همیشه مقدار زیادی از پول‌های ما صرف خریدها و هزینه‌های مازاد می‌شود مثل هزینه‌های اضافی برای خدماتی که از آن استفاده نمی‌کنیم

 

با استفاده از چند رهنمود ساده خواهید توانست مسیر مصرف پول نقد خود را تعیین و کنترل کنید

 

از هدر رفتن پول جلوگیری کنید

همیشه مقدار زیادی از پول‌های ما صرف خریدها و هزینه‌های مازاد می‌شود مثل  هزینه‌های اضافی برای خدماتی که از آن استفاده نمی‌کنیم ، هزینه‌های خرید موادغذایی که دور ریخته می‌شوند، خرید کیسه‌های خرید بزرگ برای خرید‌های بی برنامه یا خرید‌های مختصر. به این موارد و موارد متعدد مشابه آن خرید مازاد نگویید، اسم واقعی این کار ،  هدر دادن  پول است.

این موارد پول را از جیب شما خارج می‌کنند و شما حتی نمی‌فهمید که این پول کجا رفت و صرف چه چیزی شد. دیو رامسی ، نویسندۀ کتاب "واگذاری کل پول"، می‌گوید : "این هزینه‌ها هرکدام به تنهایی ناچیز هستند ولی به خاطر داشته باشید همیشه قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود." از همین حالا تصمیم بگیرید جلوی هدر رفتن تدریجی پول خود را بگیرید. ما به شما خواهیم گفت چگونه!

 

مراقب خریدهای بدون برنامه باشید

فروشگاههای بزرگی که انواع محصولات را برای فروش عرضه می‌کنند برای صرفه جویی در وقت بسیار مناسب هستند. رامسی ، که در این مقوله صاحب نظر است ، می‌گوید : با وجودیکه این فروشگاههای بزرگ امتیازات فراوانی دارند ولی مشکل اینجاست که وقتی در پی خرید مورد مشخص و از پیش تعیین شدۀ خود هستید ناخودآگاه چشمتان به انواع و اقسام محصولات مثل تنقلات مختلف و خرت و پرت‌های غیر ضروری می‌خورد و تا بجنبید می‌بینید چند تا از آنها را در چرخ خرید گذاشته اید و به طرف صندوق می‌روید. رامسی توصیه می‌کند قبل از خروج از خانه به قصد خرید، لیستی از مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید. او می‌گوید : " من خودم از این روش استفاده می‌کنم و هرگز چیزی بیش از لیست مورد نظرم را نمی‌خرم."

 

از فرصت فروش فوق العادۀ فروشگاهها استفاده کنید

کلارک هوارد، مدافع حقوق خریداران و نویسندۀ کتاب " نکات پیشنهادی کلارک" که در مورد راهنمایی برای پولدار شدن از طریق پس انداز است می‌گوید: " خرید عمده به هنگام فروش فوق العادۀ فروشگاهها که معمولا" در انتهای هر فصل تکرار می‌شود، به نفع شماست. اگر به این ترتیب بتوانید %20 از مخارج خود را پس انداز کنید در انتهای هرسال پس انداز قابل توجهی خواهید داشت. 

 

برنامۀ بیرون غذا خوردن را هوشیارانه طراحی کنید

هوارد می‌گوید: بیشترین سود رستوران داران در فروش انواع دسرهاست. درست کردن همان دسر‌ها در منزل ¼ قیمت آن در رستوران هزینه می‌برد. اگر شما هم از آن خانواده‌هایی هستید که معمولا" دو بار در هفته غذا و دسر در رستوران می‌خورند، سعی کنید دسر را حذف کرده و آن را در منزل خودتان صرف کنید. اگر اصرار دارید دسر را بلافاصله بعد از غدا در همانجا بخورید، دو وعده غذای بیرون را به یک وعده کاهش دهید. همچنین بهتر است به جای پرخوری و سعی در تمام کردن غذایتان در رستوران، اضافۀ غذایتان را به منزل بیاورید و در وعدۀ بعدی از آن استفاده کنید. به این ترتیب ضمن صرفه جویی و تامین غذای یک وعدۀ دیگرتان ، از پرخوری نیز جلوگیری می‌شود. 

 

بقیۀ پولتان را بگیرید

دفعۀ بعد که فروشنده بقیۀ پولتان را داد، حتما" آن را بگیرید. خیلی از ما بقیۀ پولمان را بخصوص اگر ناچیز باشد، طلب نمی‌کنیم. طبق تحقیقی که توسط موسسۀ تبلیغات بازاریابی انجام شده، فقط %21 از افراد بقیۀ پول خود را از فروشنده می‌خواهند و می‌گیرند.  

 

 جمع مبلغ خریدتان را پیشاپیش تخمین بزنید

پائول براون چهار حلقه لاستیک برای ماشین خود خرید. هنگام تحویل ماشین دریافت که گاراژ 44 دلار برای ضمانت و 15 دلار نیز برای پوشش والف کرومی لاستیک‌ها اضافه تر از او خواسته است. براون که یکی از اعضاء گروه تحقیقات اموال عمومی آمریکا است می‌گوید: " این مبلغ بیش از مبلغی بود که تخمین زده بودم". او مسئول گاراژ را مجبور کرد که این هزینه‌های اضافه را حذف کند.

توصیۀ براون : قیمت آنچه را که می‌خواهید بخرید را از پیش محاسبه و پیش بینی کنید ؛

از فروشنده هم بخواهید روی یک کاغذ مبلغ کلی را محاسبه کند. با این کار اگر قیمت نهایی بالاتر از مبلغ پیش بینی شده رفت، می‌توانید از فروشنده بخواهید قیمت را پایین آورد.    

 

هوشیارانه از موقعیت‌های مختلف برای خرید استفاده کنید

فروشندگان تلفن، کابل و سایر خدمات کامپیوتری اغلب برای جلب مشتریان جدید به آنها پیشنهادات ویژه می‌دهند در حالی که این امتیاز را برای مشتریان قدیمی خود که سالهاست از آنها خرید میکنند قائل نمی‌شوند. ادگار دورسکی، موسس ConsumerWord.org که یکی از سایتهای راهنمای عمومی آن لاین است می‌گوید: " شما می‌توانید این قانون را عوض کنید. وقتی شرکتی که همیشه دورسکی از آن خرید می‌کرد اعلام کرد که برای مشتریان جدید خود قیمت را پایین تر آورده یا تسهیلات دیگری قائل خواهد شد، او با شرکت تماس گرفت و به عنوان مشتری جدید کالای خود را سفارش داد. با این کار توانست بیش از 30 دلار در ماه پس انداز کند. اگر چنانچه آن شرکت با او همکاری نمی‌کرد، سراغ شرکتی دیگر می‌رفت و مشتری جدید آنجا می‌شد و از تسهیلات آن بهره می‌برد.

 

بپرسید چرا؟

دانیل باتلر دریافت که مبلغ قبض گاز منزل او 100 دلار بیش از مبلغی است که همیشه می‌پرداخته است. او همان موقع در خانه گشتی زد و دید که لای پنجره ای که پشت پرده است باز مانده بوده و هوای سرد به داخل خانه نفوذ می‌کرده است. گاه یک غفلت خیلی ساده، مشکلی بوجود می‌آورد که مجبورید هزینۀ آن را بپردازید. اگر باتلر به آن اضافه مبلغ اهمیت نمی‌داد و به دنبال علت آن نمی‌گشت شاید مجبور می‌شد مدتها این پول اضافه و بیهوده را بپردازد.

 

هزینه‌های جاری و روزمرۀ خود را یادداشت کنید

از ماه بعد همۀ هزینه‌ها را یادداشت کنید، از مبالغ سنگین تا کوچکترین هزینه‌های روزانه. بهتر است دفترچه ای را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید روند هزینه‌ها را مقایسه و بررسی کنید. یادداشت هزینه‌ها و مخارج، گام اول در مسیر پس انداز و کنترل مخارج است.

 

برای مخارج خود حد و مرز قائل شوید

رامسی می‌گوید: "بودجه ای را برای یک ماه خود تعیین کنید. سپس این مبلغ را در یک پاکت بگذارید. وقتی پاکت خالی شد، باید خرج کردن را متوقف کنید." برنامه ریزی شما باید به گونه ای باشد که مبلغ مورد نظر در انتهای زمان تعیین شده تمام شود. توجه داشته باشید که اگر در انتهای زمان مذکور پولی برایتان باقی مانده بود، می‌توانید آن را پس انداز کنید.
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه از تکنولوژی روز برای مدیریت اقتصاد خانواده استفاده کنیم؟
ورشکست شده اید؟ آرام باشید!
نقش اقتصاد خانواده در فرهنگ
خانم! حواست به جیب شوهرت هست؟