شکلات داغ از نوشیدنی های قوی ای است که خوردن آن در روزهای سرد سال توصیه می شود. در این مقاله دستور جدیدی برای درست کردن شکلات داغ قرار داده ایم.
مـواد لازم : ( برای ۴ نفر)
پودر کاکائو : 1/3فنجان
شکر : 3/4 فنجان
شیر : 3/5 فنجان
آب جوش : 1/3 فنجان/
وانیل و نمک : نوک قاشق چای خوری

طـرز تـهـیـه
در یک شیر داغ کن، پودر کاکائو، شکر و نمک را با هم مخلوط و آب جوش را اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد با هم، شیر را به آنها بیفزایید و این محتویات را روی حرارت قرار دهید تا نوشیدنی تان کاملا داغ شود. وقتی از داغ شدن آن مطمئن شدید، وانیل را اضافه و محتویات ظرف را در ۴ فنجان تقسیم کنید. در صورت تمایل می توانید به میزان نصف نصف خامه نیز به آنها بیفزایید. البته به خاطر داشته باشید که خامه کالری فراوانی دارد و می تواند میزان انرژی حاصل از خوردن این نوشیدنی را چند برابر کند.


۹ راز شکلات داغ
شکلات داغ از نوشیدنی های قوی ای است که خوردن آن در روزهای سرد سال توصیه می شود. اصلیت این نوشیدنی به کشورهای سوئیس و سوئد برمی گردد زیرا در این کشورها کاکائو با مرغوبیت زیاد در دسترس مردم است. برای هر چه خوش طعم تر تهیه کردن این نوشیدنی، باید نکته هایی را رعایت کرد:

1 - در این نوشیدنی فقط باید پودر کاکائو استفاده شود، نه شکلات آب شده، زیرا شکلات هنگام آب شدن در شیر خوب مخلوط نمی شود، روغن پس می دهد، ته نشین می شود و در نهایت ظاهر نوشیدنی چندان جذاب نخواهد بود.

2 - پودر کاکائویی که برای تهیه این نوشیدنی انتخاب می کنید، باید به وسیله تولیدکنندگان معتبر تولید شده باشد. هرچه این پودر تیره تر باشد، بهتر است و البته بسته بندی وکیوم یا غیرقابل نفوذی داشته باشد. در ضمن بوی کاکائو نیز باید خوشایند باشد زیرا نشانه مرغوبیت آن خواهد بود.

3 - اگر می خواهید شکلات داغ غلیظ باشد، پودر کاکائوی بیشتر و شیر پرچربی برای تهیه آن استفاده کنید.

4 -  لزومی به افزودن خامه به این نوشیدنی نیست البته بنابر ذائقه افراد می توان این کار را انجام داد اما نوع کلاسیک شکلات داغ بدون خامه است. در واقع این نوشیدنی باید غلیظ و به رنگ قهوه ای سوخته باشد.

5 -  افزودن شکلات های تند رنده شده نیز به این نوشیدنی، طعم خاصی می دهد و می توانید طبق ذائقه تان آن را اضافه کنید.

6 - اگر نمی خواهید برای شیرین کردن این نوشیدنی از شکر سفید استفاده کنید، می توانید شکر قهوه ای یا عسل به کار برید البته طعم نوشیدنی کمی تغییر می کند.

7 -  برای آنکه روی فنجان شکلات داغتان کفی ایجاد شود، باید از شیر پرچرب استفاده کنید و آن را حرارت دهید. به این ترتیب شیر کف زیادی خواهد کرد.

8 - هنگام سرو این نوشیدنی کافی است آن را در یک لیوان بزرگ (ماگ) و البته سفیدرنگ بریزید و لیوان را روی نعلبکی بزرگی قرار دهید و کنار آن یک شیرینی بگذارید. یادتان باشد مردم اروپا این نوشیدنی را با نان های شیرینی به نام «کراسان» می خورند که در واقع نان های شیرین حلزونی چندلایه است که شکل هلالی دارد و در فروشگاه های عرضه نان های فانتزی کشورمان نیز وجود دارد.

9 -  این نوشیدنی را می توان برای صبحانه و میان وعده صبح یا عصر همراه شیرینی سرو کرد.

اگر لاغر هستید
بهتر است خامه و کمی هم پودر نارگیل به این نوشیدنی اضافه کنید. به این ترتیب میزان کالری دریافتی تان افزایش پیدا خواهد کرد. خوردن یک تکه کیک همراه شکلات داغ نیز می تواند میان وعده ای پرکالری ایجاد کند که باعث افزایش وزن می شود.

اگر چربی خون دارید
شیری که برای تهیه این نوشیدنی استفاده می کنید، بهتر است کم چرب یا بدون چربی باشد. در ضمن، بهتر است به آن خامه اضافه نکنید زیرا در این صورت از موادغذایی ای استفاده کرده اید که مملو از کلسترول هستند و می توانند چربی خونتان را بالا ببرند.

اگر دیابت دارید
پیشنهاد می کنیم مقدار شکر مصرفی تان را به حداقل برسانید. همراه این نوشیدنی از شیرینی های مخصوص افراد دیابتی استفاده کنید و در صورت تمایل به خوردن شکلات داغ شیرین، آن را با عسل، شیرین کرده و میل کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir



مطالب پیشنهادی :
طرز تهیه 6 شربت گیاهی تابستانی
هفت پیشنهاد داغ برای روزهای سرد
طرز تهیه موکا داغ
آشنایی با روش تهیه شربت ترخون
تهیه قهوه‌های خوشمزه