وزن، موضوعی است که با متناسب‌تر شدن، سالم‌تر شدن، و جذاب‌تر شدن در ارتباط است. اما بسیاری از مردم، ارتباط ناسالمی با ترازوهایشان دارند.
در طول این سال‌ها، من با کسانی آشنا شدم که به وزن کردن خودشان اعتیاد پیدا کرده‌اند. یعنی اینکه بیش از حد روی ترازو می‌ایستند! بعضی از آنها هر روز این کار را انجام می‌دهند، صبح و شب! بعضی‌ها هم در ۱۰ ثانیه، ۵ بار روی ترازو می‌روند و پایین می‌آیند. به این امید که ترازو عدد کمتری را نشان دهد. سپس این کار را ۳۰ ثانیه بعد، دوباره تکرار می‌کنند. بنظرتان آشنا می‌آید؟

این افراد به هیچ وجه دیوانه نیستند. بعضی از مردم بیش از حد به وزن کردن خودشان اهمیت می‌دهند. متاسفانه وزنی که ترازو به آن‌ها در صبح نشان می‌دهد، می‌تواند روزشان را بسازد یا خراب کند! بعضی از مردم فکر می‌کنند که اگر به آرامی روی ترازو بروند، ممکن است عدد کمتر شود، و بعضی فکر می‌کنند که با بیرون ماندن قسمتی از پایشان، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند.
تعجب آور است!

یک ارتباط ناسالم؟
در مجموع، من عاشق ترازو نیستم. مطمئنا ترازو در دنیای سلامتی و تناسب اندام جایگاه خاصی دارد و می‌تواند منبع مفیدی باشد، اما بیشتر از حد، به سرچشمه‌ی اضطراب، استرس، و ناامیدی تبدیل خواهد شد. البته وزن، موضوعی است که با متناسب‌تر شدن، سالم‌تر شدن، و جذاب‌تر شدن در ارتباط است. اما بسیاری از مردم، ارتباط ناسالمی با ترازوهایشان دارند. شاید شما هم چنین اشخاصی را بشناسید. شاید؟

سنگینی، همیشه بد نیست!
قبل از اینکه من سراغ ۱۰ اشتباه رایج استفاده از ترازو بروم، به یاد داشته باشید که از نظر سلامتی، ترکیب بدن بسیار مهم‌تر از وزن بدن می‌باشد. بعضی از افراد سنگین وزن، چربی نسبتا کمی دارند، و بعضی از افراد سبک وزن‌تر، درصد چربی بدن بالایی دارند (که البته آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد).

با توجه به یک نمودار قد و وزن معمولی، من در حال حاضر چاق هستم و حدود ۱۳ کیلوگرم اضافه وزن دارم. در واقع من وزن نسبتا زیادی دارم، اما اصلا چاق بنظر نمی‌آیم. درصد چربی بدن من در حال حاضر، در حدود ۱۲٪ است. در واقع، نمی‌خواهم لاغرتر باشم، زیرا این کار برای من به معنی از دست دادن عضله است. می‌بینید؟ موضوع، همیشه وزن نیست. حالا با تمام چیزهایی که می‌دانید، در چه زمانی نباید از ترازو استفاده کنید؟

1 - اکثر روزها
وزن کردن روزانه در بیشتر موارد، غیر ضروری و ناسالم است و اغلب منجر به افکار و رفتار وسواسی می‌شود. در بیشتر مواقع برای اکثر افراد، وزن کردن بطور هفتگی مناسب خواهد بود.

2 - وقتی در محل دیگری هستید
بهتر است که همیشه خودتان را با یک ترازو وزن کنید. به این ترتیب، حتی اگر ترازو کاملا تنظیم نباشد، شما در مورد کاهش یا افزایش وزنتان به نتایج دقیق‌تری دست پیدا خواهید کرد.

3 - وقتی ترازو ارزان قیمت باشد
بعنوان یک اصل، هر چه ترازو ارزانتر باشد، دقت آن کمتر است. تجربه‌ی من این است که اکثر ترازوهای داخل حمام، معمولا در وزن‌های پایین، دقیق نیستند. در ۲۰ سال گذشته، من به شکایت‌های مردم در مورد اینکه ترازوهای باشگاه، آنها را سنگین نشان می‌دهد، گوش کرده‌ام. متاسفانه برای آن افراد، این ترازوها بسیار دقیق هستند.

4 - هنگامیکه ساعت ۸ شب است و شما هم شام سنگینی خورده‌اید
در شرایط عادی، همه‌ی ما در پایان روز، سنگین‌تر هستیم، نه چاق‌تر! این اختلاف طبیعی، به این معناست که کسی مانند من، می‌تواند در شب براحتی ۳ تا ۴ کیلو سنگین‌تر باشد. به همین دلیل، بهتر است که ما همیشه در یک زمان از روز، روی ترازو برویم. ترجیحا، در اول صبح که از خواب بلند می‌شویم.

5 - وقتی لباس‌های سنگین پوشیده‌اید
لباس‌ها می‌توانند تا ۴ کیلو وزن داشته باشند! بنابراین برای دقت بیشتر، ترجیحا خودتان را بدون لباس وزن کنید. اگر ممکن نیست، تا جایی که امکان دارد لباس کمتری بپوشید و در هر بار وزن کردن، از همان لباس استفاده کنید.

6 - بلافاصله بعد از اینکه تمرین شدیدی انجام داده‌اید
مگر اینکه میزان نوشیدن مایعات و از دست دادن آب بدنتان را قبل و بعد از تمرین اندازه گرفته باشید، خودتان را پس از یک تمرین شدید وزن نکنید. از دست دادن ۲ کیلو از آب بدن در طول یک جلسه‌ی تمرینی یک ساعته، آسان است. بنابراین خودتان را با کاهش موقت وزنتان فریب ندهید! آب، چربی نیست، و یک لیتر آب یا عرق دقیقا یک کیلو است.

7 - هنگامیکه ترازو روی فرش است
مطمئن شوید که ترازو روی یک سطح محکم مانند کاشی، چوب و بتن باشد، در غیر اینصورت آنچه روی ترازو می‌خوانید، ممکن است صحیح نباشد.

8 - روزهای خاصی از ماه
می‌دانم که شما خانم‌ها نیازی به توضیح من ندارید، اما بله، در دوره‌ی قاعدگی زنان که معمولا بین ۲ تا ۷ روز در ماه است، وزن شما بعلت احتباس آب، بطور موقت بالا می‌رود. بهتر است که در طول این دوره، از وزن کردن خودتان خودداری کنید.

9 - وقتی که فکر وزن کردن، شما را دچار اضطراب می‌کند
رفتن روی ترازو به طرز فکرتان بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید و باور دارید که یک تجربه‌ی استرس آور است، همینطور هم خواهد بود. وزن کردن، می‌تواند یک تمرین ساده‌ی جمع آوری داده، یا یک اتفاق پریشان کننده باشد.
اگر نمی‌توانید ترستان از ترازو را کنترل کنید، شاید بهتر باشد برای مدتی از یک ابزار ارزیابی دیگر استفاده کنید. اندازه گیری هفتگی دور کمر، تست ماهیانه‌ی ترکیب بدن، و انواع آزمایش‌های تناسب اندام، همگی جایگزین‌های مناسبی هستند.

10 - وقتی که از ظاهر، احساس، و عملکردتان راضی هستید
اگر خوب بنظر می رسید، احساس خوبی دارید، و سالم هم هستید، اعداد چه اهمیتی دارند؟



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : fitnessmagazin.ir



مطالب پیشنهادی :
با خوردن این سبزی خام لاغر می شوید
برای لاغر شدن به جای شام میوه بخوریم یا نه؟
یک رژیم کامل و موثر برای کاهش وزن
بهترين راه برای لاغری بعد از زايمان
چاقی کودک مان از کجا آب می خورد؟