اگر انتخاب صحیحی در نورپردازی داشته باشید، شاهد تغییرات شگرفی در محیط خانه خود خواهید بود. نورپردازی نه تنها با خود زیبایی به همراه دارد، بلكه امنیت خانه ها را نیز ارتقا می بخشد.


نورپردازی در حوزه زیبایی شناسی

در حال حاضر انواع گسترده ای از تكنیك های مختلف نورپردازی در پیش روی ما قرار دارد كه پاسخگوی سبك ها و سلیقه های متفاوت بوده و كارآیی هر یك نیز متمایز است. اگر انتخاب صحیحی در نورپردازی داشته باشید، شاهد تغییرات شگرفی در محیط خانه خود خواهید بود. نورپردازی نه تنها با خود زیبایی به همراه دارد، بلكه امنیت خانه ها را نیز ارتقا می بخشد.

نورپردازی داخلی

توجه داشته باشید كه نورپردازی صحیح در داخل خانه احساس عمومی شما را تغییر می دهد و در عین حال در بهبود وضعیت ظاهری خانه نیز به شما كمك می كند. نور توانایی آنرا دارد كه یك فضای خسته كننده را به محیطی آرامبخش و دوست داشتنی تبدیل كند. البته نورپردازی داخلی تنها در سیم كشی برق و استفاده از چند لامپ رنگارنگ خلاصه نمی شود؛ بلكه باید چند سطح نور مختلف را به كار گرفته، آنها را در تركیب با یكدیگر قرار دهید تا در نتیجه قسمتی از فضا پر نور و قسمتی دیگر كم نور تر جلوه كند. با اتكا به این روش ویژگی های خاص هر اتاق نمایان تر شده و جلوه ی تازه ای در نظر بیننده ایجاد می شود.

نورپردازی خارجی

استفاده از لامپ و سیم كشی های برق را نباید تنها به فضای داخلی خانه ها محدود كنیم. نورپردازی مناسب خارجی با روشن نمودن ورودی نه تنها امنیت را افزایش داده و اجازه نمیدهد مزاحمین از تاریكی سوء استفاده كرده و به منزلتان نزدیك شوند، بلكه زیبایی دراماتیكی را نیز به خانه شما اضافه می كند. انعكاس نور در درختان، بوته ها، سبزه ها، و محوطه ورودی زیبایی كم نظیری را خلق می كند.


افزودن ارزش مضاعف به خانه

نور پردازی باید به گونه ای انجام پذیرد كه از یك سو زیبا باشد و از سوی دیگر هزینه های مالی زیادی را به دوش خانواده متحمل ننموده و انرژی زیادی را نیز مصرف نكند. طبق تحقیقاتی كه در حوزه معاملات ملكی به انجام رسیده، پژوهشگران به این نتیجه دست پیدا كرده اند كه خریداران اشتیاق بیشتری به خرید خانه های روشن از خود نشان می دهند. كارشناسان تا اثبات این نكته كه نورپردازی حتی در تغییر حالات درونی انسانها نیز موثر است، پیش رفته اند.
برای شروع ابتدا معین كنید كه از مشاهده رنگ ها می خواهید چه احساسی پیدا كنید و بعد برای رسیدن به نتیجه مورد نظر اقدامات لازم را بعمل آورید. به این منظور می بایست كارتان را از مقدمات نورپردازی شروع كنید. ابتدا با خود فكر كنید كه قصد دارید از روشنایی هر اتاق چه حسی بگیرید. سپس نقطه های معینی را در نظر گرفته و آنها را روشن تر از سایر قسمت ها كنید. به عنوان مثال در اتاق كار جایی كه مطالعه می كنید و یا از كامپیوتر استفاده می كنید باید روشن تر از سایر قسمت ها باشد. برای روشن تر كردن هر چه بیشتر این فضا ها می توانید از چراغ های مطالعه رومیزی كمك بگیرید.

 

آشپزخانه و دستشویی نیز جزء مكانهایی هستند كه نیاز به نور بیشتر و دقیق تری دارند و برخی مكانهای داخلی آن نظیر قسمت فوقانی آینه ها و .. نیاز به نورپردازی های سقفی دارند كه می توانید از هالوژن های كوچك برای بیشتر روشن كردن این مناطق استفاده كنید. زمانیكه نورپردازی كلی خانه تمام شد، ترتیبی بدهید كه گوشه های اتاق ها و كنج دیوارها قدری تاریك تر از سایر نقاط به نظر برسند. این تكنیك به ویژه در اتاق خواب كاربرد دارد و به فضای شما حجم و بعد می دهد. سعی كنید برای اتاق خواب بیشتر از لامپ هایی با نور ملایم استفاده كنید و اگر قصد مطالعه دارید، بهتر است از یك چراغ رومیزی استفاده كنید كه در صورت نیاز آنرا روشن كرده و در بقیه مواقع خاموش باشد. یك مسئله حیاتی در اتاق خواب این است كه نباید هیچ گونه نور مستقیمی روی سقف بالای تخت خواب وجود داشته باشد.
 
اگر لامپ ها را به سمت بالا بر روی سقف نصب كنید، هم نور بطور مستقیم نمی تابد و هم ارتفاع اتاق افزایش پیدا كرده و بعد دیوارها بیشتر شده و عمق و ژرفای كلی محیط افزایش پیدا می كند. برای كمتر كردن نور در سایر مناطق نیز می توانید مقابل منبع نور یك گلدان گل بگذارید. این كار هم نور ا كم می كند و هم سایه های جالبی بر روی دیوارها ایجاد می نماید.
 
در آخر باید اشاره كنیم كه همیشه مراقب استفاده بیش از اندازه از چراغ ها باشید، چرا كه نورهای زیادی كه با یكدیگر همخوانی نداشته باشند باعث خفه شدن فضا می شوند.
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:manzelmag.com
عکس ها اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
اعجاز رنگ ها در حمام منزل
چگونه با کمترین هزینه دکوری بهاری مهیا کنیم؟
بازی با رنگ؛مبلمان چهل تکه
تاثیر شگفت آور قطعات رنگی در دکوراسیون!
منزلی بسیار شیک با رنگهای جنگلی!