سئوالی كه معمولا" مطرح می‌گردد اینست كه چرا برای برخی خانمها حجیم ماندن موهایشان حائز اهمیت می‌باشد و چرا برخی افراد موهای نرم و....
 
 
-  فاكتورهای موثر بر حجم موها :
 سئوالی كه معمولا" مطرح می‌گردد اینست كه چرا برای برخی خانمها حجیم ماندن موهایشان حائز اهمیت می‌باشد و چرا برخی افراد موهای نرم  ، لخت ، غیر جذاب و  چسبیده به سر دارند و در عوض برخی همیشه موهای پر ، با حالت ارتجاعی و زیبا دارند؟

 این مهم به موارد زیر بستگی دارد :
• قطر و سایز موها :  هر یك از تارهای مو چه قطر و سایزی دارند.
• دانسیته موها : یعنی چه مقدار مو بر روی سر قرار دارد.
• نرمی موها : یعنی تا چه حد مو قادر است از سطح سر فاصله بگیرد و این فاصله را حفظ كند .
• مواج بودن موها : یعنی تا چه حد مو ،  موج  و فر طبیعی دارد.
• اصطكاك موها : هریك از تارهای موی سر تا چه حد سر و لیز است .
• چسبندگی موها : تا چه حد موهای سر به یكدیگر می‌چسبند .

الف- قطر موها :
قطر موی انسان از 40 تا 120 میكرون متفاوت است . ساختار و بافت مو  معمولا در گروههای زیر تقسیم بندی می‌شوند :
 موی نازك : كمتر از 60 میكرون
موی  متوسط : 60 تا 80 میكرون
موی ضخیم : بزرگتر از 80 میكرون
متاسفانه قابلیت بسیار كمی برای افزایش دائمی  قطر مو  وجود دارد . اما می‌توان با سالم نگاه داشتن ساقه مو تا حد امكان  افزایش قطر مو را به بیشترین حد ممكن رساند . بعبارتی  همواره بایستی  از یك رژیم غذایی خوب و متوازن استفاده نمود زیرا هر گونه فقر مواد غذایی سبب كاهش قطر مو می‌شود .
 
توصیه متخصصان اینست كه :
محصولات استایلینگ شبیه موس و یا ژل با تشكیل فیلم پلیمری در اطراف  مو‌ها می‌توانند قطر موها را تا دو برابر افزایش دهند .

ب- دانسیته :
دانسیته مو یعنی تعداد موهای موجود در یك سانتی متر مربع از پوست سر .
بطور متو سط اغلب افراد بالغ بین 10000 تا 150000 مو بر روی سرشان دارند به عبارتی دیگر 175 تا 300 مو در هر سانتی متر مربع وجود دارد . این تعداد ، گستره  وسیعی است كه متغیر‌های زیادی  از جمله سن و ژنتیك افراد در آنها نقش دارند به همین دلیل حتی برخی افراد تا دو برابر بیشتر از مقدار ذكر شده ، موی سر دارند .

چرا دانسیته مو مهم است :
1- اگر شما دانسیته موی بزرگتری داشته باشید، شما موی بیشتری دارید
و طبعا دم اسب  ضخیم تری هم خواهید داشت.

2- زمانی كه موها به یكدیگر نزدیكترند آنها به یكدیگر كمك می‌كنند تا راست و مستقیم بایستند .
 
در واقع دانسیته موی سر عملا در دوران كودكی بیشترین مقدار را داراست
و با گذشت زمان و پیر شدن افراد كاهش می‌یابد.  بیشترین دانسیته  مو در سنین 16 سالگی  است  و سپس تا سن 50 سالگی كاهش می‌یابد تا زمانیكه این كاهش شدیدتر خواهد داشت .
 
ساده ترین كاری كه می‌توان برای نگهداری دانسیته موها انجام داد، سالم نگه داشتن مو  و پوست سر است .
بایستی  از كشیدن و شانه كردن شدید موها  و بستن محكم آنها به شكل دم اسبی خودداری نمود .
برای سالم ماندن پوست سر نیز در صورت نیاز از شامپو‌های ضد شوره استفاده شود تا  خارش و كشیدگی پوست سر كمتر حس گردد همچنین  ریزش موی شدید كه آلوپسیا  نامیده می‌شود ممكن است توسط درماتولوژیست معالجه گردد.

همچنین در هنگام  انتخاب یك محصول برای موهای نازك بهتر است از موس استفاده شود زیرا آنها سبك وزن بوده و براحتی بر روی مو پخش شده و تا ریشه مو می‌رسند و حدالامكان از محصولات مومی و سنگین، مانند برخی كرمها و ... خودداری شود زیرا ممكن است باعث چسبیدن  مو‌های نازك شوند و ظاهرا"  حجم موها كمتر بنظر برسند .

ج- سختی و سفتی مو :
معنای اصطلاح سفتی به بیان دیگر به قابلیت و توانایی صاف و سفت ایستادن مو بر روی سر بر می‌گردد . متاسفانه سفتی فاكتوری است كه مستقیما" با ضخامت مو مرتبط است . هر چقدر مویی نازكتر باشد سفتی آن كمتر است .

افزایش سفتی مو بوسیله محصولات استایلینگ، بواسطه پلیمرهای نگهدارنده آن است . این پلیمرها قادرند موقتا سفتی موها را با اتصالاتی كه بطور جمعی با موها  ایجاد می‌كنند  افزایش دهند . زمانی كه موها با همدیگركار می‌كنند سفتی و بلند شدن آنها طبیعی تر است . همچنین یك برش صحیح و كامل توسط آرایشگر در به حداكثر رساندن سفتی موها بسیار مهم است ، بافت و لایه‌های مو این امكان را فراهم  می‌سازند كه موها با یكدیگر كار كنند و سفتی و بلند شدن بیشتری داشته باشند . 
برای بدست آوردن انسجام بیشتر، بایستی از مومهای استایلینگ استفاده شود .

د- انحنا :
این یكی از مثالهای زیبا است موهای مواج و یا انحنا دار نسبت به موهای مستقیم فضای بیشتری را بخود اختصاص می‌دهند .
با استفاده از یك استایلر مانند موس و یا ژل می‌توان به موها انحنا داد . حرارت نیز ، پلیمر‌های استایلینگ را ذوب كرده و آنها جریان می‌یابند، بنابراین تماس مو به مو افزایش یافته و یك نگهداری  طولانی تر و بهتر ایجاد می‌شود . همچنین افزایش موج و انحنا طبیعی موها ، یك راه آسان برای ایجاد حجم طولانی مدت موها خواهد بود .
 
علاوه بر آن با استفاده از یك برس گرد و ترجیحا هم شكل موها بطوریكه برس در انگشتان  فرو رود به بلند شدن ریشه موها كمك می‌كند، از این جهت می‌توان از فلز گرد داغ  مانند بابیلیس برای افزایش حجم انتهای موها استفاده كرد .

ه- اصطكاك :
اصطكاك و یا عدم یكنواختی تار مو ، بر حجم موها  اثر خواهند گذاشت. معمولا افرادی كه موهای نازك دارند تمایلی به استفاده از نرم كننده‌ها ندارند . ولیكن بایستی دانست كه حتی موهای نازك نیز احتیاج به مقدار معینی نرم كننده حاوی سیلیكون ( البته سیلیكونهایی كه به سرعت تبخیر شوند تا سنگینی برروی مو ایجاد نكنند)  دارند . در واقع بهترین حالت استفاده از یك نرم كننده حجم دهنده است كه مو را مرطوب و از سنگین شدن  محافظت می‌كند .
 
به همین دلیل اغلب خانمهایی كه موهای نازك دارند بایستی مقدار كمتری از  نرم كننده‌های  موی سراستفاده كنند، چراكه مصرف بیش از اندازه نرم كننده‌های مو  اصطكاك موها را  از بین می‌برد و مو به حجم دلخواه نخواهد رسید . در واقع  اصطكاك كم مناسب می‌باشد چرا كه  اصطكاك زیاد می‌تواند سبب آسیب و شكستگی شدید موها شود.

در حقیقت ژلهای استایلینگ و موسها بطور موقتی اصطكاك را برای نگهداری استیل مو  افزایش می‌دهند، آنها همانند یك فیلم نرم به داخل مو می‌روند  و زمانی كه نسبتا  این فیلم خشك می‌شود آنها بطور موقت یك فاز چسبناك ایجاد می‌كنند ( در این حالت چسبناك شدن مناسب می‌باشد ) 
این امر كمك می‌كند تا موها در یك شكل و استیل مناسب باقی بماند تا زمانی كه موها خشك شود و زمانیكه فیلم كاملا خشك شد احساس چسبناك بودن متوقف شده و استیل مو تنظیم می‌شود .
راه دیگر افزایش اصطكاك ، رنگ كردن موها است . آزمایشات مختلف نشان می‌دهند كه بی رنگ كردن و‌های لایت موها اصطكاك میان موها را تا یك سوم  افزایش می‌دهند .
 
همینطور رنگ كردن باعث تغییر شیمی كوتیكول مو می‌شود و این تغییر در شیمی مو اصطكاك  موها را  افزایش داده در نتیجه موها پرپشت تر بنظر می‌رسند . البته بایستی با این نكته توجه نمود كه  بلیچ بیش از اندازه و یا تغییر رنگ زیاد از حد، موها را  بیش از اندازه زبر و درنتیجه آماده برای تخریب می‌سازد.

و - چسبندگی :
میزان تمایل برای چسبیدن به خود را چسبندگی گویند . دو نوع چسبندگی  می‌تواند به حجم مو ضربه بزند .
1. سنگینی ناشی از چرك و روغن موها ، می‌تواند موها را به یكدیگر و یا به پوست سر بچسباند .  بنابراین برای حجیم ماندن طولانی مدت موها ، بایستی آنها را كاملا تمیز نمود.

2. بار الكتریكی ساكن می‌تواند باعث پرواز مو و یا برعكس چسبیدن آنها به یكدیگر شوند. مانند دامنی كه در زنان به لباس زیر آنها می‌چسبد . اگر موها پس از برداشتن كلاه به گردن و یا صورت  بچسبد  این بدلیل بار‌های  الكتریكی ساكن  است . 

ذرات باردار:
مو براحتی می‌تواند بار الكتریكی تولید كند زیرا خاصیت تریبو الكتریك دارد و این بدان معنی است كه اگر مالیده شود بار الكتریكی تولید می‌كند و زمانی كه این بارها تجمع پیدا كنند ، سبب ایجاد بار الكتریكی ساكن می‌شوند . زمانی كه بار‌های مخالف یكجا جمع می‌شوند یكدیگر را خنثی كرده و جذب یكدیگر می‌گردند و اگر بارهای همنام در یك جا جمع شوند همدیگر را دفع خواهند كرد، این بدان دلیل است كه رطوبت موجود در هوا  به تخلیه بارهای الكتریكی از روی بدن  كمك می‌كند . معمولا هوای خشك زمستان مانند یك پوشش عایق برای بارهای الكتریكی عمل كرده و آنها را تقویت می‌كند .

در حقیقت استفاده از نرم كننده‌های حجم دهنده و محصولات استایلینگ ، مانند پلی كواترنیم و كواترنیم 18 وغیره  از تجمع بارهای الكتریكی بر روی موهای نازك جلوگیری می‌كنند . این اجزا خود باردار بوده و‌هادی جریان الكتریسیته هستند و  این بدان معنی است كه آنها به كاهش تجمع بار الكتریكی بر روی موها كمك می‌كنند، قبل از آنكه بار خودشان به اندازه كافی زیاد شده وحجم موها را كاهش دهند. در واقع با انتخاب صحیح محصولات استایلینگ می‌توان از تجمع چربی و بار الكتریكی بر روی موها جلوگیری نمود.  
همچنین بهتر است از یك شامپوی كلاریفائینگ  ( شامپو‌هایی كه حاوی كرم نیستند  مثل شامپو‌های گیاهی و یا شامپو‌های بچه ) هفته ای یك مرتبه استفاده شود . استفاده مداوم و دوره ای از یك نرم كننده از تجمع بارهای الكتریكی جلوگیری می‌كند و می‌بایست مقدار مناسبی از نرم كننده را بر روی موها  استفاده نمود.
 

بیشتر بدانید : كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

تهیه شده توسط: واحد تحقیق و توسعه پاکشو، مهندس علیرضا سخی– سارا نظری
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ