در ادامه سعی می‌کنیم با پاسخ به رایج‌ترین پرسش‌های حوزه لاغری، کمک کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.
چاقی به‌عنوان یکی از مشکلات زیبایی، دامنه وسیعی از اقدام‌های متخصصان رشته پوست را به خود اختصاص داده و هر روز با مراجعانی سر و کار داریم که برای داشتن اندامی متناسب، درخواست می‌کنند با روش‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی، به رفع چاقی آن‌ها کمک کنیم.
اتفاق بدی که در این راستا افتاده، تبلیغات غیرعلمی فروشندگان دستگاه‌های لاغری و سالن‌های زیبایی است. در ادامه سعی می‌کنیم با پاسخ به رایج‌ترین پرسش‌های حوزه لاغری، کمک کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.
 
1 - چطور اندام متناسبی داشته باشیم؟
بدون شک، رعایت رژیم غذایی و انجام مرتب حرکت‌های ورزشی، پایه و اساس کاهش وزن و بهترین توصیه برای خانم‌ها و آقایان در هر سن است. علاوه بر این، در موارد نادر، کسانی که بیماری‌های متابولیسمی و غددی دارند نیز علاوه بر این اقدام‌ها باید تحت نظر متخصصان برای درمان بیماری زمینه‌ای خود اقدام کنند، چرا که دریافت کالری اضافی به هر علت که باشد، به‌صورت چربی در نقاط مختلف رسوب می‌کند و باعث ایجاد چاقی می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، چون نوع چربی و تراکم آن در قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است و برخی نواحی در مقابل ورزش و رژیم غذایی مقاوم‌ترند، دردسرها شروع می‌شود.
به همین دلیل توصیه می‌کنیم که همه، به‌خصوص خانم‌ها که مستعد چاقی موضعی به علت ترشح هورمون زنانه و اضافه‌وزن پس از زایمان هستند، به میزان کالری بی‌تفاوت نباشند و حتی اضافه‌وزن اندک خود را نادیده نگیرند و نرمش مناسب روزانه در منزل را مانند غذا خوردن و مسواک زدن وارد زندگی عادی خود کنند. در غیر این صورت، به‌زودی مجبور می‌شوند به فکر روش‌های لاغری باشند.
 
2 - تفاوت لیزر لیپولیز و لیپوساکشن چیست؟
این روش‌ها تهاجمی‌اند و برای انجام آن‌ها به سوراخ کردن شکم، تخریب بافت چربی و کشیدن آن به بیرون نیاز است، اما ابزار تخریب بافتشان تفاوت دارد. تخریب بافت چربی به‌وسیله میله‌ای که سر آن دارای نور لیزر است، انجام می‌گیرد و بقیه مراحل، همانند روش قبل است. در همه این روش‌ها مقدار بیشتری از حجم چربی را می‌توان خارج کرد و ظاهر شخص پس از جراحی تغییر می‌کند، اما به قیمت پذیرش عوارض آن.

3 - عمده‌ترین عارضه در روش‌های تهاجمی چیست؟
در صورت بی‌احتیاطی و بی‌دقتی پزشک، ممکن است با سوراخ شدن دیواره صفاق (دیواره داخلی شکم که در برگیرنده احشاست) وارد فضای شکم شود یا به اجزای داخلی آن آسیب برساند.
 
4 - چرا بعضی‌ها با روش‌های غیرتهاجمی، لاغر می‌شوند و بعضی‌ها نه؟
در این روش‌ها با تکنولوژی و مکانیسم‌های مختلف، اقدام به تخریب دیواره سلول‌ها و بافت‌های چربی و متعاقباً آزادکردن آن به سیستم لنفاوی و هدایت به سمت کبد می‌کنند. به علت اینکه چربی‌ها فقط آزاد می‌شوند و خارج نمی‌شوند، شخص باید بعد از هر جلسه و نیز به‌صورت مداوم ورزش‌های سوزاننده چربی، مانند دویدن یا تردمیل هم انجام دهد و گرنه چربی به‌جای خود بازمی‌گردد. پس این روش‌ها بدون همکاری و تلاش و فعالیت خود فرد، خیلی کارساز نخواهد بود. این روش‌ها به جلسه‌های متعدد (8 تا 10 جلسه) مراجعه نیاز دارد و حوصله می‌خواهد. در کسانی که ناراحتی‌های کبدی، چربی بالا یا کبد چرب دارند هم با احتیاط و نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.

5 - آیا مکانیسم عمل در کویتاسیون و لیزرکرایو یکسان است؟
تکنولوژی در سیستم‌های غیرتهاجمی لاغری به‌طور کلی با هدف پاره کردن دیواره سلول‌ها و بافت‌های چربی، آزادکردن و هدایت چربی‌ها به عروق لنفاوی و نهایتاً متابولیزه (سوزاندن) آن‌هاست. در روش‌های کویتاسیون و ویبراسیون به‌وسیله امواج اولتراسوند یا لرزش مکانیکی از سطح پوست، ضربه‌هایی به سلول‌های چربی وارد می‌شود که باعث پاره شدن دیواره و آزادکردن چربی خواهد شد. در روش کرایولیپولیز، صفحه‌هایی به مناطق چربی‌دار مانند شکم و پهلوها به مدت معین بسته و با ایجاد سرمای زیاد، برای انجماد و ایجاد کریستال در سلول‌های چربی و انهدام آن اقدام می‌شود.
 
6 - چگونه می‌توان از روش‌های لاغری، نتیجه بهتری گرفت؟
با مصرف مقادیر بیشتر آب و رعایت رژیم غذایی و از همه مهم‌تر انجام حرکت‌های ورزشی که باعث می‌شود چربی‌های شکسته شده بسوزند، رعایت نظم جلسه‌های درمان هم به بهتر نتیجه گرفتن از این روش‌ها کمک می‌کند.
 
7 - روش‌های غیرتهاجمی لاغری برای چه کسانی سودمند است؟
برای افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها در محدوده طبیعی است و فقط چاقی موضعی دارند و نتوانسته‌اند با ورزش، چربی ران یا زیر شکم خود را آب کنند. تأثیر این روش‌ها در حد کاهش یکی دو سایز و لاغری موضعی در نواحی‌ای است که چربی‌ها با ورزش نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند مثل شکم و پهلوها. همچنین از این روش به‌عنوان مکمل بعد از انجام روش‌های تهاجمی که پوست به حالت پشته‌پشته یا فرورفته درآمده، می‌توان استفاده کرد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه سلامت



مطالب پیشنهادی :
بهترین ورزش برای لاغر شدن و چربی سوزی چیست؟
چند نکته سالادی برای لاغر شدن
8 نسخه طبیعی برای لاغر شدن
برای لاغر شدن چگونه معده مان را کوچک کنیم؟
کلیدهای طلایی برای لاغر شدن بدون رژیم و ورزش !