زمانی كه بدن خود را می‌كشم، احساس انعطاف پذیری پیدا می‌كنم. اما بلافاصله بعد از آن، دوباره این انعطاف پذیری را از دست می‌دهم،...

آیا باید ورزش‌های كششی انجام بدهم؟
  آیا باعث بلند شدن قد و لاغری می‌شود؟


پرسش:
اهمیت كشیدگی تا چه حد است؟ چند بار باید این كار را تكرار كرد؟ شنیده ام كه تا حد امكان باید این كار را تكرار كرد تا از گسترش بیش از حد ماهیچه‌ها جلوگیری كرد و لاغر و قد بلند شده از طرفی هم بعضی بر این باور هستند كه كشیدگی بیش از حد باعث آسیب می‌شود. یا از طرفی برخی از كارشناسان كشیدگی استاتیك را توصیه می‌كنند، برخی دیگر دینامیك.
زمانی كه بدن خود را می‌كشم، احساس انعطاف پذیری پیدا می‌كنم. اما بلافاصله بعد از آن، دوباره این انعطاف پذیری را از دست می‌دهم، من متوجه می‌شوم كه قدم بلندتر نمی شود. چرا بدن كشیده باقی نمی ماند؟

پاسخ: تقریبا هیچ چیزی بهتر از كشیدگی طولانی مدت نیست. اما آیا كشیدگی بدن تنها علاج كار می‌باشد؟ نه.
كشیدگی یك عمل درازسازی گروه ماهیچه ای مورد هدف است، كه اطراف مفاصل تنش ماهیچه ای را آزاد ساخته و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد، یا تحرك را رده بندی می‌كند.
بنابراین، اگر زرد پی‌های پشت زانوی شما كشیده شود، یك احساس شلی در پشت ساق پای خود پیدا می‌كنید كه می‌توانید جنبش مفاصل كپل و زانو خود را نزدیك این گروه ماهیچه ای بهبود ببخشید. اما پاهای خود را درازتر نمی سازید، و نمی توانید پاهای ماهیچه ای را به پاهای لاغرتر تبدیل بسازید.
 
چگونه می‌توان قد بلندتر شد یا از بیش از حد بزرگ شدن جلوگیری كرد؟

تنها راه برای دراز ساختن دست و پاها، بزرگ كردن سایز استخوانهاست (از لحاظ فیزیولوژیكی غیر ممكن است، مگركه فردی در حال رشد باشید).

تنها راه لاغر شدن، كاهش چربی از ناحیه مورد نظر می‌باشد. و با غذا خوردن به طور صحیح و سوزاندن كالری بیشتر می‌توان به این هدف دست پیدا كرد، كه با فعالیت بدنی كالری بیشتری سوزانده می‌شود.

بعضی از افراد حتی با ماهیچه ای بودن، لاغرتر به نظر می‌رسند. یعنی چربی كمی ماهیچه آنها را احاطه ساخته است. با انجام ورزش‌های كاهش وزن می‌توان تركیب بدنی را تغییر داد و چربی بیشتری را سوزاند. اما اگر چربی بدن شما خیلی زیاد است، این ورزش‌ها به تنهایی كارساز نیستند، بلكه مصرف كالری كمتر و انجام ورزش‌های بیشتری كمك كننده می‌باشند.

آیا كشیدگی زمان وزنه برداری از چاقی جلوگیری می‌كند؟ به هیچ وجه ! كشش نمی تواند از بزرگتر شدن ماهیچه جلوگیری كند، چرا که دو فرایند مجزا هستند. كشیدگی موقتا یك گروه ماهیچه ای را بزرگ می‌سازد. اما سایز ماهیچه با سختی فشار ماهیچه در ارتباط است، چه اینكه بدن فرد از لحاظ ژنتیكی ماهیچه بسازد، یا بیشتر از حد نرمال غذا بخورد.

چگونه افرادی که میرقصند قد بلندتر و لاغر می‌شوند؟
دلیل اینكه خیلی از کسانی که  میرقصند بلند قد و لاغر هستند، این نیست كه مدام در حال كشیدگی بدن خود می‌باشند. بلكه آنها ساعات زیادی را صرف سوزاندن كالری می‌كنند، یا به اندازه ای غذا می‌خورند كه با مصرف انرژی شان هماهنگی داشته باشد. بنابراین نسبت چربی بدن آنها خیلی پایین است، و ماهیچه‌هایی خیلی قوی دارند. همچنین ، رقاصان حرفه ای كه شما در سن‌های مختلف می‌بینید، به طور دقیق انتخاب می‌شوند. خیلی از آنها با وجود اینكه تمام روز را به كشیدگی عضلات خود می‌پردازند، قد كوتاه و خپل می‌باشند. چون كه نوع بدن آنها بیشتر ماهیچه ای می‌باشد
 
به این نكته توجه كنید:
ژیمناستیك‌ها به انعطاف پذیری رقاصان هستند، اگر بیشتر نباشند، اما بدنی ماهیچه ای تر دارند. ژیمناستیك‌های قد كوتاه تر اردودینامیك تر هستند، و دست و پاهای كوتاه تر بیشتر ماهیچه ای به نظر می‌رسند. برای هر دو ژیمناست‌ها و رقاصان، كشیدگی موثر می‌باشد، اما عامل تناسب اندام آنها نیست.

چگونه می‌توان كشش ماهیچه‌ها را ادامه داد؟

ماهیچه‌ها كشیده باقی نمی مانند، زیرا زمانی كه شما از یك موقعیت كششی جابه جا می‌شوید، دوباره ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند. و در حالیكه یك گروه از ماهیچه‌ها منبسط می‌شود، گروهی دیگر منقبض می‌شود. برای مثال ساق پای خود را در نظر بگیرید. 4 ماهیچه در جلو پا، و زرد پی‌ها 3 ماهیچه در پشت پا هستند. اگر زانوی خود را برای كشش آن 4 ماهیچه خم كنید، زردپی‌ها كوتاه می‌شوند. اگر پای خود را برای كشش پشت پا دراز كنید، آن 4 ماهیچه جلویی كوتاه می‌شوند. نمی توانید به طور دائم زانو را خم یا دراز نگه دارید، و اگر نه قادر به حركت نخواهید بود.
ماهیچه‌ها به دلایل مختلف سفت می‌شوند، ورزش زیاد، استرس از لحاظ روحی و جسمی و ضعیف بودن ماهیچه‌ها. كشیدگی به طور موقت تنش ماهیچه ای را رفع می‌سازد، اما عامل اساسی شناخته نشود، تنش باز برمی گردد.

آیا باید انعطاف پذیرتر شوم؟
هر چه بیشتر به كشش عضلات بپردازیم، انعطاف پذیرتر می‌شوید، اما چگونگی انعطاف پذیری مورد بحث است.
انعطاف پذیری با افزایش سن، كاهش می‌یابد، بنابراین به طور قطع انجام كارهایی كه باعث انعطاف پذیری می‌شوند، مهم می‌باشد. اما اگر بیش از حد انعطاف پذیر شوید، مفاصل سست تر می‌شوند و احتمال رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی بیشتر می‌شود.
 
بهترین راه كشیدگی چیست؟
راه‌های زیادی برای كشیدگی وجود دارد، از قبیل استاتیك، كه به معنی نگه داشتن یك موقعیت كشیده به مدت 2 تا 3 ثانیه یا بیشتر می‌باشد.
یا دینامیك یا با لیستیك كه كشیدگی در حال جنبش می‌باشد. این نوع از كشیدگی پرخطرتر می‌باشد، چرا كه امكان كشش خیلی سریع زیادتر می‌باشد. تكنیك‌های كششی تخصص شامل PNF می‌باشند، كه در آن در ابتدا یك ماهیچه را منقبض می‌سازید و سپس فورا آن را می‌كشید. همه این تكنیك‌های كششی، انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشند.

اما خود شما با تحرك بیشتر می‌توانید انعطاف پذیری خود را افزایش دهید. یا با پیاده روی یا انجام ورزش‌هایی كه انعطاف پذیری را افزایش می‌دهند، یا رده بندی جنبش مفاصلی خاص. این به این خاطر است كه گاهی اوقات هر ورزشی می‌تواند بدن را نرم تر بسازد.

متخصصان ورزشی آمریكا كشیدگی ماهیچه‌ها یا تاندون‌ها را حداقل 2 تا 3 روز در هفته و تكرار آنها را 3 تا 4 بار به مدت 10 تا 30 ثانیه توصیه می‌كنند.
**به خاطر داشته باشید كه زمانی كه بدن خود را گرم كردید، به این كشش‌ها بپردازید. یا در پایان تمرینات ورزشی یا وزنه برداری، و اگر فقط می‌خواهید به كشش‌ها بپردازید، حداقل 5 دقیقه تمرینات گرم سازی را انجام دهید.

رهنمود سلامتی: زردپی‌های پا را بكشید
 

بیشتر بدانید : برای قد بلند شدن چی بخوریم؟

 

تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ