در اینجا به این موضوع پرداخته ایم که چگونه غذاهای درجه یک و با ارزش غذایی بالا که توسط رژیم گیرنده ها ممنوع شده است، می تواند وزنشان را کم کند و در کاهش وزنشان موثر باشد.
 

وقتی می خواهید چندکیلو از وزنتان را کم کنید، لیست خوراکی های ممنوعه تان زیاد می شود. مثلا مصرف نان، سیب زمینی و برنج که کربوهیدرات فراوانی دارند و یا مصرف شکلات که چاق کننده است،
ممنوع می شود. اما شاید این سوال برایتان مطرح باشد که چگونه غذاهای مورد علاقه تان به کاهش وزن شما کمک می کند؟

رژیم ها نباید زیاد محدود باشد
میلتون استوک، یک متخصص تغذیه می گوید: غذاهای ممنوعه می تواند نتیجه معکوسی در رژیم داشته باشد.
میلتون می افزاید: بیشتر مراجعه کننده های من از غذاهایی که به آنها کمک می کند تا زیاده روی در خوردنشان را کنترل کنند یا باعث از بین بردن چربی های شکمی شان و کاهش وزنشان می شود، پرهیز می کنند. بدتر از آن، اینکه داشتن یک لیست غذایی نامحدود مثل این است که معده تان مانند یک کیسه پلاستیکی پر می شود. سرانجام این کیسه پلاستیکی منفجر می شود، همه غذاهای داخلش بیرون می ریزد.
 
اما کلید واقعی برای کاهش وزن چیست؟
ساری گریوز، عضو انجمن تغذیه آمریکا می گوید: مواد غذایی با کیفیت و با ارزش غذایی بالا را انتخاب کنید. در اینجا به این موضوع پرداخته ایم که چگونه غذاهای درجه یک و با ارزش غذایی بالا که توسط رژیم گیرنده ها ممنوع شده است، می تواند وزنشان را کم کند و در کاهش وزنشان موثر باشد.
 
نان
نان که شامل کربوهیدرات می شود، تولید مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین را بالا برده و ایجاد رضایت کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.
تینا فراستیر یک متخصص تغذیه می گوید: نان یک منبع غنی کربوهیدرات است که مغز برای تولید سروتونین به آن نیاز دارد. سروتونین احساس آرامش و راحتی و سیری را بالا می برد. زمانی که بدن کربوهیدرات را هضم می کند، انسولین را آزاد می کند و انسولین به تولید تریپتوفان در مغز که یک اسید آمینه است، کمک می کند. سپس تریپتوفان به سروتونین تبدیل می شود. زمانی که سطح سروتونین به حد مطلوب و بالایی می رسد، شما احساس آرامش و خوشحالی می کنید و کمتر هوس خوردن به سرتان می زند. اما وقتی سطح سروتونین پایین می آید، احساس افسردگی و کج خلقی، در شما ایجاد می شود و باعث پرخوری شما می شود.
 
 
پاستا
پاستا حاوی مقدار فراوانی مایع است که احساس سیری شما را دوچندان می کند. پاستای پخته شده و برنج حاوی 70 درصد آب هستند. طبق تحقیقی که در انجمن تغذیه بریتانیا انجام شده است، خوردن غذاهایی که مقدار فراوانی مایع دارند در مقایسه با غذاهای خشک، احساس سیری شما را طولانی تر می کنند. کربوهیدرات موجود در پاستا مانند نان سطح سروتونین را بالا برده و از پرخوری جلوگیری می کند. البته مقدار مناسب پاستای پخته یک دوم فنجان یا به اندازه یک ملاقه بستنی است.
 
 
سیب زمینی
سیب زمینی که از نشاسته تشکیل شده دیر هضم بوده و حاوی فیبر بالایی است که از چاقی جلوگیری می کند. در عین حال، سیب زمینی یکی از غذاهایی است که سوء تعابیر مختلفی درمورد آن وجود دارد. سیب زمینی از نوع سرخ کرده یا خیس خورده در خامه ترش به کاهش وزن کمک نمی کند اما وقتی سیب زمینی را می جوشانیم یا می پزیم، نشاسته موجود در آن، آب را به خودش جذب می کند و باعث برجسته شدن و باد کردن آن می شود. زمانی که سیب زمینی خنک می شود، مقدار نشاسته موجود در آن به شکلی درمی آید که مانع هضم آن می شود. برخلاف انواع دیگر فیبر، نشاسته در روده بزرگ تخمیر می شود و یک اسید چرب را به وجود می آورد که ممکن است توانایی بدن را در مقابل سوزاندن کربوهیدرات ها از بین ببرد. درعوض چربی های شما را می سوزاند. البته فراموش نکنید که مصرف مناسب و صحیح آن، سیب زمینی ای به اندازه یک مشت است.
 
 
کره بادام زمینی
کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی چربی های سالم است که به کوچک کردن شکم کمک فراوانی می کند. مطالعات نشان می دهد که رژیمی که به صورت تک بعدی از اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده باشد، مثل مصرف مقدار زیادی کره بادام زمینی و آجیل در رژیم، از تجمع چربی ها در قسمت میانی بدن جلوگیری کرده و میزان سوخت کالری را بالا می برد و درنتیجه در کاهش وزن بسیار موثر است. طی تحقیقی که اخیرا در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است، خانم هایی که دوبار یا بیشتر در هفته یک وعده آجیل یا کره بادام زمینی می خورند، نسبت به کسانی که به ندرت آجیل مصرف می کنند، یک پوند کمتر وزن اضافه می کنند. یک دلیل آن این است که خوراک مختصری که شامل کره بادام زمینی باشد در احساس سیری شما تا حدود دو ساعت ونیم کمک می کند. اما غذاهایی که فقط از کربوهیدرات تشکیل شده باشند مثل برنج، فقط 30 دقیقه به شما احساس سیری می دهد. از طرفی کربوهیدرات از ولع خوردن شما جلوگیری می کند درحالیکه آجیل و مغزجات به شما حس سیری می دهد.
 
پنیر
پنیر منبع غنی کلسیم است که کالری ها و چربی ها را می سوزاند . هر اونس(حدود 30 گرم) پنیر حاوی حدود 100 کالری و 5 گرم چربی است. طبق تحقیاتی که اخیرا صورت گرفته است، کلسیم موجود در پنیر در سوخت کالری و چربی تاثیر بسزایی دارد. البته این به به این منظور نیست که مصرف این ماده معدنی هورمون کالسیترول را آزاد می کند. کالسیترورل هورمونی است که باعث می شود بدن چربی ها را ذخیره کند. دانشمندان دانشگاه تنس دریافتند که افرادی که رژیم کم کالری دارند و شامل 300 تا 400 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه می شود به طور قابل توجهی وزن کم می کنند اما کسانی که همین میزان کالری را مصرف می کنند اما کلسیم کمتری مصرف می کنند کاهش وزن مطلوبی نخواهند داشت. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا خوردن غذاهای غنی از کلسیم تاثیرگذارتر از دریافت کردن مکمل های کلسیم است. میزان کلسیم موجود در هر اونس(حدود 30 گرم) پنیر 200 میلی گرم است. گفتنی است مصرف مناسب و صحیح پنیر 2 اونس(حدود 30 گرم) است.
 
شکلات تیره
راز خوردن شکلات تیره این است که از ولع خوردن جلوگیری می کند. طبق مطالعات اخیر، 97 درصد خانمها ولع خوردن را تجربه کرده اند و شکلات یک منبع غذایی بسیار مناسب برای آنهاست. ریچارد هیکسون، متخصص تغذیه بیمارستان آریزونا می گوید: مصرف گاه به گاه خوراکی های مورد علاقه تان بهتر از محروم کردن خودتان از آنهاست.وی ادامه می دهد: در واقع افرادی که سعی می کنند راجع به خوردن شکلات فکر نکنند، دو سوم بیشتر از افرادی که درمورد آن آزادانه صحبت می کنند، مصرف می کنند.
 
میوه
به طور کلی خوردن میوه میل به خوردن خوراکی های شیرین را از بین می برد و کم کالری است. بعضی از افرادی که رژیم می گیرند، خوردن این خوراکی کم کالری را نادیده می گیرند. اما طبق یک تحقیق جدیدی که در مجله مروری بر چاقی منتشر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوردن میوه با کاهش وزن همراه است. در یک مطالعه ای در برزیل، خانم هایی که 3 عدد سیب کوچک به غذای روزانه شان اضافه کردند طی 10 هفته بدون گرفتن رژیم 2 پوند (حدود 500 گرم) وزن کم کردند. اگرچه میوه حاوی مواد قندی طبیعی است اما سطح قند خون را بالا نمی برد . علاوه بر این میوه حاوی مقدار فراوانی آب و فیبر است و کالری کمی نیز دارد. حتی الامکان روزانه 3 واحد میوه بخورید اما هرگز آبمیوه های پرکالری مصرف نکنید. در ضمن، میانگین کالری در هر فنجان لیموی تازه 50، انگور60، توت فرنگی 70 و مرکبات 75 است.
 
 
گردآوری :گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
اسنکها به عنوان یک میان وعده سالم چه اندازه کالری باید داشته باشد؟
من ورزش می کنم اما وزنم کم نمی شود . چرا؟
آیا حتماً باید از مانیتور اندازه گیری ضربان قلب در تردمیل استفاده کنیم ؟
8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری
مواد غذایی بی نظیر برای چربی سوزی سریع
عجیب ترین رژیم های غذایی در دنیا!