعد از زایمان کمک کنید. درادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

به فرزندتان شیر دهید
تجربه و تحقیقات نشان می‌دهند شیر دادن به نوزاد پس از زایمان باعث کوچکتر شدن اندازه شکم می‌شود. این امر می‌تواند دو دلیل داشته باشد. شیر دادن باعث می‌شود رحم سریع‌تر به اندازه اولیه خود بازگردد، در نتیجه شکم کوچکتر به نظر خواهد رسید.
با شیر دادن، هر خانم به طور متوسط 350 کالری بیشتر می‌سوزاند. این سوزاندن کالری اضافی باعث می‌شود چربی‌های بدن به طور کلی، که چربی‌های دور شکم را نیز شامل می‌شود، زودتر از بین بروند. صحیح غذا بخورید
مصرف غذاهای سالم قطعا به کوچک شدن شکم کمک خواهد کرد. غذاهای فراوری شده و آماده باعث افزایش چربی‌های بدن، خصوصا چربی‌های دور شکم می‌شوند، حتی اگر میزان کالری آنها با میزانی که شما باید در طول روز دریافت کنید هماهنگ باشد. با مصرف روزانه مقادیر زیادی میوه‌ها، سبزیجات، کربوهیدرات‌های پیچیده، غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب، شما می‌توانید علاوه بر حفظ سلامتی خود، چربی‌های دور شکمتان را نیز کاهش دهید. 

بدنتان را قوی کنید
همه ما می‌دانیم که برای کاهش چربی‌های بدن، باید ورزش کرد. اما ورزش کردن، در صورتیکه عضلات بدنتان قوی نباشند، می‌تواند باعث آسیب و صدمات فیزیکی شود. در نتیجه لازم است هر فردی پیش از انجام حرکات ورزشی سنگین و تخصصی، بدن خود را تقویت کند. برای تقویت بدن، تنها توجه به تغذیه کافی نیست. انجام برخی حرکات، مانند یوگا می‌تواند ضروری و بسیار موثر باشد. این دو ورزش، علاوه بر اینکه می‌توانند اندام بدن را متوازن و هماهنگ کنند، به افزایش قوا نیز کمک می‌کنند.

انگیزه تان را از دست ندهید
انگیزه کلید کاهش وزن است. اگر می‌خواهید چربی‌های لجباز اطراف شکم را بسوزانید و از شر آنها خلاص شوید، باید همیشه انگیزه خود را حفظ کنید. ورزش کردن برای خانم‌هایی که تازه مادر شده‌اند می‌تواند دشوار باشد. گاه زمان کافی وجود ندارد و گاه نیز انرژی شما کم است. بهترین راه حفظ انگیزه، پیگیری وزن و اندازه دور شکم و آگاهی از روند پیشرفت است. هر چه این اعداد کاهش یابند، انگیزه شما نیز برای ادامه روند افزایش می‌یابد.

صبور باشید
بسیاری از ما شنیده‌ایم که خانمی از اطرافیان یا آشنایان ما مدت کمی بعد از زایمان به وزن قبلی خود بازگشته است و شکم او مانند پیش از بارداری شده است. توجه داشته باشید که حتی اگر چنین چیزی ممکن هم باشد، بسیار نادر است. اکثر خانم‌ها تا ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از زایمان نمی توانند به وزن پیش از بارداری بازگردند و اندازه دور شکم خود را کاهش دهند. در هر صورت، در اینگونه موارد، صبر لازم موفقیت است. 9 ماه طول کشیده است تا اندازه دور شکم شما افزایش یابد، حال برای کوچک کردن آن نیز باید حداقل به همین میزان صبر کرد و تلاش و پشتکار را همواره پیگیر بود.

ورزش کنید
یکی از بدیهیاتی که همه ما از آن مطلع هستیم این است که برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی، باید ورزش کرد. اما نوع ورزش نیز بسیار مهم است. ورزش‌های هوازی و ورزش‌هایی که برای دستگاه تنفسی و قلب و عروق شما مفید هستند خوب اند اما فراموش نکنید که هدف شما تنها حفظ سلامتی نیست، بلکه شما می‌خواهید چربی‌های اطراف شکم را بسوزانید. در نتیجه علاوه بر فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی، باید ورزش‌های موضعی که علاوه بر سوزاندن کالری به تقویت عضلات شکم نیز کمک می‌کند روی آورید. هر چه عضلات شکم قوی‌تر باشند، چربی بیشتری سوزانده می‌شود و شکم شما کوچکتر می‌شود. همچنین ورزش موضعی باید به گونه ای باشد که عضلات اصلی بدن را درگیر کند. در این حالت، کالری بیشتری سوزانده می‌شود. برای مثال، دراز و نشست یکی از آن حرکات ورزشی قدیمی است که عضلات بزرگ و اصلی بدن را درگیر می‌کند و در کوچک شدن شکم بسیار موثر است. همچنین این حرکت از آنجاییکه نیازی به دستگاه یا امکانات خاصی ندارد، می‌تواند به سادگی در خانه هم انجام شود. البته ورزش‌هایی که عضلات کوچک را درگیر می‌کنند نیز باید انجام شوند. بدین ترتیب است که بدن شما نوعی توازن و تعادل پیدا می‌کند.
هنگام ورزش، به خودتان فشار نیاورید خصوصا اگر شیوه زایمان شما عمل جراحی سزارین بوده است. اما برای موثر بودن، ورزش باید شما را خسته کند و علاوه بر تعریق، نوع تنفس نیز تحت تاثیر قرار گیرد. توجه داشته باشید که خانم‌هایی که تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته‌اند، پیش از شروع یک برنامه ورزشی، باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : ماهنامه دنیای زنان



مطالب پیشنهادی :
بهترین راه ها برای از بین بردن چربی دور شکم چیست؟
صاف شدن شکم در کوتاهترین زمان !
روشهای کوچک کردن شکم
با این روشها با چربی های شکم تان خداحافظی کنید
چند روش سوزاندن چربی