نان، پاستا و غلات پخته شده نیز در صورت كپك‌زدگی، باید دور ریخته شوند، چراكه مواد غذایی نفوذپذیر می‌توانند در زیر سطح نیز آلوده شوند.

1 -
گوشت، سوسیس، کالباس و مرغ
در صورت كپك زدن گوشت‌های كنسروی، ژامبون‌ها و هات‌ داگ‌ها، از آنجا كه این مواد غذایی رطوبت زیادی دارند و
می‌توانند علاوه بر سطح، به طور عمقی نیز آلوده شوند و امكان رشد باكتری‌های دیگر نیز همراه با كپك‌ها وجود دارد، باید دور ریخته شوند، همچنین در مورد باقیمانده گوشت و مرغ پخته‌شده نیز باید این‌گونه عمل كرد، اما در مورد سالامی و سایر كالباس‌های خشك عمل‌آوری شده، می‌توان كپك را از سطح آنها جدا كرده و بقیه آن را مصرف كرد.  

2 - ماست، پنیر، خامه
ماست، خامه‌ترش، پنیر خامه‌ای و پنیرهای نرم، به دلیل رطوبت زیاد و نیز پنیرهای خرد شده و برش‌خورده (كه می‌توانند با ابزار برش آلوده شود)‌، باید
دور ریخته شود، اما در مورد پنیرهای سخت، می‌توانید حداقل 2 سانتی‌متر از اطراف و زیر محل كپك‌زدگی را جدا كنید و باقیمانده پنیر را برای مصرف دربسته جدیدی بپوشانید. 

3 - نان وپاستا
نان، پاستا و غلات پخته شده نیز در صورت كپك‌زدگی،
باید دور ریخته شوند، چراكه مواد غذایی نفوذپذیر می‌توانند در زیر سطح نیز آلوده شوند.

4 -
مربا،ژله و دسر
همچنین میكروبیولوژیست‌ها در مورد مرباها، ژله‌ها و سایر چاشنی‌ها،
برداشتن قسمت كپك زده و استفاده از بقیه آن را توصیه نمی‌كنند، چراكه امكان تولید مایكوتوكسین‌ها در این‌گونه مواد غذایی وجود دارد. 

5 - میوه و سبزیجات
در مورد میوه و
سبزیجات نرم كپك‌زده ( مانند خیار، هلو، گوجه فرنگی و غیره )‌ نیز، باید آنها را دور ریخت، اما میوه‌‌ها و سبزیجات سخت (مانند كلم، فلفل سبز، هویج و غیره)‌ را با جدا كردن حداقل 2 سانتی‌متر از اطراف قسمت كپك‌زده، می‌توان مصرف كرد زیرا برای كپك‌ها، نفوذ به مواد غذایی فشرده، دشوار است. 

6 - حبوبات و مغزها
كره بادام زمینی، حبوبات و مغزها نیز در صورت كپك‌زدگی، غیرقابل مصرف‌اند.

گفتنی است كپك‌ها در مواد غذایی ارگانیك بیشتر رشد می‌كنند، همچنین مواد غذایی فرآیند شده بدون مواد نگهدارنده مانند كنسروهای خانگی كه حاوی رطوبت زیادی نیز است، به دلیل تولید نامناسب بیشتر در معرض خطر كپك‌زدگی قرار دارد. 

ضمن این كه كپك‌ها می‌توانند اسیدهای طبیعی موجود در این مواد غذایی را مصرف كنند و باعث بالا رفتن PH غذای محتوی بسته شوند و محیط مناسبی را برای رشد اسپورهای كلستریدیوم بوتولینوم (كه مسمومیت خطرناك بوتولیسم را ایجاد می‌كنند)‌، فراهم كنند این‌گونه مواد غذایی كپك زده، باید با احتیاط دور ریخته شود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
نکاتی مهم در برق انداختن آشپزخانه

برای کودک محصل تان در منزل، تخته سیاه درست کنید

5 نکته در مورد تخم مرغ
خانه‌ داری در دوران بارداری
آینه غبار گرفته حمام تان را به راحتی تمیز کنید