برای اینکه برنامه ریزی بهتری برای خرید و صرف پول در زندگی داشته باشیم همیشه باید راه های صرفه جویی در پول خرج کردن را هم در نظر بگیریم تا برنامه ریزی که انجام میدهیم کامل باشد.
برنامه ریزی مالی که هر کسی در زندگی اش دارد به میزان درآمد و بودجه ی خانواده در طول یک ماه بستگی دارد بنابراین همیشه باید با توجه به میزان درآمدی که داریم برای پوشاک، خوراک، هزینه های درمانی و... برنامه ریزی کنیم. اما برای اینکه برنامه ریزی بهتری برای خرید و صرف پول در زندگی داشته باشیم همیشه باید راه های صرفه جویی در پول خرج کردن را هم در نظر بگیریم تا برنامه ریزی که انجام میدهیم کامل باشد.

رعایت نکات کوچک در هنگام خرید یا توجه بیشتر به میزان خریدی که مورد نیازمان باشد هم باعث میشود که درست خرج کنیم و هم این که باعث صرفه جویی در زندگی خواهد شد.

1 - همیشه سعی کنید قبل از رفتن به خرید میزان بودجه ی مشخصی را برای خود در نظر بگیرید
اینکه بدون دانستن میزان بودجه ای که دارید به خرید بروید باعث میشود که با مشکل مواجه شوید چون یا پول تان زیاد از حد مصرف میشود یا اینکه پول کم می آورید بنابراین قبل از اینکه برای خرید اقدام کنید با توجه به نوع خریدی که دارید و نوع کالا بودجه ی مشخصی را برای آن در نظر بگیرید.

2 - وقتی که برای خرید اقدام می کنید و کالاهای مختلف را خریداری میکنید باید ببینید که چه میزان پول بابت هر کالا پرداخت کردید چه میزان از بودجه ی شما باقی مانده است
 اگر پولی پس از خرید های بزرگ مثل لوازم منزل برای شما باقی می ماند آن را پس انداز کنید تا این پول بی جهت هدر نرود چون اغلب پس از خرید لوازم منزل ممکن است پولی هر چند اندک باقی بماند بنابراین هیچ گاه برای خرید تمام پول خود را خرج نکنید.

3 - برای خرید همیشه یک لیستی از مایحتاج خود تهیه کنید
این کار باعث میشود هم نظم و ترتیب بهتری به خرید بدهید هم اینکه از خرید کالاهای بی مورد پرهیز کنید در واقع با تهیه ی یک لیست میتوانید خرید بهتری داشته باشید چون این لیست فقط کالاهای مورد نیاز را به شما نشان میدهد پس شما را از خرید کالاهای دیگر بازمیدارد.

4 - ترجیحا سعی کنید برای خرید کمتر از کارت های اعتباری استفاده کنید
چون کارت های اعتباری معمولا میزان پول بیشتری را در اختیار شما قرار میدهند و باعث میشوند که بیشتر خرید کنید اما پول نقد به یک اندازه برای خرید در نظر گرفته میشود و هر چقدر که از آن استفاده میکنید پول تان کمتر شده و آگاهی دارید که چه میزان از پول برای تان باقی مانده است.

5 - واقع بین باشید. اگر شما واقعاً میزان بودجه ی خود را دقیق بدانید آن را روی برنامه خرج کنید کمتر به مشکلات مالی برای خرید بر میخورید
چون گاهی اوقات ممکن است تصورمان از بودجه بیش از اندازه باشد اما در اصل مقدار کمی از آن را در اختیار داشته باشیم.

6 - هر چیزی که در لیست خرید وجود دارد تهیه کنید
گاهی در خرید ممکن است جذابیت های ظاهری باعث شود تصمیم به خرید یک کالای جدید بگیریم اما اگر به لیستی که نوشتیم دقت کنید و هر آنچه که در آن از کالاهای مورد نیاز ذکر شده توجه کنید از خرید کالاهای بی مورد پرهیز میکنید.

7 - سعی کنید به صورت هفتگی یا ماهیانه خرید کنید
ممکن ست در طول روز شما به کالایی نیاز داشته باشید و برنامه ریزی که برای خرید دارید تغییر کند اما خرید هفتگی یا ماهیانه با بودجه بندی مناسب و با برنامه ریزی خیلی اقتصادی تر خواهد بود.

8 - شما باید در مقابل خرید کالاها دقت به خرج دهید
با توجه به انواع گوناگونی از یک کالا بهتر است همیشه کالایی را که کیفیت آن با قیمت آ برابری میکند را انتخاب کنید. حتی ممکن است  کالایی از نظر ظاهری بسیار جذاب باشد اما کیفیت چندانی نداشته باشد بنابراین باید سعی کنید که کیفیت و قیمت مناسب را برای خرید در اولویت قرار دهید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
معضلی به نام اعتیاد به خرید (در خرید افراط کردن)
چطور در هزینه های عروسی صرفه جویی کنیم؟
20 راه عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها !
چگونه می توان 300 دلار در ماه صرفه جویی کرد؟
روش هایی جالب برای صرفه جویی در مصرف برق