آیا می‌دانستید که بین «غذا خوردن سالم» و «غذا خوردن برای از دست دادن چربی» تفاوت وجود دارد؟
آیا می‌دانستید که بین «غذا خوردن سالم» و «غذا خوردن برای از دست دادن چربی» تفاوت وجود دارد؟
وقتی من هر یکشنبه در کلاس اردوی آموزشی TRX تمرین می‌کردم، شکایت‌های زیادی از کسانی می‌شنیدم که سالم غذا می‌خورند، اما واقعا هیچ تغییری در بدنشان نمی‌بینند.
 
خلاصه‌ی سابقه‌ من
قبل از اینکه چند نکته مفید برای رفع شک و تردیدتان بیان کنم، اجازه دهید که یک سابقه‌ی کوتاه از کارهایی که در زندگی‌ام انجام داده‌ام را برایتان بگویم.
در حدود 7 سال قبل، متوجه شدم که در شکمم احساس فشار و استرس می‌کنم. بعد از ساعات طولانی کار کردن در اداره، تمام روز نشستن و کم تحرکی، متوجه شدم که انرژی‌ام کاهش یافته و بیش از حد خسته‌ام و درد معده‌ی غیر قابل تحملی دارم.
برای کاهش استرس از طریق فعالیت فیزیکی، شروع کردم به دویدن در صبح زود و در نهایت به یک کلاس آموزش گروهی علاقمند شدم که از TRX استفاده می‌کرد. (بندهای انعطاف پذیری که از سقف آویزانند و حرکت اعضای بدن را بهبود می‌بخشند).
 
2 سال طول کشید تا در این رشته ماهر شوم و بعد از تشویق یکی از مربیانم برای گرفتن گواهینامه، صبح‌ها قبل از رفتن به اداره، شروع به تدریس در کلاس‌ها کردم. فقط برای الهام بخشیدن به مردم گرفتار و اینکه به آنها بگویم که هم می‌توانند شغل و خانواده‌ی فوق العاده‌ای داشته باشند، و هم بدن‌هایی سالم. از آن به بعد، اینکار ماموریت من در زندگی بوده است.
 
سالم غذا خوردن در مقابل غذا خوردن برای از دست دادن چربی
بعد از 5 سال درس دادن در کلاس‌ها، همیشه افراد فعال و مشغولی را می‌دیدم. اکثر آنها برای اینکه احساس خوبی داشته باشند و شاید چند کیلو وزن کم کنند و برای افزایش قدرت و سلامتی به آنجا می‌آمدند.
به عنوان کسی که عاشق غذاهای با کیفیت و خوشمزه است، باید به یاد داشته باشیم که غذای سالم، لزوما غذایی نیست که به کاهش اضافه وزن شما کمک کند.
 
به این ۳ نکته توجه کنید و تعیین کنید که هدفتان چیست؟ غذا خوردن سالم یا کاهش اضافه وزن؟
نکته ۱: مفهوم غذا خوردن سالم را درک کنید
غذا خوردن سالم، به این معناست که شما غذاهایی مصرف می‌کنید که از نظر مواد مغذی برای فعالیت‌های بدنی و سلامت کلی مفید هستند. بعنوان مثال، می‌تواند شامل آووکادو برای چربی‌های سالم، سیب زمینی شیرین برای آهن، کوینولا برای فیبر، نمک دریا برای مواد معدنی یا مقدار زیادی میوه برای ویتامین‌ها باشد.
هیچ یک از این مواد، به هیچ وجه بد نیستند اما این بدین معنی نیست که به شما در کاهش وزن هم کمک می‌کنند!
 
نکته ۲: مفهوم غذا خوردن برای از دست دادن چربی را درک کنید
راه‌های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد: گرسنگی کشیدن، خوردن پودرهای پروتئین فراوری شده، و ورزش زیاد تنها چند مورد از گزینه‌های تایید نشده هستند. در عوض، ما این کار را ساده، سبک، و با انگیزه انجام می‌دهیم. غذا خوردن برای از دست دادن چربی به روش ما شامل:
 
1 - خوردن غذاهای مفید مغذی، فراوری نشده و کم شکر (لیست زیر را ببینید)
 
2 - کنترل عوامل استرس زا (محیط اطراف، مشکلات مردم، امور مالی و… را مدیریت کنید)
 
3 - افزایش زمان خواب و استراحت (حدود ۷ تا ۸ ساعت)
 
4 - ترکیبی از تمرینات چالش برانگیز (به تمریناتی فکر کنید که نمی‌توانید به آسانی و به سرعت آنها را انجام دهید)
 
5 - انجام فعالیت‌های روزانه (بجای ۳۰ دقیقه تمرین در باشگاه، به فعال بودن در تمام طول روز فکر کنید)
 
6 - تفریح کنید (وقتی شما از زندگی لذت می‌برید، می‌رقصید، لبخند می‌زنید و حتی در لحظه زندگی می‌کنید، هورمون‌های بدنتان تغییر می‌کنند)
 
نکته ۳: بدانید که هدفتان چیست (و بر اساس آن غذا بخورید)
چه هدف شما خوردن غذاهای سالم و مغذی است، و چه هدفتان کاهش چند کیلو وزن است، برای شما پیشنهاداتی داریم که باید آنها را دنبال کنید. اگر نمی‌دانید که هدفتان چیست، لازم است که از اول شروع کنید. بفهمید که چه چیزی می‌خواهید و همان را دنبال کنید.
 
سالم غذا خوردن
غذاهای کامل و طبیعی
اگر بسته بندی است شامل حداقل مواد تشکیل دهنده باشد (مانند ماست)
در صورت امکان، غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
تازه، ساده و خوشمزه
با دقت غذا خوردن
سبزیجات: انواع مختلف سبزیجات و به مقدار زیاد
نشاسته: غلات سبوس دار، نه غلات فراوری شده
میوه: انواع مختلف میوه‌ها
پروتئین: پروتئین با کیفیت و ارگانیک (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
چربی: چربی‌های خوب (آووکادو، آجیل، ماهی و روغن زیتون)
غذا خوردن برای کاهش چربی
 
غذاهای کامل و طبیعی
اگر بسته بندی است شامل حداقل مواد تشکیل دهنده باشد (مانند ماست)
در صورت امکان غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
تازه، ساده و خوشمزه
با دقت غذا خوردن
سبزیجات : سرشار از فیبر، سبزیجات برگ دار، سبزیجات کلمی به میزان زیادی در هر وعده (کلم پیچ، برگ چغندر، کلم، اسفناج، کلم بروکلی) همچنین مقدار زیادی سبزیجات سرشار از آب (مانند خیار و کرفس)
نشاسته : حداقل ممکن (بعنوان مثال یک چهارم فنجان سبزیجات نشاسته‌ای / غلات مانند سیب زمینی شیرین، بادمجان، برنج قهوه‌ای، و کوینولا، که بهتر است بعد از ورزش خورده شوند)
میوه : ذغال اخته و توت سیاه عالی هستند. مصرف میوه‌های شیرین را به حداقل برسانید (بعنوان مثال انگور، پرتقال، آناناس و انبه)
پروتئین : پروتئین ارگانیک و با کیفیت (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
چربی : چربی‌های سالم بخورید (آووکادو، ماهی، روغن زیتون) اما مطمئن شوید که سهم مناسبی مصرف می‌کنید (یعنی ۸ تا ۱۰ عدد آجیل در هر وعده)
در نهایت اگر هدف شما کاهش چند کیلو وزن است، باید به دنبال کاهش شکر، نشاسته‌ی مصرفی و افزایش سبزیجات فیبردار باشید و از مصرف پروتئین با کیفیت لذت ببرید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : fitnessmagazin.ir