این بار به 30 نکته که بانک حکمت ایرانیان به روی آنها دست گذاشته و به شما توصیه کرده می پردازیم:
هریک از بانک ها در مسیر افزایش فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک و افزایش ظریب امنیت این بانکداری تلاش می کنند. انتشار برشور،دستورالعمل،نکات امنیتی و... بعضی از این موارد است.
یکی از منابع مهم افزایش اطلاعات در خصوص بانکداری الکترونیک وبسایت رسمی هریک از بانک های کشور است که نکات ارزشمندی در آنها یافت می شود.

این بار به 30 نکته که بانک حکمت ایرانیان به روی آنها دست گذاشته و به شما توصیه کرده می پردازیم:

1 - در زمان دریافت فرم رمزنامه از شعبه كه حاوی رمزهای اول یا دوم (اینترنتی) كارت بانكی یا نام كاربری و رمز ورود سامانه های بانكداری مدرن (اینترنت بانك، موبایل بانك و تلفن بانك) می باشد از بسته بودن و سالم بودن پاكت رمز، اطمینان حاصل نمائید.

2 - پس از بازكردن پاكت رمز ،در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز كارت بانكی یا نام كاربری و رمز ورود سامانه های بانكداری مدرن (اینترنت بانك، موبایل بانك، تلفن بانك) خود اقدام نمائید.

3 - كلیه اطلاعات نام كاربری، رمز ورود و رمزهای كارت بانكی كه مشتری جهت دریافت خدمات بانكداری الكترونیك از شعب بانك حكمت ایرانیان یا خودپرداز دریافت می نماید محرمانه تلقی شده و مسئولیت حفظ و نگهداری از آن بر عهده مشتری می باشد.

4 - بعد از دریافت كارت بانكی، نسبت به یادداشت نمودن شماره 16 رقمی آن به همراه رمز دوم كارت (رمز اینترنتی) اقدام نمائید تا در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن كارت بانكی خود، بتوانید در اسرع وقت از طریق خودپرداز، تلفن بانك، اینترنت بانك، موبایل بانك و غیره نسبت به مسدود كردن آن اقدام نمائید.

5 - رمز اول و دوم (رمز اینترنتی) كارت بانكی خود را حداقل هر سه ماه یكبار تعویض نمائید و حدالامكان از قراردادن رمزی كه توسط دیگران قابل حدس می باشد (شماره شناسنامه، تاریخ تولد و غیره) خودداری بعمل آورید.

6 - به منظور بالا بردن امنیت و جلوگیری از کشف رمز ،مدت اعتبار نام كاربری، كلمه عبور و رمز انتقال وجه در سامانه های بانکداری مدرن(اینترنت بانك، موبایل بانك، تلفن بانك) 60 روز تعیین شده است. لذا قبل از منقضی شده اعتبار كاربر پیشنهاد می گردد اقدامات لازم در خصوص تغییر آنها به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ ، اعداد و علامت ها با طول رشته حداقل 8 کاراکتر اقدام گردد.

7 - اطلاعات محرمانه شماره و رمز كارت بانكی ،نام كاربری و رمز عبور سامانه های بانكداری مدرن خود را از طریق تلفن ، دورنگار، پیامك یا پست الكترونیك در اختیار دیگران قرار ندهید و در صورت افشای اطلاعات محرمانه خود در کوتاهترین زمان نسبت به تغییر آنها اقدام فرمائید.

8 - در سامانه های بانكی كه از طریق بستر اینترنت ارائه می شود همواره سعی کنید برای ورود رمز خود از صفحه کلید مجازی (Virtual Keyboard) به جای صفحه کلید فیزیکی کامپیوتر استفاده کنید. این امکان علاوه بر اینكه در سیستم عامل ویندوز وجود دارد از طریق اینترنت بانك یا درگاه پرداخت اینترنتی نیز به كاربر ارائه می گردد.

9 - از طریق رایانه های كافی نت ها و اماكن عمومی كه بررسی رعایت امنیتی آن خارج از كنترل شما می باشد، نسبت به بكارگیری سامانه های بانكی در بستر اینترنت (درگاه پرداخت اینترنتی-اینترنت بانك و غیره) اجتناب نمائید.

10 - هنگام ورود به سامانه اینترنت بانك كنترل شود آدرس https://ib.hibank24.com/ سایت در کادر نوار آدرس صحیح باشد . بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی با شبیه سازی و جعل تصویر سایت بانكها نسبت به دریافت اطلاعات حساس کاربران اقدام می نمایند .

11 - در صفحاتی که سایت مورد بازدید از شمادرخواست ورود نام کاربری و رمز ورود می نماید ، حتما مطمئن شوید که از پروتکل https استفاده شده است . بدین منظور آدرس صفحه می بایست با عبارت //https: به جای //: http آغاز گردد .

12 - در صفحاتی که از //: https استفاده شده است ، نباید هیچ گونه پیام خطا مرتبط با گواهینامه دیجیتالی (Digital certificate)  وجود داشته باشد، در این خصوص از ادامه عملیات در صفحات https:// با پیغام هشدار مبنی بر وجود خطا (Certificate error  ) در گواهینامه به کار رفته جدا خودداری نمایید .  

13 - برای بررسی جعلی نبودن سایت می توان بر روی قفلی که در صفحات //: https در مرورگر ظاهر می شود، کلیک نموده و سپس از عدم وجود علامت هشدار و یا علامت ضربدر قرمز بر روی گواهینامه اطمینان حاصل نمود .  

14 -  جهت بكارگیری از سامانه های اینترنت بانك و درگاه پرداخت اینترنتی كه از طریق بستر اینترنت ارائه خدمات می نمایند همواره سیستم عامل خود را بروز رسانی كرده و آخرین وصله های امنیتی را دریافت نمائید. همچنین از نرم افزار های آنتی ویروس معتبر و به روز شده استفاده گردد.

15 - در صورتی که احتمال وجود برنامه های مخرب را بر روی کامپیوتر خود می دهید از انجام هر گونه تراکنش مالی آنلاین خودداری نمایید.

16 - پس از انجام کار مورد نیاز در اینترنت بانك یا وب سایت هایی که نیاز به نام كاربری و رمز ورود دارند ، با انتخاب گزینه خروج یا log out  به طور کامل از آن خارج شوید .

17 - در صورت ورود به سامانه اینترنت بانک و عدم انجام هرگونه عملیات بانکی به مدت حداقل 10 دقیقه ، به منظورجلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی ، سیستم بطور خودکار عمل خروج (log out) را انجام می دهد .

18 - به مطالب نوشته شده در پنجره هایی که اتوماتیک نمایش داده می شوند توجه نموده و بلافاصله بر روی Ok یا yes کلیک نکنید . بسیاری از برنامه های مخرب به همین شیوه و پس از تائید كاربر بر روی کامپیوترها نصب و فعال می گردند.

19 - ایمیل های دریافتی از منابع ناشناس را باز نکنید . به لینک های ارائه شده در ایمیل ها اعتماد نکنید ، به عنوان نمونه بانک ها و موسسات اعتباری هیچ گاه از طریق نامه های الکترونیکی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی کنند . بنابراین هرگاه در صندوق پستی خود نامه هایی از این دسته را مشاهده کردید به سرعت آن را حذف کنید .

20 - به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، از در اختیار قرار دادن نرم افزار سامانه همراه بانک خود به دیگران خودداری فرمایید .

21 - قبل از فروش دستگاه تلفن همراه خود ،جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی نسبت به حذف نرم افزار همراه بانک از حافظه آن اقدام نمائید.

22 - در سامانه های تلفنی غیر بانكی كه جهت ارائه خدمات یا پرداخت وجه قبوض درخواست وارد كردن اطلاعات كارت شما می شود از این امر اجتناب نمائید.

23 - از آنجائیكه در برخی از كلاه برداری ها جهت انجام عملیات مالی (انتقال وجه-تائید وجه و غیره) به مشتری اعلام گردیده كه منوی انگلیسی خودپرداز استفاده نمائید،در صورت عدم تسلط به زبان انگلیسی از انتخاب منوی انگلیسی خودداری نموده و با انتخاب منوی فارسی عملیات بانکی خود را انجام دهید.

24 - به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از یادداشت نمودن رمز خود و قراردادن آن همراه کارت جداً خودداری فرمائید.

25 - هنگام وارد کردن رمز کارت در دستگاه خودپرداز، به گونه ای بایستید که امکان دیدن صفحه کلید توسط دیگران مقدور نباشد.

26 - در فروشگاه ها و هنگام خرید از دستگاه های پایانه فروش (POS)، خودتان رمز را وارد دستگاه نموده و از اعلام آن به فروشنده خودداری نمایید. درصورتی که مجبور به اعلام رمزتان شدید و دیگران متوجه آن شدند سریعاً نسبت به تغییر رمز خود اقدام فرمائید.

27 - از رها نمودن رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و پایانه فروش خودداری فرمایید و با مشاهده رسید از صحت مبلغ و سایر مشخصات تراكنش صورت پذیرفته اطمینان حاصل نمائید.

28 - بمنظور اطلاع رسانی از ورود غیر مجاز به سامانه های اینترنت بانک، تلفنبانک و غیره از طریق شعب بانك نسبت به فعال نمودن پیامك خود اقدام فرمائید. در صورت مشاهده پیامك ورود به سامانه كه از طریق خودتان صورت نپذیرفته در اسرع وقت اقدام به تغییر نام كاربری و رمز عبور خود را بعمل آورید.

29 - مامورین تعمیر دستگاه های پایانه فروش(POS) دارای کارت شناسایی می باشند و از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداری فرمائید.

30 - در صورت استفاده از پایانه فروش(POS)، رسید تراکنش های ناموفق خود را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداری فرمائید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
با 8 مرد ثروتمند ایرانی آشنا شوید
20 وسیله در زندگی تان که ضرورتی ندارد حتما آنها را بخرید
پیشنهادهایی عالی برای خرید با جیب خالی
توصیه هایی مهم به خریداران خانه
چگونه برای بچه دار شدن مان برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟