حتما تا به حال هنگام عبور از خيابان نگاهي به اطرافتان انداختهايد؟ اگر خوب توجه كنيد متوجه خواهيد شد كه خيابانهاي شهرها مخصوصا كلانشهري مثل تهران مبدل به فستيوال بزرگي براي انواع مدها شده است

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در اين فستيوال به نمايش گذاشته مي‌شود، مدل‌هاي متفاوت مو است. گذشته از آقاياني كه به تازگي موهايشان را در آرايشگاه‌هاي مدرن كه بيشتر مدل‌هايشان را از آرايشگاه‌هاي زنانه گرفته‌اند، آرايش مي‌كنند، اين مدل‌هاي گوناگون، موهاي زنان است كه سبب جلب توجه تمام رهگذران اعم از مردان و خود خانم‌ها مي‌شود.
اين امر سبب شد ما نيز سري به چند آرايشگاه زنانه بزنيم تا متوجه شويم اين مدل‌هاي جديد مو و آرايش از كجا و چگونه

وارد كشور مي‌شود و چگونه است كه همگان ترجيح مي‌دهند كه از اين مدل موها استفاده كنند.


زنان، عاشق زيبايي
خانم احمديان، مدير آرايشگاه عروس عرب مي‌گويد: از آنجا كه زنان ايراني توجه بسيار زيادي به زيبايي و ظاهر خود دارند، هميشه سعي بر آن دارند تا با مراجعه به آرايشگاه‌هاي مدرن و به روز، جديدترين مدل‌ها را پيدا كنند و از آنها استفاده كنند. در گذشته كه امكاناتي چون ماهواره و مجله‌هاي مد خارجي وجود نداشت، مدل‌هايي كه هنرمندان و بازيگران موهايشان را به آن شكل در مي‌آوردند، ژورنال آرايشگاه‌ها بود ولي امروز با اين همه مراكز اكران جديد‌ترين مدل‌هاي مو هر روز چند مدل جديد ميان خانم‌ها بورس مي‌شود و ما نيز مجبوريم هرچه سريع‌تر اين مدل‌ها را ياد بگيريم تا بتوانيم هر مدلي را كه مشتريان مي‌پسندند، برايشان اجرا كنيم.
به تازگي نه تنها ديگر هيچ توجهي به مدل‌هاي اصيل و سنتي موي ايراني نمي‌شود، بلكه هركسي كه موهاي خود را به شكل‌هاي جديدتري در آورد ميان‌ سايرين از كلاس بالاتري برخوردار است و به گونه‌اي خود را مدرن‌تر از ديگران مي‌داند.


در آرايشگاه‌ها چه مي‌گذرد؟

 اما سالن‌هاي آرايش و زيبايي زنان تنها مختص مو نيست بلكه بزرگ‌ترين مركز جمع شدن خانم‌ها كنار يكديگر است كه بتوانند يك دل سير با يكديگر درد دل و غيبت كنند؛ البته شايعه‌پراكني نيز جزو اصلي‌ترين مسائل اينگونه مكان‌ها به شمار مي‌رود. هر كس هر موضوع جديدي را كه شنيده باشد مطرح مي‌كند و مابقي جمع بر روي آن حداقل يك ساعت به بحث و بررسي مشغول مي‌شوند.
خانم زحمت‌كش، مدير آرايشگاه نيلوفر مي‌گويد: اولين كساني كه از اتفاق‌هاي رخ داده در محل مطلع مي‌شوند، ما آرايشگرها هستيم؛ چرا كه هنگامي كه مشتري‌هاي ما در حال انتظار نوبت هستند، براي آنكه حوصله‌شان سر نرود مجبورند با يكديگر صحبت كنند و بعد از آنكه ديگر غيبت‌ها و درددل‌ها تمام شد. بحث حول محور وقايعي است كه در محل رخ مي‌دهد. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم مجبور به گوش كردن به صحبت‌هاي آنها هستيم.
يكي ديگر از مهم‌ترين مسائلي كه به تازگي در سالن‌هاي آرايش زنانه ظهور كرده است كارهايي است كه مكمل زيبايي موي خانم‌ها مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توانيم به تاتوهاي ابرو، دور چشم، دور لب، كاشت ناخن و ساير خدمات از اين قبيل اشاره كنيم.
شايد بتوانيم بگوييم كه آرايشگرها، درس نخوانده دكتراي جراحي زيبايي دريافت كرده‌اند و هر كاري را كه بخواهند انجام مي‌دهند. حال كار ايشان قانوني است يا خير يا اتحاديه صنف آرايش زنانه مطلع‌ از اين موضوع هست يا خير، بماند.
بساط‌هاي خريد و فروش، يكي از مهم‌ترين اركان آرايشگاه‌هاي زنانه‌اند؛ بيشتر لباس‌هاي خواب، شال، روسري، لوازم آرايش، بدلي جات و ... در مواردي CD فيلم يا موزيك‌هاي جديد هم ديده شده كه مي‌فروشند.
حرف موسيقي شد، يادمان رفت بگوييم توي آرايشگاه معمولا موزيك هم پخش مي‌شود. در اين مورد هم گر‌چه دستور رسيده كه فقط حق پخش موسيقي‌هاي بي‌كلام دارند، اما گاهي كه خانم‌ها فضا را خودماني مي‌بينند، از آهنگ‌هاي روز غافل نمي‌شوند.
بيشتر موزيك‌هاي بي‌كلامي كه استفاده مي‌كنند هم موزيك كارهاي معروف ايراني است كه بدون صداي خواننده پخش مي‌شود، يا تركي‌‌هاي معروف به استامبولي!
اين كارناوال ساكن، يك چيز كم دارد، اگر گفتيد چه؟ اينجور خانم‌ها به چه چيز ديگري علاقه‌مندند. بله، فال! انواع و اقسام فال‌ها در آرايشگاه‌هاي زنانه رواج دارند. از فال قهوه و چاي و حافظ بگيرد تا ورق‌هاي «تاروت» كه چون هنوز درست شناخته نشده، خيلي‌ها جلويش ضعف دارند و كلي مايه تفريح و سرگرمي و بازارگرمي در آرايشگاه‌ها مي‌شود.


حادثه در آرايشگاه

 

اما هميشه مسائل در آرايشگاه‌ها به خوبي و خوشي ختم نمي‌شود. گاهي اوقات نيز حوادث تلخي رخ مي‌دهد كه چشم‌هاي همه را اشكبار مي‌كند.
بدترين حادثه‌اي كه در آرايشگاه‌هاي زنانه ايران رخ داده برمي‌گردد به سال‌ها قبل يعني سال 1359 شمسي. در يكي از روزهاي اين سال سه عروس مثل دسته‌گل همزمان زير دستگاه سشوار بودند، سه راهي تقسيم برق اتصال كرد و طفلكي‌ها، هر سه‌تايشان، پرپر شدند. اين اتفاق در يكي از آرايشگاه‌هاي معروف رخ داد. دليل حادثه، استفاده از تنها يك سيم رابط براي دستگاه‌هاي پرمصرف سشوار حرفه‌اي بود.
جدي نگيريد
بد نيست بدانيد كه از عوامل جلب مشتري فقط مهارت آرايشگر مهم نيست و امور ديگري هم در آن تاثير دارد كه از نظر خانم‌ها حتي مهم‌تر از مهارت است. حالا وقت آن رسيده تا راز مهمي را برايتان فاش كنم.
رازي كه در آرايشگاه‌هاي زنانه نهفته است: آنها به «دست آرايشگر» به شدت اهميت مي‌دهند و به «آمد داشتن» آرايشي كه طرف برايشان انجام مي‌دهد، اعتقاد دارند. حتي خود آرايشگرها هم خيلي محكم درباره اين قضيه حرف مي‌زنند و مي‌گويند: «اگر بيشتر مردم درباره‌اش حرف مي‌زنند، ما خودمان بارها اين قضيه را به چشم ديده‌ايم.»

توصيه
در پايان به شما خانم‌هاي محترمي كه قصد رفتن به آرايشگاه‌هاي مختلف را داريد توصيه مي‌كنيم حتما به مهارت استادكار آرايشگر در وهله اول و در مرحله بعدي حتما از بهداشت و جواز صاحب سالن زيبايي اطلاع كامل حاصل فرماييد؛ چرا كه در آرايشگاه‌ها اگر به بهداشت توجه كامل نشود احتمال سرايت انواع بيماري‌هاي پوستي از شخصي به شخص ديگر وجود دارد.