رضایتمندی و شادابی در محیط کار، نیازمند برداشتن گام های اساسی است که روزانه باید انجام دهید.
گاهی ‌اوقات تظاهر به خوش‌ بینی، موجب تقویت و رشد آن می‌ شود. خوش‌ بینی، نوعی تصمیم‌ گیری‌ است که کمک می‌ کند از شغل ‌تان راضی باشید.
واقعیت این است که دستیابی به شادابی یا دست کم خرسندی، خیلی مشکل نیست؛ اگر که به توصیه های زیر توجه کنید:

سعی کنید خوشبین باشد
خوش بینی، داشتن نگاه مثبت و امیدواری حتی در بدترین شرایط است. خوش بینی قابل یادگیری است. گاهی اوقات تظاهر به خوش بینی، موجب تقویت و رشد آن می شود. خوش بینی نوعی تصمیم گیری است که کمک می کند از شغل خود راضی باشید.

نگرش خود را تغییر دهید
علت نارضایتی بسیاری از کارکنان، نگرش منفی آنان به کار است. این افراد همیشه درگیر یک جنگ هستند که آیا عضو موثری برای سازمان محسوب می شوند یا خیر؟ با این ذهنیت که عضو مفیدی برای سازمان هستید، حس غرور خود را تقویت کنید.

قدرشناس شغل خود باشید
زندگی شما از طریق شغل تامین می شود. اگر بیکار بودید نمی توانستید نیازهای زندگی را برطرف کنید، بنابراین باید از شغل خود سپاسگزار باشید.

انتقاد از خود را کنار بگذارید
بسیاری از افراد وقتی مرتکب خطایی می شوند، احساس گناه و شرمساری می کنند. به جای تاسف، سعی کنید از این خطا در بهبود و رشد، درس بگیرید. انتقاد از خود را کنار بگذارید و سعی کنید خودتان را به دلیل دستیابی به موفقیت هایی هرچند جزئی تحسین نمایید.

با همکارانتان با نرمش و گذشت رفتار کنید
گذشت در هر شرایطی به ویژه در مورد افرادی که همه روزه آنان را می بینیم دشوار است. اگر کسی شما را آزرده خاطر یا نارحت کرد او را ببخشید؛ چرا که کینه ورزی بر سلامت جسم و روان، اثر منفی می گذارد.

از خودتان حمایت کنید
انسان وقتی زیر فشار روانی و انتقاد دیگران است به ندرت می تواند شاد باشد. بیشتر افراد ترجیح می دهند که در چنین شرایطی به جای مقابله به مثل، سکوت کنند یا اتاق را ترک کنند؛ اما شما چنین کاری را نکنید. اجازه ندهید فشار و تنش عصبی و انتقادها، ناامیدتان کند. محکم بایستید و از خودتان حمایت کنید. این اقدام موجب تقویت اعتماد به نفس می شود.

شایعه سازی نکنید
شایعه؛ اعتماد به نفس، روابط و اتحاد را از بین می برد و در عوض کینه و خصومت و بدبینی را به وجود می آورد و می تواند بهره وری را کاهش دهد. شایعه هیچ وقت جنبه مثبتی ندارد. افراد وقتی شایعه می سازند نمی دانند این رفتار چه عواقبی به دنبال دارد. اگر می خواهید درباره شما شایعه سازی نکنند، اجازه ندهید که برای دیگران شایعه بسازند.

صمیمی باشید
این یک واقعیت است که کار وقتی جذاب تر می شود که همکاران خود را دوست داشته باشید. وقتی با دیگران رفتاری دوستانه و مسالمت آمیز داشته باشید، محیطی همراه با محبت و صمیمیت به وجود می آورید.

انتظار تغییر داشته باشید و خود را برای آن آماده کنید
کارکنان بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تغییرها قرار دارند. این تغییرها شامل سازگاری با خط مشی ها و رویه ها و فناوری های جدید است. وقتی تغییرها رخ می دهد، افراد به لحاظ مسئولیت پذیری و توسعه فناوری جدید، احساس خطر می کنند. همواره به یاد داشته باشید که شادمانی در محیط کار نیازمند تلاش های مستمر است. شما نمی توانید نظاره گر افراد باشد و هیچ کاری نکنید فقط با آرزوی شادی، انتظار رخ دادن آن را داشته باشید.

رضایتمندی و شادابی در محیط کار، نیازمند برداشتن گام های اساسی است که روزانه باید انجام دهید. شادمانی را باید ایجاد و سپس آن را حفظ کرد. با تلاش اگاهانه و با استفاده از این روش ها به سادگی می توانید شادی را در محیط کار خود به ارمغان آورید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : hidoctor.ir



مطالب پیشنهادی :
نکاتی مهم برای سلامتی کارمندان
یوگا و محل کار
مواد غذایی مفید برای مبارزه با خستگی و بی حالی !
6 فایده داشتن رویکرد مناسب در محل کار
5روش برای کاهش خستگی چشم در کار با کامپیوتر