پوست اطراف چشم، نازک‌ترين و ظريف‌ترين قسمت از پوست بدن است که بايد از 20 سالگی به بعد، حسابی مراقب‌اش باشيم تا چين و چروک زودهنگام روی آن ننشيند و پيری زودرس را نصيب‌مان نکند...

مصرف مشروبات الکلی، خندیدن بیش از حد و استفاده نکردن از کرم‌های دور چشم از جمله عواملی هستند که می‌توانند روند چروک افتادن پوست اطراف پلک را تسریع کنند و از آنجایی که چشم، اولین نقطه‌ای از صورت است که نظر دیگران به آن جلب می‌شود، بهتر است آنچنان از آن مراقبت کنیم که هرچه دیرتر، پیری و چین و چروک به سراغش بیایند. اگر با این حرف‌ها موافقید، 4 راهکار زیر را برای رهایی از پیری زودرس چشم‌هایتان به خاطر بسپارید.


عینک آفتابی بزنید
اگر خوب به چروک‌های دور چشم اطرافیان‌تان دقت کرده باشید، حتما دیده‌اید که برخی چروک‌های دور چشم، درست شبیه اثر پای پرندگان است! مسبب اصلی این نوع از چین و چروک‌ها، نور‌ آفتاب است. شما معمولا به توصیه متخصصان پوست، پیش از خارج شدن از منزل، کلی ضد آفتاب به تمام صورت‌تان (جز اطراف چشم‌هایتان ) می‌زنید. حالا حسابش را بکنید که این طوری پوست دور چشمتان بدون هیچ‌ گونه محافظتی در برابر نور آفتاب قرار می‌گیرد و بیش از پیش، خشک و شکننده می‌شود و شما تازه این شکنندگی و چروک‌ها را اواخر 20 سالگی و اوایل 30 سالگی می‌بینید و به فکر درمان می‌افتید. این می‌شود که به دنبال هزار جور کرم مختلف می‌گردید! بنابراین بهتر است که همه افراد، حتی بچه‌ها، از عینک آفتابی ( مخصوصا در روزهای گرم و آفتابی ) استفاده کنند و همیشه اطراف چشمشان را با کمی کرم دور چشم یا حتی مرطوب‌ کننده،‌ نرم و مرطوب نگه دارند. 
هیچ‌ گاه فراموش نکنید که نور آفتاب می‌تواند به سرعت باعث چروک خوردن پوست‌های خشک شود. ضمنا می‌توانید از پماد ویتامین A هم برای نرم و لطیف نگه داشتن پوست اطراف چشم و خط لبخندتان کمک بگیرید. پماد ویتامین A، کم‌خرج‌ترین پمادی است که می‌توانید دور چشم‌هایتان بمالید و با این کار باعث افزایش تولید کلاژن در زیر پوست این ناحیه شوید. این را هم باید گفت که استفاده از کرم، پماد و عینک‌های آفتابی غیر استاندارد و نامناسب، نه تنها از چروکیدگی چشم‌هایتان جلوگیری نمی‌کند؛ بلکه باعث تسریع این امر هم می‌شود.


حواستان به آلرژی‌ زاها باشد
دکتر رانلا هیرش، استاد پوست و موی دانشگاه کمبریج، می‌گوید: « آلرژی‌های فصلی و آلرژی به مواد غذایی مختلف، از مهم‌ترین دلایل پف کردن چشم است.» بنابراین اگر دوست ندارید که صبح‌ها با چشم‌هایی پف‌آلود به محل کارتان بروید یا دوست ندارید که در یک میهمانی دوستانه با چشم‌هایی قرمز و متورم حاضر شوید، عوامل آلرژی‌زا را در خودتان پیدا کنید و اگر می‌توانید با آنها روبه‌رو نشوید ( مثلا اگر به فلفل حساسیت دارید، آن را نخورید ) و اگر آلرژی‌تان فصلی است و گریز از آن برایتان امکان ندارد، به مدت 2 تا 3 هفته، روزی 1 قرص آنتی‌هیستامین مصرف کنید. 
استفاده از رول‌های ضد پف‌آلودگی موجود در داروخانه‌ها هم می‌تواند ورم چشم‌هایتان را از بین ببرد. فقط حواستان باشد که این رول‌ها را درون فریزر نگهداری کنید تا هم مدت زمان ماندگاری‌شان بیشتر شود و هم کارایی‌شان بهتر شود! در ضمن، یادتان نرود که برای جلوگیری از قرمزی و ورم کردن چشم، هیچ‌گاه نباید آن را با دستان‌تان محکم بمالید. به جای این کار می‌توانید صورتتان را با آب خنک بشویید و 10 دقیقه چشمان‌تان را ببندید و یک حلقه خیار روی آنها قرار دهید تا خستگی‌شان از بین برود و بیش از پیش شاداب به‌نظر برسند.


همیشه پوست اطراف چشمتان را روشن نگه دارید
چند دلیل مختلف برای تیرگی پوست اطراف چشم وجود دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل، وراثت و عوامل ژنتیکی است. دومین دلیل، آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید به این بخش از پوست است و آخرین دلیل هم خودتان هستید! شما می‌توانید با یک آرایش نامناسب و غلط، کاری کنید که پوست اطراف چشم‌هایتان تیره‌تر از آنچه که هستند، دیده‌ شوند.


مراقب افتادگی پلک‌هایتان باشید
هرچه سن بالاتر می‌رود، روند تولید کلاژن در پوست اطراف چشم کندتر می‌شود و چشم‌ها نرمی و انعطاف‌‌پذیری سابق‌شان را از دست می‌دهند. این می‌شود که شما با افزایش سن با پدیده افتادگی پلک‌ها و پیر به‌ نظر رسیدن چشم‌هایتان مواجه می‌شوید. به همین خاطر باید پیش از اینکه این اتفاق برایتان بیفتد، با یک متخصص پوست مشورت کرده و از کِرِم‌‌های کلاژن‌ساز برای پلک‌های بالایی‌تان استفاده کنید تا روند افتادگی پلک را در خودتان هرچه بیشتر عقب بیندازید. 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir



مطالب پیشنهادی :
انواع مرطوب کننده های نیوآ را در منزل تان درست کنید
بهترین پایه برای آرایش چیست؟
آموزش رنگ موی فانتزی + عکس
دو مدل موی زیبا برای کسانی که موهای صافی دارند
8 مدل زیبا برای آرایش چشم