نور تاب ها یکی از عناصر تزیینی مهم در فضای داخلی به شمار می روند که به راحتی زینت بخش اتاق های نشیمن ،پذیرایی و خواب می شوند.
 
 هر یک از شما با انواع لوستر ونورتاب آشنا هستید و در طراحی داخلی منزل یا محل کارتان از آن ها استفاده می کنید تا به محیط زندگی تان جلوه ای بیش از پیش بیفزایید. به طور کلی باید گفت ، نور تاب ها یکی از عناصر تزیینی مهم در فضای داخلی به شمار می روند که به راحتی زینت بخش اتاق های نشیمن ، پذیرایی و خواب می شوند.
 
 
تنوع لوسترها و آباژورهایی که در فروشگاه ها موجودند بسیار زیاد است ، به طوری که گاه خریداران برای انتخاب طرح و مدل مناسب دچار تردید می شوند. اگر قصد خرید لوستر را دارید، ابتدا باید به چیدمان منزل و اندازه لوستر مورد نیاز در هر فضا توجه نمایید. چنانچه فضای مورد نظرتان وسیع باشد، لازم است لوستر چند شاخه وبزرگ تهیه کنید تا نور کافی را به دست آورید، اما در اتاق های کوچک می توانید لوستری ساده تر نصب کنید. از سویی، نوع لامپی که به لوستر متصل می شود نیز بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. مسلما، این که لامپ ها روبه بالا باشند یا رو به پایین قرار گیرند، در انتخاب شما تاثیر گذار خواهد بود.
 
 
اگر بخواهید نور زیادی در فضای اتاق تان داشته باشید،بهتر است از لوستری استفاده کنید که لامپ های آن رو به پایین باشد .با این همه ، ممکن است از لامپ های هالوژن برای نورپردازی موضعی بهره بگیرید و لوستر در اتاق شما فقط جنبه تزیینی داشته باشد؛ در این صورت لوستری ظریف با چند لامپ شمعی کفایت خواهد کرد.لوستر های کریستال یا برنزی با شیوه چیدمان کلاسیک همخوانی دارند و در اتاق هایی که با مبلمان سنتی آراسته شده اند، به خوبی می توان از آن ها استفاده کرد. لوسترهای برنجین، یا طلایی که اصطلاحا آب طلا داده شده اند ،نمایی با شکوه دارند و به لوازم اتاق جلوه ای چند برابر می دهند . به همین دلیل ،در اتاق های پذیرایی کاربرد می یابند. لوستر های پارچه ای، حصیری ، وبلورین به شکل گوی ،برای اتاق های خواب مناسب اند و اگر رنگ های گوناگون داشته باشند، نور رنگین را در اتاق پخش کرده ، محیطی شاعرانه به وجود می آورند.
 
به طور کلی باید گفت ، لوسترها نور عمومی اتاق را فراهم می آورند، و فضا را بدون کنتراست و یکدست جلوه می دهند که در نتیجه ، همه لوازم و اثاث اتاق بی روح وخشک به نظر می رسد. این در حالی است که آباژورها با ایجاد تضاد و سایه روشن در نور ، فضا را از یکنواخنی و کسالت خارج می کنند. به همین دلیل ترکیب کردن این دو نوع نور ، یعنی نور عمومی لوستر ونور تزیینی آباژور ، در کنار هم و در یک اتاق توصیه می شود.
 
اجسام بازتاب دهنده نور ، مانند لوازم شیشه ای و آینه ای ، یا فلزی یا سطوح صیقلی و براق ، نه تنها نور فریبنده ای به اتاق می افزایند ، بلکه به نور محیط نیز انرژی ونیرویی مضاعف می دهند و به این ترتیب سبب می شوند تمام فضا درخشان تر و با روح تر به نظر آید . از این رو ، خوب است بر روی این گونه وسایل ، آباژورهایی با کلاهک های رنگین قرار دهید تا بازتابی از نور درخشان و رنگارنگ در گوشه ای از اتاق یا راهرو به دست آورید.
 
 




بیشتر بدانید : ساخت آباژور با تکنیک دکوپاژ + آموزش تصویری

 
 
 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh/lifestyle.com
منبع : مجله ایران آذین