نقش کفش در دنیای مد
یک کارشناس حوزه کفش معتقد است که زیبایی آخرین گزینه برای انتخاب است و عدم توجه به گزینه‌های مهمتر نظیر راحتی و حمایت از پا سبب می‌شود که فرد با مشکلات حاد جسمی رو به رو شود.
کامبیز نصیری راد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه علمی کاربردی طراحی و تولید کفش درباره خصوصیات لازم برای خرید یک کفش مناسب به خبرنگار مد و لباس گفت: یک کفش خوب باید بتواند از پاها حمایت کند و این گزینه باید قبل از هر چیزی مورد توجه قرار گیرد. در مرحله بعد راحتی قرار دارد تا فرد بتواند به تمام فعالیت‌های خود دست یابد اما این راحتی پارامترهای مختلفی دارد.

او در ادامه افزود: متاسفانه امروز در ایران خرید کفش ابتدا روی گزینه راحتی انجام می‌شود در حالیکه این مساله در مراحل پایانی قرار دارد.

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: برای انتخاب یک کفش مناسب بهتر است فرد هر دو لنگه آن را امتحان کند و با آن چند گام راه برود به همین خاطر عجله در انتخاب کفش معنا ندارد.

نصیری راد توضیح داد: فرد باید برای انتخاب کفش مناسب روی پاشنه، پنجه و پهلوی کفش بایستد زیرا واکنش کفش در این مواقع بیانگر کارآمد بودن آن است. در ادامه فرد باید انگشت‌های پای خود را داخل کفش باز کند و ببیند تا چه امکان این کار برای او فراهم می‌شود.

او بیان کرد: تا کردن کفش به صورت 180 درجه یکی دیگر از کارهایی است که می‌توان برای چک کردن میزان سختی یا نرمی کفش به کار برد. این گزینه‌ها باید به صورت 50 درصد باشد یعنی یک کفش نباید کاملا شل یا خشک باشد. در انتخاب کفش‌های ورزشی می‌توان با آن چند گام تند برداشت و یا بالا و پایین پرید زیرا این امکان در چنین کفش‌هایی باید لحاظ شده باشد.

این کارشناس زمان خرید کفش را مهم خواند و گفت: زمان خرید کفش بسیار مهم است زیرا پا در هر فردی به دلیل گردش خون و سیستم لنفاوی تا عصر کمی باد می‌کند و یک سایز بزرگتر می‌شود. این اتفاق به صورت نرمال در هر فردی رخ می‌دهد لذا خرید کفش در صبح مساوی با تنگی آن است.

نصیری راد ادامه داد: این مساله که کفش به مرور زمان جا باز می‌کند یک دروغ است که از سوی اغلب فروشندگان بیان می‌شود و زیرا اگر چنین اتفاقی رخ دهد و کفش جا باز کند به پا آسیب می‌رساند. یعنی پا در روند باز کردن کفش دچار فشار و آسیب می‌شود و به مرور آسیب‌های عروقی، انقباض عضلات و خشکی تاندون‌ها را به دنبال دارد و حتی در مواردی باعث آسیب به سیستم عصبی نیز می‌شود.

او درباره استاندارد بودن کفشهای خارجی گفت: در تمام دنیا هر کسی بر اساس علم و تجربه به فعالیت می‌پردازد زیرا سیستم نظارتی گسترده است لذا اگر کفش به پای خریدار آسیب بزند او می‌تواند از آن برند شکایت کند و رسما کسب و کار فرد را به تعطیلی بکشاند اما در ایران حقوق مصرف کننده مشخص نیست و افراد حق و حقوق خود را نمی‌دانند.

این کارشناس بیان کرد: وقتی یک متخصص برای طراحی یک کفش مشغول به کار باشد نیازی نیست که مردم استانداردهای ارگونومی پا را بدانند زیرا اگر تولیدکننده مهارت و علمی کافی داشته باشد خود این کار را انجام می‌دهد اما متاسفانه در ایران هم تولیدکننده و هم مخاطب نسبت به جوانب امر بی اطلاع هستند به همین خاطر صرفا ظاهر کفش را ملاک قرار می‌دهند.

نصیری راد کفش را یکی از مهمترین بخش‌های پوشاک خواند و گفت: کفش بر خلاف سایر پوشاک تنها قطعه‌ای است که وزن انسان را تحمل می‌کند به همین خاطر راحتی، انعطاف و جنس آن بسیار مهم است ضمن اینکه داشتن امکان تنفس برای پا اهمیت خاصی دارد.



او توضیح داد: پا هر روز بدون انجام فعالیت خاصی به اندازه یک تخم مرغ عرق می کند حال اگر جنس کفش از مواد مصنوعی باشد این میزان عرق در خود کفش باقی می‌ماند و باعث ایجاد تاول و میخچه می‌شود. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان از روی ناآگاهی تنها رویه کفش را با چرم طبیعی کار می‌کنند لذا باز هم مشتریان با این مشکل رو به رو می‌شوند.

این پژوهشگر سکوت رسانه‌ها و عدم اطلاع رسانی درباره کفش را مشکل خواند و بیان کرد: چرا رسانه‌ها به مساله کفش به عنوان یکی از مهمترین مسائل برای حفظ سلامتی جامعه نمی‌پردازند متاسفانه همین سکوت‌ها باعث شده که افراد کفش طبی را با کفش راحتی اشتباه می‌گیرند در حالیکه کفش طبی برای درمان ناهنجاری‌هاست و متاسفانه عملا در ایران چیزی به نام کفش طبی وجود ندارد. قطعا وقتی اطلاعات مردم از استانداردهای موجود بالا برود تولیدکننده نیز مجبور به رعایت آن می‌شود.

نصیری راد ادامه داد: متاسفانه تولیدکننده‌های داخلی از کارشناسان این عرصه استفاده نمی‌کنند و صرفا داشتن اطلاعات فنی را برای کار کافی می‌دانند در حالیکه این فکر سنتی کاملا غلط است.

او بیان کرد: متاسفانه اغلب کفش‌های موجود در بازار ایران بی نام و نشان هستند چرا که برندسازی انجام نشده به همین خاطر کار برای مشتری سخت‌تر هم شده است البته برخی برندها نیز در ایران صرفا به ظاهر توجه می‌کنند و اساسا مسائل و مشکلات تکنیکی کفش را نمی‌بینند این موارد همه ناشی از عدم نظارت و توجه بیش از حد به سود است در حالیکه اگر خریدار حق و حقوق خود را بداند این مشکلات رخ نمی‌دهد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/index1.jpg

این کارشناس اظهار کرد: متاسفانه ما در عرصه طراحی کفش نیز با مشکل شدید کپی برداری از برندهای معتبر رو به رو هستیم زیرا طراح‌های صنعتی و هنری صرفا به فکر بخش‌های زیبایی شناسی هستند و حتی نمی‌دانند که آیا این طرح‌ها قابلیت اجرایی دارد یا نه از طرف دیگر تولیدکننده‌ها نیز قابلیت ریسک کردن ندارند و ترجیح می‌دهند روی مدل‌هایی که آزمون خود را پس داده و در تمام دنیا به فروش می‌رسد کار کنند.

نصیری راد با اشاره به مشکلات عدم شکل گیری کار گروهی در ایران گفت: مشکل عدم کار گروهی وجود دارد اما ظاهرا هیچ تلاشی هم در این عرصه نشده است یعنی هم طراح و هم تولیدکننده هیچ تمایلی به حرکت ندارندو ما با یک بازار سرد رو به رو هستیم در حالیکه این بخش یک کار اصولی می‌طلبد لذا باید بزرگان صنعت کفش وارد عمل شوند.



گردآوری :  گروه سبک سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : honaronline.ir



 مطالب پیشنهادی :
چند مدل پیراهن زیبای زنانه و راهنمای ست کردن آن
جدیدترین مدلهای لباسهای زنانه والنتینو
بهترین پیراهن های کوتاه بهاره به پیشنهاد مجله Elle
جدیدترین مدلهای پیراهنهای بدون آستین زنانه!
جدیدترین مدل های مانتو از کمپانی ZARA