روزانه برای خریدهای مختلف برنامه ریزی میکنیم مثلا برای خرید پوشاک، خوراک و لوازم منزل و... که هر کدام به بودجه بندی نیاز دارند چون خرید رفتن با بودجه ی مناسب از خرید لوازم و کالاهای غیر ضروری هم جلوگیری میکند. خرید کردن مثل خیلی از چیزهای دیگر نیاز به رعایت اصولی دارد که هم در هزینه ها صرفه جویی شود و هم اینکه اولویت بیشتری به خرید های ضروری داده شود.
یکسری از راه کارها وجود دارند که میتوانند خرید کالاها را برای ما راحت تر و هدفمند تر کنند تا با برنامه ریزی خرید کنیم و هزینه هایی که میپردازیم فقط بابت وسایل و کالاهای مورد نیاز ما باشد.

1 - همیشه سعی کنید که به تناسب نیاز و احتیاجات خود خرید کنید
در این صورت میتوانید برای صرفه جویی کردن هم برنامه ریزی داشته باشید خریدی که تنها نیاز و احتیاجات ما را برطرف کند یک خرید خوب خواهد بود که از هدر دادن پول هم جلوگیری میکند.

2 - اگر برای خرید نیاز به تمرکز دارید پس زمان مناسب را برای خرید کردن انتخاب کنید
خستگی و گرسنگی باعث میشود که خرید موفقی نداشته باشید اما وقتی با نشاط و سر حال به خرید بروید انتخاب بهتری هم خواهید داشت. خرید نیاز به تمرکز دارد و باید به اندازه ی کافی وقت و حوصله برای آن داشته باشیم.

3 - زمان بندی مناسب
سعی کنید که برای خرید رفتن زمان بندی مناسب داشته باشید چون خرید نیاز به صرف وقت و زمان دارد بنابراین یک روز مشخص که وقت بیشتری دارید را برای خرید انتخاب کنید. ساعاتی از روز را که بهتر میتوانید خرید کنید و حوصله ی بیشتری هم دارید را برای خرید انتخاب کنید. برخی خرید را به ساعات اولیه ی صبح اختصاص میدهند و برخی عصر و شب را برای خرید انتخاب میکنند این بستگی به وقت آزاد شما برای خرید دارد.

4 - برای خرید از پول نقد استفاده کنید
ممکن است که عابر بانک شما را تشویق به خرید بیشتر کند اما وقتی بودجه بندی داشته باشید چه با استفاده از پول نقد و یا کارت عابر همان هزینه های که در نظر دارید برای خرید پرداخت میکنید بنابراین همیشه یک بودجه ی مشخص را برای خرید همراه داشته باشید.

5 - بودجه بندی مناسب
خیلی از اوقات به دلیل عدم وجود برنامه ریزی صحیح به تهیه و خرید کالاهایی میپردازیم که علاوه بر داشتن هزینه ی زیاد مورد استفاده ی ما نیستند اما با بودجه بندی برای خرید هر کالایی به تناسب قیمتی که کالاها دارند پول پرداخت میشود بنابراین کمتر برای خرید کالاهای گران قیمت و غیر ضروری پول پرداخت میشود.

6 - تهیه لیست خرید
تهیه یک لیست خرید باعث میشود که تنها مایحتاجی را که لازم داریم تهیه کنیم و از خرید کالاهای بی مورد هم اجتناب شود. تهیه ی یک لیست به ما نشان میدهد که فقط کالاهایی را که نیاز داریم تهیه کنیم با این لیست هم مایحتاج خود را میخرید و هم اینکه یک خرید موفق با حداکثر میزان صرفه جویی خواهید داشت.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
اگر می خواهید پولدار شوید این عادتها را باید ترک کنید
در استفاده از بانکداری الکترونیک این نکات را جدی بگیرید
برای خرید رفتن این نکات را فراموش نکنید
چگونه در خریدمان صرفه جویی کنیم؟
7 اشتباه که منجر به مشکلات مالی می شود